Semiotica textului englez
Anul II

Engleza modernă este denumită adeseori „lingua franca” globală şi este limba dominantă pe plan internaţional în toate sferele vieţii. Cunoaşterea limbii engleze este necesară pentru angajarea în anumite domenii, profesii sau ocupaţii. Prin urmare, disciplina Semiotica textului literar englez I cuprinde o varietate de teme şi conţinuturi ce acoperă situaţii şi intenţii comunicative tipice ţinînd cont de interesele societăţii şi necesităţile de zi cu zi ale studenţilor; este orientată spre pătrunderea mai adâncă a sensului unei opere literare şi comentariul ei lingvistic, cât şi al criteriilor de structurare intratextuală (lexico-gramaticale şi semantico-stilistice. Disciplina are ca scop formarea competenţelor profesionale specificate în Planul de învăţământ în formula: Gestionarea procesului educaţional şi a comunicării didactice eficiente. Decodarea unităţilor lingvistice, a proceselor literare, a fenomenelor socio-culturale, a relaţiei lor, a proceselor care le afectează. Utilizarea metodelor de analiză lingvistică şi literară adecvate predării limbilor A şi B din perspectivă diacronică, sincronică, socială. Aplicarea teoriilor lingvistice studiate în procesul de predare a limbilor A şi B.

În cadrul acestui curs vor fi consolidate şi formate noi repere pentru analiza şi sinteza conţinutului textului la diferite nivele. Se va pune accent pe dezvoltarea competenţelor lingvistice în interpretarea textului, care îi vor înarma pe studenţi modele eficace de analiză şi sinteză a textului literar. Disciplina dată se axează pe principiile : progresivităţii, evaluării individuale şi colective, instruirii problematizate, atomizării şi reconstruirii analitice a materialului. Activităţile de interpretare a textului, traducere literară şi de formulare a exerciţiilor la text au ca finalitate formarea criticilor literari, a traducătorilor şi profesorilor.

Prezentul curriculum a fost racordat Cadrului European Comun de Referinţă pentru Limbi, care defineşte nivelurile de competenţă şi permit de a evalua progresul studentului la fiecare etapă a procesului de învăţare.

Curriculumul este elaborat pentru nivelul BI. Cursul este destinat studenţilor anului III de la ciclul licenţă de la specialitățile duble la care limba engleză este specialitatea a doua, domeniul Ştiinţe ale Educaţiei (ŞE).

Istoria limbii române literare
Anul II

Viitorul specialist filolog, profesor de limba şi literatura română, se înzestrează, prin disciplina de faţă cu cunoştinţe şi abilităţi privind constituirea şi evoluţia normelor literare, începând cu primele scrieri în limba română şi până la etapa contemporană. Studierea materiei se face în strânsă legătură cu fenomenele social-istorice şi culturale care au generat constituirea şi evoluţia limbii literare. În paralel cu studierea contribuţiei culturale a cărturarilor din trecutul nostru, se studiază şi particularităţile de limbă la faza respectivă de evoluţie.

          Prin prezentul curs se dezvoltă la studenţi capacităţi practice de analiză a textelor din diferite perioade, de analiză a opiniilor de ordin filologic, expuse de către învăţaţi, cu privire la diverse probleme de lingvistică românească, de a-şi formula opiniile proprii pe marginea opiniilor controversate.

              Formele de activitate în cadrul cursului sunt variate: prelegeri, seminare, lucru individual, lucrări de control, realizarea pe parcursul semestrului a mai multor teste (după anumite cicluri de teme), examen prin testare (scris).

              Limba de instruire este româna. Beneficiarii cursului sunt studenții anului II, Licenţă de la specialităţile „Limba şi literatura română şi limba engleză” şi „Limba și literatura română și limba franceză”, domeniul general de studiu – 011 Științe ale Educației.

Literatura română, sec. al XIX-lea
Anul II

Disciplina Literatura română, sec. al XIX-lea este destinată studenților Facultății de Litere, specialitățile: 0114.8 Limba și literatură română, 0114.8/0114.10 Limba și literatura română și limba engleză, 0114.8/0114.10 Limba și literatura română și limba franceză, ciclul I Licență, cu frecvență și este predată în limba română.

Aceasta reprezintă un segment important din demersul educațional al disciplinei generale Literatura română și are drept obiectiv major parcurgerea analitică a întregului proces literar din sec. XIX, în rezultatul căreia se vor defini etapele evolutive și particularitățile distincte ale acestora, se va contura și sintetiza cadrul problemelor teoretice ce vizează specificul formelor estetice din această perioadă.

Conţinuturile cursului sunt structurate la confluenţa dintre trei principii fundamentale: a) principiul integrării fenomenelor literare din perspectiva istorismului; b) principiul estetico-valoric aplicat studiului aprofundat al unor opere şi scriitori de referinţă; c) principiul continuităţii ce relevă planul diacronic şi sincronic al evoluţiei procesului literar din perioada dată.

Problematica cursului se focalizează în jurul celor mai reprezentative personalităţi din cadrul curentelor culturale şi literare: prelungirile iluminismului (I. Heliade-Rădulescu, M. Kogălniceanu); romantismul         (C. Negruzzi, Gr. Alexandrescu, A. Russo, D. Bolintineanu, M. Eminescu); realismul (I. Creangă, I. Slavici,   I. L. Caragiale ş.a.) şi formulele derivate de sf. sec. al XIX-lea încep. sec. al  XX-lea: neoromantismul, sămănătorismul, manifestări naturaliste etc.

