Fenomene și procese sociale
Anul I

Disciplina Fenomene și procese socile constituie partea a II-a a disciplinei Sociologie generală, scopul căreia este de a dezvălui complexitatea faptelor, fenomenelor și proceselor sociale desfășurate în R. Molodva. În această disciplină, cursantul se va familiariza cu procesele sociale statice și dinamice dezvoltate în societate, va diferenția faptele sociale de fapte totale; va putea argumenta rolul schimbărilor sociale în societatea modernă; va determina importanța stabilirii relațiilor sociale cu cetățenii ce posedă o diversitatede statute și nu numai.

 Cursul Fenomene și procese sociale oferă posibilitatea formării opiniei proprii față de socializarea personalității umane.

Sociologie Generală
Anul I

Perioada de globalizare pe care o travesrăm actualmente este caracterizată prin continue și profunde schimbări, este marcată de tensiuni, conflicte și diferențieri sociale, de agresiunea distructivă a tehnologiei moderne asupra mediului înconjurător. Toate aceste trasnformări contradictorii, determină necesitatea cunoașterii profunde a teoriei și paradigmelor prin care se poate pătrunde în esența proceselor sociale contemporane. în acest context, Sociologia generală oferă o viziune de ansamblu asupra vieții sociale, a organizării și dinamicii societății globale, studiul subsistemelor din care se compune societatea globală și a relațiilor cu subsistemele acesteia.

Temele majore în gândirea sociologică includ interacțiunea dintre individ și societate, modul în care societatea este simultan statică și dinamică, cauzele și consecințele inegalității sociale, precum și construcția socială a vieții umane.

CADRUL NORMATIV ȘI INSTITUȚIONAL DE REGLEMENTARE A DOMENIULUI SOCIAL
Anul I

Cursul Cadrul legislativ în domeniul social ca disciplină academică la Facultatea Sociologie şi Asistenţa socială, în ultimii ani a căpătat un interes ştiinţific de proporţii, graţie schimbărilor structurale calitative în domeniul pregătirii cadrelor de înaltă calificare în domeniul sociologiei şi asistenţei sociale. Cursului îi revine sarcina de iniţiere a studenţilor anului I Licenţă, specialitatea Sociologie şi Asistenţa socială, în direcţia dobîndirii cunoştinţelor fundamentale privind drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului, cadrul legislativ în domeniul protecţiei sociale, precum şi a mecanismelor şi instrumentelor naţionale şi internaţionale de protecţie a drepturilor omului. Practica profesiei de asistent social şi sociolog se înscrie într-un cadru normativ-juridic, intern şi internaţional, bine determinat.

Cursul le dezvoltă studenţilor abilităţi cu privire la utilizarea limbajului juridic specific domeniului în care se formează, explicarea şi interpretarea textelor de lege (normelor juridice) naţionale, europene şi internaţionale, în scopul promovării intereselor beneficiarilor. De asemenea, o bună cunoaştere a instituţiilor dreptului, în special a răspunderii juridice, va contribui  la conştientizarea celor implicaţi în munca socială asupra responsabilităţilor ce le revin.

Cursul Cadrul legislativ în domeniul social este structurat pe unităţi tematice în care sunt prezentate noţiuni juridice de bază, aspecte generale privind aplicarea legii în timp, spaţiu, asupra persoanelor, aspecte teoretice a instituţiei drepturilor omului, reglementări juridice privind drepturileomului etc. În ultima parte a cursului sunt prezentate mecanismele juridice naţionale şi internaţionale de protecţie a drepturilor omului, precum şinormele juridice de ocrotire destinate unor categorii de persoane printre care: copiii aflaţi în situaţie de risc, persoanle cu disabilităţi, persoanele vârstnice, etc. Seminarele sunt dedicate discuţiilor de caz şi proceselor simulate, precum şi redactării de acţiuni în justiţie.

