Limba română de comunicare
Anul I

Obiectivul de bază al cursului Limba română de comunicare rezidă în a-i ajuta pe studenți să stăpânească competențe de comunicare în calitate de vorbitori dinamici ai limbii române, ceea ce le va permite să-și continuie studiile  în limba oficială a statului, drept urmare, le va oferi posibilitatea de a se încadra mai lesne în mediul socioeconomic și cultural al țării. Astfel, se va contribui la formarea cadrelor, al căror profesionalism și inteligență vor fi actualizate prin limbaj, limba fiind instrumentul lor principal de lucru. 

Studenții vor putea să se exprime nuanțat pe marginea unor subiecte de actualitate, axate pe realitatea social-economică din republica noastră, exprimându-și argumentat și convingător opinia. Se va opera în mod deosebit cu bazele limbajului de specialitate. Studentul va putea utiliza, în comunicarea orală, lexicul adecvat specialității alese. Cunoștințele acumulate se vor materializa în comunicarea scrisă (întocmirea diverselor tipuri de scrisori oficiale și acte corespunzătoare domeniului de activitate).

Formele de activitate în cadrul cursului sunt variate: seminare, lucru individual, lucrări de control, realizarea pe parcursul semestrului a mai multor teste (după anumite cicluri de teme), examen prin testare (scris).

Textele propuse pentru lectură, analiză și discuții actualizează limbajul de specialitate. În aceste tipuri de texte se întâlnesc expresii uzuale, șabloane și structuri-stereotip, specifice exprimării curente.

            La finele acestui curs studenții va putea întreține discuții cu profesioniști din domeniul respectiv sau din domenii adiacente acestuia.

Limba străină/limba engleză (Facultățile de PSIHOLOGIE șI ȘTIINȚE ALE EDUCAȚIEI/PSIHOPEDAGOGIE și ASISTENȚĂ SOCIALĂ)
Anul I

Cursul Limba străină (l. engleză  de specialitate) oferă studenților ocazia de a-și orienta cunoștințele și deprinderile de limbi străine înspre formarea și informarea academică și profesională. De asemenea, ei se vor iniția în elementele de bază ale comunicării academice și interculturale. Abordarea este centrată pe student, este orientată spre rezultatele învățării. Organizat la cererea facultăților interesate, cursul urmărește dezvoltarea deprinderilor lingvistice profesionale, cu accent pe instanțele specializate în domeniul vizat. Obiectivele principale sunt: însușirea și utilizarea conceptelor, strategiilor și a metodelor de lucru specifice în domeniu (cu suport lingvistic în limba engleză), cu accent pe dezvoltarea tehnicilor și normelor de redactare ale textului științific, precum și pe dobândirea unui vocabular de specialitate variat. Studenții vor avea astfel ocazia de a înțelege formatele, structura și convențiile specifice genurilor științifice din domeniu și de a-și dezvolta capacitatea de a opera cu structuri lingvistice specifice acestuia, în limba engleză. 

Pedagogie
Anul I

       Pedagogia este o ştiinţă socioumanăcare are ca obiect de studiu dimensiunea funcţional-structurală a educației,  abordabilă metodologic din perspectiva finalităţilor specifice care vizează formarea-dezvoltarea personalităţii umane prin valorificarea corelaţiei educator – educabil, conform unor principii şi legităţi specifice care reglementează desfăşurarea fenomenelor educaţionale, la nivel de sistem şi de proces.

 

 

Tehnici de comunicare în limba română
Anul I

Obiectivul de bază al cursului Tehnici de comunicare în limba română rezidă în a-i ajuta pe studenți să stăpânească competențe de comunicare în calitate de vorbitori dinamici ai limbii române, ceea ce le va permite să-și continuie studiile  în limba oficială a statului, drept urmare, le va oferi posibilitatea de a se încadra mai lesne în mediul socioeconomic și cultural al țării. Astfel, se va contribui la formarea cadrelor, al căror profesionalism și inteligență vor fi actualizate prin limbaj, limba fiind instrumentul lor principal de lucru. 

Studenții vor putea să se exprime nuanțat pe marginea unor subiecte de actualitate, axate pe realitatea social-economică din republica noastră, exprimându-și argumentat și convingător opinia. Se va opera în mod deosebit cu bazele limbajului de specialitate. Studentul va putea utiliza, în comunicarea orală, lexicul adecvat specialității alese. Cunoștințele acumulate se vor materializa în comunicarea scrisă (întocmirea diverselor tipuri de scrisori oficiale și acte corespunzătoare domeniului de activitate).

Formele de activitate în cadrul cursului sunt variate: seminare, lucru individual, lucrări de control, realizarea pe parcursul semestrului a mai multor teste (după anumite cicluri de teme), examen prin testare (scris).

