Cursul de Asistență socială a persoanelor vârstnice oferă familiarizarea studenților cu cunoștințe teoretice și practice privind: portretul vârstnicilor, problemele acestora, mituri și percepții ale bătrâneții ca fenomen social, tipuri ale bătrâneții în societatea contemporană. Aderarea R. Moldova la acte și programe internaționale, permite formarea unei atitudini transformatoare față de problema îmbătrânirii. Munca socială este oferă prin intermediul echipelor de profesioniști, printre care este și asistentul social. Serviciile de natură primară, specializate și de specializare înaltă, transformă viața acestora.
Alegerea metodelor de cercetare și intervenție depinde nemijlocit de natura fenomenelor studiate, ca şi de teoria de la care se revendică studiul. Alegerea depinde, însă, şi de accesibilitatea metodelor şi tehnicilor, de existenţa sau nu a instrumentelor de investigare adecvate, de resursele financiare, de intervalul de timp pe care îl avem la dispoziţie pentru efectuarea studiului, de profunzimea dorită a concluziilor. Ştiut fiind că fiecărei metode şi tehnici de investigare îi sunt proprii limite specifice, în cercetările empirice se impune aplicarea convergentă a cât mai multor modalităţi de investigare, care – corelate – să conducă la aflarea adevărului. Limitele proprii fiecărei metode şi tehnici pot fi depăşite prin utilizarea convergentă a cât mai multora dintre ele. Analiza metodologică verifică respectarea acestui principiu şi, mai ales, încearcă să stabilească articularea optimă a metodelor, tehnicilor şi instrumentelor de cercetare într-o strategie eficientă.
Astfel, cursul “Metode şi tehnici de intervenţie în asistenţa socială” include deopotrivă o dimensiune teoretică, una normativă şi alta de sinteză între teoretic şi empiric (dimensiune care este în acelaşi timp autoreflexivă sau autoevaluativă).
Sănătatea publica modernă, prin organizarea promovării sănătăţii joacă un rol important în prevenirea bolilor. Bolile „vieţii moderne”, sau bolile neinfectioase, au devenit în prezent principala cauză de morbiditate şi mortalitate în ţările dezvoltate. Analiza complexă a stării de sănătate şi bolii, a factorilor de risc, a modului sănătos de viaţă, precum și a serviciilor de sănătate publică reprezintă reperele de bază ale disciplinei „Servicii de sănătate publicăˮ.
Cursul respectiv are ca scop să ofere studenților cunoștințe teoretice generale referitor la sistemul de protecție a familiei și a copilului în situații de criză și să formeze competențe și abilități practice de identificare a categoriilor de beneficiari, de evaluare a situațiie familiilor și copiilor în dificultate, de întocmire a planului de intervenție în diverse situații de criză familială, de aploicare a diverselor metode și tehnci de lucru cu diverse categorii de beneficiari etc
Un viitor specialist din domeniul social (sociolog, asistent social, politolog, lucrător din administraţia publică etc.) inevitabil se va ciocni în activitatea sa cu situaţii în care va fi necesar de a prelucra cantităţi mari de date, culese prin diferite metode (în rezultatul cercetării sociologice, preluate din anuare statistice sau diferite rapoarte, descărcate din Internet etc.). În aceste situaţii pot veni în ajutor metodele statistice de prelucrare a datelor, în mare măsură − descriptive, care permit reducerea datelor, determinarea unor indicatori mai simpli, uşor de înţeles şi de analizat etc.
Cursul propus oferă o introducere în utilizarea programului SPSS pentru prelucrarea şi analiza statistică elementară a datelor din domeniul social (elemente de statistica descriptivă) în scopul obţinerii diferitor indicatori integraţi ce vor ajuta la analiza proceselor, evenimentelor, situaţiilor etc.