Etica și deontologia asistenței sociale
Anul I

Etica profesională şi deontologia reprezintă un suport substanţial în luarea de atitudine şi în comiterea a cât mai puţine greşeli în activitatea desfăşurată, un capital preţios pentru reuşită profesională şi personală. Deontologia asistenţei sociale include un complex de norme, reguli, prescripţii şi dispoziţii atât despre datoria şi obligaţiunile profesionale, cât şi despre toate tipurile de responsabilităţi ale asistentului social (faţă de beneficiari, colegi, profesie, agenţia angajatoare, societate). În acest sens, acordarea unei atenţii speciale considerentelor etice constituie un important mijloc în afirmarea integrităţii profesiei, a dorinţei şi deciziei de a oferi prin asistenţa socială o mai bună cunoaştere şi înţelegere a semnificaţiei vieţii umane, evidenţiind ca primă „datorie” deservirea cât mai optimă a beneficiarului, căci menirea asistentului social este de ajuta persoanele aflate în dificultate. Disciplina „Deontologia asistenţei sociale” are ca scop furnizarea cunoştinţelor generale şi specifice ce vor contribui la înţelegerea aprofundată a  valorilor, normelor şi principiilor etice care stau la baza  competenţelor profesionale ale asistentului social.

Tehnologii Informaționale și de comunicații
Anul I

Disciplina Tehnologii informaționale și de comunicații vine să asigure studenților dobândirea unor cunoștințe de utilizare a calculatorului și a programelor, la nivel de cultură generală, pentru activități cu caracter apli­cativ, utile în mediul în care își vor desfășura activitatea. În particular, un viitor specialist dintr-un domeniu socioumanistic trebuie să posede deprinderi de procesare a textelor și tabelelor, de elaborare a prezentărilor cu ajutorul calculatorului, de utilizare pe larg a facilităților oferite de Internet (poșta electronică și alte mijloace de comunicare, navigarea în scopul căutării de informaţii şi utilizarea acestora etc.).

Cele spuse argumentează introducerea în planul de studii la specialităţile socioumanistice a disciplinei Tehnologii informaţionale şi de comunicații, ea având scopul formării la studenţi a deprinderilor de utilizare a calculatorului pentru prelucrarea informației și comunicare atât pe parcursul studiilor, cât și în activitatea profesională. Deoarece aplicațiile informatice utilizate sunt în limba engleză, în procesul de predare se învață și terminologia engleză a disciplinei.

Istoria asistenței sociale
Anul I

Cursul Istoria asistenței sociale oferă o viziune de ansamblu asupra principalelor etape de dezvoltare a asistenței sociale, începând cu originea ideilor filantropice în cadrul primelor civilizații, continuând cu organizarea formelor de asistență socială, pregătirea profesioniștilor în asistența socială, o deosebită atenție fiind acordată devenirii asistenței sociale în România și în Republica Moldova.

Concepte fundamentale ale asistenței sociale
Anul I

În activitatea modernă, asistența socială a devenit o activitate complexă, multidisciplinară și înalt specializată. Profesia de asistent social a evoluat în ultimul timp, foarte rapid: de la asistare cu mijloace clasice de ordin material, psihologic și social a persoanei aflate în dificultate, la asistența grupurilor, a comunităților cu probleme sociale aflate temporar în criză.  

Asistența socialăoferă celor în nevoie posibilități de cunoaștere și acces la serviciile specializate de protecție socială, îi orientează pe înțelegerea și utilizarea cadrului legislativ de protecție socială, mobilizează comunitatea, persoanele și grupurile în dificultate de a influența activ politicile sociale. Misiunea disciplinei Concepte Fundamentale ale Asistenței sociale, constă în identificarea și soluționarea situațiilor dificile orientat pe persoane aflate în dificultate, oferind ajutorul acestora pentru restaurarea capacităților pentru aputea îndeplini o viață individual satisfăcătoare.