Textele propuse pentru lectură, analiză și discuții actualizează limbajul de specialitate. În aceste tipuri de texte se întâlnesc expresii uzuale, șabloane și structuri-stereotip, specifice exprimării curente.

            La finele acestui curs studenții va putea întreține discuții cu profesioniști din domeniul respectiv sau din domenii adiacente acestuia. 

Pedagogie generală Reaboi-Petrachi Viorica
Anul I

Disciplina „Pedagogia generală” constituie elementul – cheie al modului psihopedagogic şi contribuie la formarea competenţelor necesare practicării profesiei de profesor.

Necesitatea asigurării sistemului de învăţământ din republica Moldova cu cadre didactice, pe deoparte, precum şi posibilitatea  angajării absolvenţilor  pe un segment de piaţa muncii stabil, care are nevoie de specialişti calificaţi, justifică necesitatea includerii acestui modul în programul de formare profesională a viitoriulor specialişti în domeniul biologiei, fizicii, chimiei, matematicii, filologiei etc.

Modulul psihopedagogic este propus la alegere şi deci şi pedagogia generală este o disciplină pentru care studenţii pot opta, dar odată fiind aleasă, obiectivele devin obligatorii de realizat.

Disciplina „Pedagogia generală”, constituie baza teoretică a pregătirii viitorilor pedagogi. Ea propune însuşirea conceptelor, înţelegerea esenţei procesului didactic, formarea abilităţilor de proiectare şi organizare a unei activităţi educative.

Această disciplină iniţiază studenţii în problematica activităţii profesorului şcolar şi dirigintelui, a managerului şcolar.

 Numărul mare de ore repartizate pentru activitatea individuală de învăţare academică se justifică prin tendinţa de a organiza procesul de învăţare astfel încât să fie posibil de format studenţilor  abilităţi practice chiar înainte de a merge în şcoală şi a realiza stagiile de practică.

Axarea pe competenţe încearcă o nouă conceptualizarea aprocesului didactic în cadrul disciplinei şi presupune renunţarea la unele steriotipuri de a construi concepţia unui modul axat pe formarea competenţelor profesionale.

Introducere in psihologie rom
Anul I

Disciplina Introducere în psihologie face parte din programul de învăţământ, fiind importantă prin implicaţile ei directe în acest proces, totodată fiind impusă de necesităţile practicii profesionale de zi cu zi. Prin intermediul acestui curs studenţii studiază  despre  esenţa conceptului de psihologie şi utilităţile practice ale acestuia, de asemenea au posibilitatea de a pătrunde în amplul şi complexul domeniu al fenomenelor psihice. Acest curs facilitează cunoaşterea propriei personalităţi şi a personalităţii altora.

Introducerea în psihologie constituie alfabetul pentru însuşirea temeinică a celorlalte ramuri ale ştiinţei, în particular, a psihologiei proceselor cognitive şi a psihologiei dezvoltării, pe care studenţii acestei specialităţi le vor studia ulterior. Cunoașterea științifică a fundamentelor psihologiei este primordială pentru studenții de la specialitatea Psihologie.

Istoria psihologiei
Anul I

     Cursul de Istorie a Psihologie constituie o fundamentare epistemologică a evoluției cunoașterii psihologice, de la presocratici și până în zilele noastre; prezentând progresul incontestabil al psihologiei științifice.  Informația prezentată la curs readuce în actualitate dramele și valorile perene ale psihologiei și psihologilor într-o perspectivă umanistă, trans-disciplinară și științifică. De peste două milenii, ideile psihologice au existat contopite deopotrivă cu filosofia, teologia, științele naturii. Încercările de explicare a vieții psihice constituie o expresie a efortului de depășire a suferințelor oamenilor din fiecare epocă istorică în parte, prin confruntare cu natura, cu ordinea socială, cu semenii, cu propriul corp. În fiecare dintre aceste confruntări a existat un sine, cu conținut subiectiv tot mai bogat, cu o nevoie de afirmare individuală și colectivă tot mai înaltă. Conținutul cursului vizează rațiunile care au stat la baza nașterii psihologiei ca știință de sine stătătoare, favorizând dezvoltarea și diversificarea ramurilor ei științifice. Tematica abordată trimite la descoperirea originilor cunoașterii psihologice, a apartenenței acesteia la natură, de unde fenomenul psihic a fost desprins și adus spre reproducere în laborator, pe cale experimentală, pentru ca ulterior să fie propus spre utilizare oamenilor și societății.

Psihologia copilului
Anul I

 Disciplina „Psihologia copilului” este destinat studenților de la Facultatea Psihologie și Științe ale Educației, Sociologie și Asistență Socială. Scopul cursului este de a iniția studenții în aspectele teoretice și practice ale psihologiei copilului, studiind toate particularitățile specifice ale copilului în diverse perioade ale copilăriei.

