Impactul fenomenelor sociale şi culturale mondiale astăzi este sesizat şi analizat din
perspectiva tuturor disciplinelor social-umane. Antropologia are, însă meritul deosebit de
identifcare a celor cauze, premise iniţiale a căror bază o formează. Cu deosebiri esenţiale ale
statutului său modern, această ştiinţă empirică îşi dezvoltă în contextul postmodernităţii un
obiect diferenţiat, multilateral de studiu. Mondializarea, direct sau indirect, ca proces şi fenomen
de amploare, furnizează antropologiei un şir întreg de opţiuni de cercetare şi evaluare. În acest
mod, cursul de Dezbateri contemporane în antropologie vine să familiarizeze studenţii, mai întîi
de toate, cu noile posibilităţi de studiu deschise de procesele contemporane sociale şi culturale.
Trăind şi fiind participanţi activi ale acestora, oamenii şi condiţia lor umană suferă schimbări
inevitabile. Adaptabilitatea, organizările umane şi determinările lor culturale se află în interesul
antropologiei.
Cursul de Dezbateri contemporane în antropologie este axat pe evidenţierea principalelor
teorii antropologice ce au determinat construirea discursului său teoretic şi ştiinţific. În acest
sens, se propune identificarea dilemelor metodologice ale privirii antropologice ce au provocat
discuţii şi controverse în ultima perioadă. De altfel, analizîndu-le determinăm în esenţă anumite
ipostaze şi categorii ale societăţii. Vom identifica că aceste categorii ţin atît de perioada modernă
a dezvoltării umane, cît şi cea actuală. În rezultat, prin intermediul acestui curs vom evidenţia că,
în fapt s-a schimbat forma şi conţinutul acestor categorii, dar rolul şi importanţa acestora rămîne
acelaşi: cel de ordonare şi organizare umană.
Finalitatea cursului rezidă în identificarea de către studenţi a unora dintre multiplele
fenomene sociale şi culturale ca avînd consecinţe asupra omului şi a grupului social din care face
parte. Această identificare îi urmează sesizarea unor recomandări, analize calitative etc. Mai
mult, teoriile postmoderne din antropologie le poate furniza un bogat conţinut ştiinţific în
tratarea complexă a obiectului de studiu vizat.
Limba de predare a disciplinei este limba română. Disciplina Dezbateri contemporane în
antropologie este predată studenților anului II, specialitatea Antropologie.
Scopul principal al cursului “Antropologie socio-culturală” este de a da cunoştinţe profunde şi forma abilităţi de analiză comparată în problemele genezei omului şi a societăţii, apariţiei şi dezvoltării istorice a diversităţii etnice, a căsătoriei şi familiei, a culturii materiale şi sociale, a interacţiunii culturilor, manifestării coraportului dintre global şi local în cultură etc.
Cursul Structuralism şi Poststructuralism este destinat studenţilor anului II Licenţă, specialitățile Filosofie și Antropologie si are drept scop elucidarea conceptelor promovate de curentele Structuralism şi Poststructuralism si influenta acestora asupra gandirii contemporane; explicarea metodei structurale şi a aplicării modelului structural în practică; efectuarea unei analize comparate, critice între cele două abordări socio-culturale. Cursul imbină aspectele istorice cu cele conceptuale, urmand, in mod firesc, logica internă de evoluţie a gândirii contemporane.
Disciplina Antropologie psihologică este fundamentală şi formează trunchiul competenţelor antropologului. La nivel de competenţe teoretice, funcţionarea unui antropolog este imposibilă fără cunoaşterea teoriilor psihologice şi înţelegerea acestora. Mai mult, ca metodologie de cercetare, Antropologia psihologică este disciplina care formează prin excelenţă competenţe de aplicare a metodelor calitative, care sunt specifice antropologului: interpretarea visului, testul arborelui, interpretarea culorilor în desen, istoria vieţii, etc. La nivel de competenţe transversale, disciplina formează toleranţa faţă de alte culturi şi permite înţelegerea profundă a mecanismelor interne ale acestora.
Antropologia psihologică este o disciplină interdisciplinară, născută la intersecţia intereselor unor domenii pentru care mentalul este un obiect de studiu (psihologia) sau un subiect (cultura). Cursul va explora conlucrările dintre psihologie şi antropologie. În special ne vom referi la impactul culturii asupra comportamentului individului. Cercetările în domeniu se structurează majoritar în jurul a două paradigme: prima, legată de cultură şi personalitate este o extensie a modelelor freudiene a personalităţii, ocupîndu-se în special de structura psihicului, mecanisme de apărare, funcţiile psihologice ale religiei; a doua paradigmă, numită antropologie cognitivă examinează percepţiile, emoţiile, gîndirea şi sinele.