Unul din obiectivele principale urmărite în cadrul cursului este studierea operelor artistice de referinţă pentru fiecare formulă estetică funcţională în literatura secolului al XIX-lea, abordându-le din perspectiva noilor teorii de interpretare a textului literar, ceea ce va forma la studenţi un gust artistic elevat, o gândire critică pertinentă şi flexibilă, precum şi dexteritatea de valorificare a fenomenelor literare.

Didactica limbii române
Anul II

Cursul este destinat studenților de la ciclul I interesați de strategii, metode și tehnici de predare-învățare-evaluare a limbii române în școală. Cursul se ține în limba română.

Sintaxa limbii române
Anul II

Cursul de sintaxă, destinat studenților de la Facultatea de Litere, încheie șirul de discipline care formează „Limba română literară contemporană” (fonetica, lexicologia, morfologia). Abordăm la acest curs unitățile și grupurile sintactice, dar un loc aparte este rezervat funcțiilor sintactice. Se va stabili în procesul predării o relaţie de intersecţie între tradiţional şi modern în sintaxă. Vom propune clasificări tradiţionale ale unităţilor sintactice, dar şi clasificări moderne. Cursul își propune să contribuie la formarea deprinderilor de analiză, comparaţie şi argumentare a fenomenelor sintactice, de structurare a actelor de comunicare, de  restructurare a   clasificărilor nivelului sintactic  şi  de orientare în  literatura de specialitate. 

Literatura română, sec XX (interbelică)
Anul II

Cursul este destinat studenților de la anul II (gr. rom-engl. ȘE) și are un rol-cheie în pregătirea profesională a studentului.  întrucât se axează pe formarea competenţelor specifice inerente specialităţii alese. Astfel, cursul oferă studenţilor o imagine de sinteză asupra mişcării poeziei, prozei şi dramaturgiei româneşti în perioada interbelică, asupra legităţilor ei de dezvoltare în context european. Sunt studiaţi amplu mari scriitori, precum Lucian Blaga, Tudor Arghezi, George Bacovia, Liviu Rebreanu, Camil Petrescu, Mihail Sadoveanu, Mircea Eliade ş. a., care s-au impus ca personalităţi literare de notoreitate în epocă. Majoritatea operelor de rezistenţă a acestora propun nişte modele literare remarcabile, care, transsubstanţiate artistic original, exercită în timp o influenţă benefică asupra literaturii române de mai târziu. În cadrul cursului, o importanţă majoră se acordă cunoaşterii şi aplicării principalelor teorii şi principii literare specifice perioadei, realizării unor analize şi comentarii literare adecvate, comparării multiplelor interpretări ale aspectelor controversate ce ţin de poezia sau proza interbelică, formulării propriului punct de vedere în problemele abordate. Or, punând în atenţie, prin analize aprofundate, valorile proieminente ale literaturii interbelice,  cursul are menirea să cultive studentului discernământul şi spiritul critic, dezvoltându-i dexterităţile teoretico-analitice. Un loc aparte în procesul predării se rezervă aparatului noţional categorial şi esteticii receptării. De asemenea, la studierea operelor mari ale scriitorilor din perioada interbelică, se preconizează abordarea diverselor probleme ce ţin de curent şi gen literar, de metode şi tehnici narative, de tipologie a naratorilor, de structură a personajelor, de poetica şi stilistica discursului. Un principiu diriguitor adoptat la predare este cel al reconsiderărilor din unghiul exigenţelor actuale. 

Didactica literaturii române
Anul II

Didactica literaturii române (ca parte integrantă a modulului Didactica limbii și literaturii române) se înscrie printre cursurile de bază în formarea tinerilor filologi, oferindu-le posibilitatea să valorifice, în mod  sintetico-aplicativ, cunoștințele acumulate la cursurile de științe filologice, contribuind astfel la extinderea competențelor profesionale spre domeniul Științelor Educației. Cursul propune, în conformitate cu noile cerințe prevăzute de reforma curriculară a învățământului preuniversitar și universitar, o  metodologie nouă de predare-învățare-evaluare a literaturii române în școală, oferind studenților modalități eficiente de pregătire profesională, precum și un cadru teoretico-practic de formare a unui profesor competent, activ, ce ar asigura realizarea imperativelor instructv-educaționale contemporane.

Gramatica istorică a limbii române
Anul II

Cursul Gramatica istorică a limbii romane este adresat studenţilor Facultăţii de Litere, ciclul I, și se constituie din două părți. Prima parte cuprinde subiecte de ordin general: Latinitatea limbii române, Condiţiile istorico-sociale de formare a limbii române, Unitatea şi continuitatea limbii române și studiază istoria formării dialectului dacoromân, începând cu perioada latinei populare şi până în secolul al XVI-lea. În cea de-a doua parte – Fonetică istorică şi Schimbări în cadrul părţilor de vorbire şi al categoriilor gramaticale – sunt studiate cazurile de apariţie a fiecărui fonem vocalic şi consonantic şi evoluţia tuturor părţilor de vorbire de la latină la română.