Psihologia Afectivității și a Proceselor Reglatorii
Anul I

          Disciplina Psihologia afectivităţii şi a proceselor reglatorii reflectă tematici din partea a doua a cursului Psihologie generală, oferind studenţilor posibilitatea de a pătrunde în esenţa proceselor afective, motivaţionale şi volitive. 

         Cunoştinţele despre afectivitate, motivaţie şi procese volitive constituie baza activităţii psihologului practician. Fără cunoaşterea şi înţelegerea unor conţinuturi de fundamentare teoretică reprezentate în literatura de specialitate este imposibilă implicarea viitorului specialist în cadrul asistenţei psihologice. Activitatea în cadrul prelegerilor şi seminarelor la acest curs este orientată spre formarea competenților necesare pentru exercitarea profesiei de psiholog.

Psihologia proceselor cognitive
Anul I

Psihologia este orientată spre cunoaşterea fenomenelor psihice şi impactul acestora asupra activităţii umane. Acest lucru devine posibil odată cu însuşirea conceptelor fundamentale din psihologie.

Prin intermediul disciplinei Psihologia proceselor cognitive, studenţii pot învăţa care sunt procesele psihice ce stau la baza cunoaşterii, au posibilitatea să urmărească dezvoltarea fenomenelor psihice atât în plan filogenetic, cât şi ontogenetic.

Psihologia proceselor cognitive constituie alfabetul pentru însuşirea temeinică a celorlalte ramuri ale ştiinţei, în particular, a psihologiei dezvoltării şi a psihologiei personalităţii, discipline ce vor fi studiate ulterior. Acest surs facilitează cunoaşterea propriei personalităţi, cât şi a personalităţii altora.

Tematica cursului include opt module. Module ce abordează în mod independent procesele senzoriale, memoria, gândirea, limbajul, imaginaţia, creativitatea şi atenţia.

Prezentul curs conţine toate subiectele din curriculumul universitar şi vizează cunoaşterea noţiunilor de bază ale acestei discipline, a metodelor şi modelelor sale explicative, a posibilităţilor de utilitzare a lor pentru cunoaşterea proprie şi a altor persoane.

Введение в психологию, Introducere în psihologie (rus)
Anul I

Целью университетского курса «Введение в психологию» является формирование представлений студентов о фундаментальных и прикладных исследованиях в психологии, а также о возможностях этой науки, её методологии, теоретических основах, эмпирических задачах и их решении.

Нейропсихология, Neuropsihologia (rus)
Anul I

«Нейропсихология» является одной из фундаментальных дисциплин и имеет тесную связь с другими дисциплинами. Органические заболевания мозга сопровождаются не только элементарными нарушениями движений, чувствительности, количественными нарушениями сознания, но и патологией интегративной деятельности мозга, проявляющейся в дефектах высших корковых (психологических) функций. Указанные нарушения имеют специфическую окраску в зависимости от этиологии и локализации патологического процесса и различные способы компенсации дефекта. Знание механизмов расстройства организации поведения позволяет повысить эффективность диагностики и дифференциальной диагностики неврологических и нейрохирургических заболеваний и правильно разрабатывать пути реабилитации больных данного профиля.

Общая психология / Psihologia generală (rus)
Anul I

Целью университетского курса "Общая психология" является формирование представлений студентов о фундаментальных и прикладных исследований в психологии, а также о возможностях этой науки, ее методологии, теоретических основах, эмпирических задачах и их решении.

Психология личности и свойства личности / Psihologia personalității și însușirilor de personalitate
Anul I

Психология личности и свойства личности/ Psihologia personalităţii şi a însuşirilor de personalitate (rus)

Цель – обеспечить фундаментальную подготовку высококвалифицированных специалистов, обладающих глубокими знаниями в области психологии личности, профессионально владеющих научно-исследовательскими методами работы, способных к самостоятельной научной и практической деятельности.

Психология личности – теоретическая и практическая область человекознания, направленная на исследование закономерностей порождения, функционирования, нормального и анормального развития личности в обществе и на всём жизненном пути человека. Психология личности олицетворяет собой извечное стремление выйти за рамки как психологии отдельных психических процессов (восприятия, памяти, мышления и т.д.), так и изолированного учения эмоционально-потребностной сферы психической жизни, и попытаться раскрыть целостные закономерности возникновения, развития и функционирования личности человека в норме и патологии.

Психология личности призвана сыграть важную роль в обеспечении гуманистического направления развития общества, в формировании гуманистического менталитета людей. Основы психологического знания о соотношении природных и социальных факторов в становлении психики, осознание роли сознания и самосознания в поведении необходимы каждому современному человеку в его повседневной жизни и деятельности.