Lexicul textului german și comnicarea orală
Anul I

Lexicul textului german și comunicarea orală

 

       Cursul Lexicul textului german și comunicarea orală presupune formarea și dezvoltarea competențelor lingvistice în baza textului german, precum şi comunicarea orală. Cursul are drept obiectiv achiziționarea intensivă a vocabularului conform conținuturilor tematice, ca ulterior studenţii să fie capabili să folosească cunoştinţele  acumulate în situaţii de comunicare. Obiectul cercetării îl constituie aplicarea strategiilor didactice interactive în procesul dezvoltării competenţei de comunicare în limba germană a studenților anului I, pornind de la concepţia educaţiei lingvistice şi literare la aria curriculară „Limbă şi comunicare”.  Strategiile didactice interactive vor contribui la dezvoltarea competenţei de comunicare în limba germană a studenților dacă: dezvoltarea competenţei de comunicare în limba germană a studenților va fi tratată prin prisma principiului „prin şi pentru comunicare”, principiului „dialogului didactic” şi al textelor de „conversaţie”, principiului de contextualizare, principiului interdisciplinarităţii (legătura între materii), principiului interrelaţiei textuale: în cadrul unui manual – relaţiile profunde între diversele cunoştinţe, din domenii diferite, ale studenților.   

Disciplina este predată în limba germană.

Gramatica limbii germane si comunicarea scrisa
Anul I

Gramatica limbii germane II şi comunicarea scrisă este un curs practic, dar fără a se neglija aspectele teoretice, ori de câte ori ele pot uşura înţelegerea şi sistematizarea dificilelor probleme ale gramaticii limbii germane.

Disciplina Gramatica limbii germane II şi comunicarea scrisă are drept obiective de bază familiarizarea şi asimilarea de către studenti a structurilor gramaticale de bază ale limbii germane, folosirea părţilor de vorbire precum şi evitarea dificultăţilor întâmpinate de către studenţi în utilizarea acestor părţi de vorbire şi a categoriilor lor gramaticale. Acest obiect de studiu cuprinde de asemenea, sistemul timpurilor verbale, corespondenţa timpurilor, îmbinarea propoziţiilor în frază, vorbirea directă, indirectă şi scrică. Deci, la baza cursului de faţă stă concepţia unei strânse interdependenţe dintre lexic, morfologie şi sintaxă, concepţie în favoarea căreia pledează caracterul profund analitic al limbii germane moderne.  

 Metoda de predare presupune diferite activităţi şi include aspecte ce dezvoltă  abilităţi fundamentale ca înţelegerea şi exprimarea orală şi scrică. 

 

Lexicul limbii engleze II
Anul I

Engleza modernă este denumită adeseori „lingua franca” globală. Engleza este limba dominantă pe plan internaţional în domeniile comunicaţiei, ştiinţei, afacerilor, aviaţiei, divertismentului, radioului şi diplomaţiei. Cunoaşterea limbii engleze este necesară pentru angajarea în anumite domenii, profesii sau ocupaţii. Astfel, disciplina Lexicul Limbii Engleze II cuprinde o varietate de teme si conținuturi ce acoperă situații si intenții comunicative tipice, ținând cont de interesele societătii si necesitătile de zi cu zi ale studenților. Această disciplină iși propune să dezvolte competențe de bază (lingvistice, verbale si comunicative), care să-i permită studentului să înţeleagă, să vorbească, să citească şi să scrie în limba engleza.

Gramatica limbii germane II şi comunicarea scrisă 2022
Anul I

 

Disciplina Gramatica limbii germane II şi comunicarea scrisă cuprinde sistemul timpurilor verbale, corespondenţa timpurilor, îmbinarea propoziţiilor în frază, vorbirea directă, indirectă şi scrică.

Metoda de predare presupune diferite activităţi şi include aspecte ce dezvoltă  abilităţi fundamentale ca înţelegerea şi exprimarea orală şi scrică.  

Disciplina este predată în limba germană.

Fonetica şi Gramatica limbii germane I 2021/2022
Anul I

Limba germană este cea mai vorbită limbă de pe continentul european, cu peste 100 milioane de nativi,  ceea ce o face destul de atractivă și pentru arealul RM.

In cadrul acestui curs studenții vor forma și dezvolta un sistem integrat de competențe care vor fi dobândite prin învăţare şi mobilizate în contexte specifice de realizare.

Competențele dobândite se bazează pe abilitatea de a înţelege, exprima şi decodifica gânduri, sentimente şi fapte atât în formă orală, cât şi scrisă la nivelul celor patru activităţi comunicative: receptare, producere, interacţiune, mediere.

Demersul formativ se va produce în progresie spiralată, începând cu formarea iniţială nivelul A1, urmată de extinderea nivelul A2.  Conţinuturile lingvistice vor reieși din specificul domeniului comunicării şi vor fi axate pe formarea competențelor comunicative, iar conținuturile tematice vor integra specificul domeniilor CECRL.

Se vor forma și dezvolta competenţe lingvistice: cunoaşterea subsistemelor limbii de natură gramaticală, semantică, fonetică, ortoepică, ortografică, organizarea cognitivă şi modul de stocare în memorie a acestor cunoştinţe.

Lexicul textului german şi comunicarea orală 2021/2022
Anul I

Modulul Lexicul textului german și comunicarea orală include în sine disciplinele lexicul textului german, precum şi comunicarea orală. Astfel elaborarea modulului are menirea să ajute la asimilarea intensivă a vocabularului conform principiului tematic, pentru ca studenţii să fie capabili ulterior să folosească cunoştinţele  acumulate în situaţii de comunicare concrete. Activitatea practică va contribui la crearea unei baze de cunoştinţe, abilităţi şi competenţe pentru producerea unei tipologii variate de acte de vorbire în diferite sfere ale cotidianului.

 Disciplina este predată în limba germană.

Fonetica şi Gramatica limbii germane I 2023
Anul I

 Modulul fonetica și gramatica limbii germane I include în sine disciplinele morfologia limbii germane, precum şi tehnologii de fonetică. Astfel elaborarea modulului are menirea să ajute la însuşirea limbii germane şi să pună accentul pe acele probleme, care prezintă importanţă deosebită pentru utilizarea practică şi corect gramaticală a limbii germane. Activitatea practică va contribui la crearea unei baze de cunoştinţe, abilităţi şi competenţe pentru producerea unei tipologii variate de acte de vorbire în diferite sfere ale cotidianului.

Disciplina este predată în limba germană.

Gramatica și Lexicul Limbii Engleze
Anul I

Engleza modernă este denumită adeseori „lingua franca” globală. Engleza este limba dominantă pe plan internaţional în domeniile comunicaţiei, ştiinţei, afacerilor, aviaţiei, divertismentului, radioului şi diplomaţiei. Cunoaşterea limbii engleze este necesară pentru angajarea în anumite domenii, profesii sau ocupaţii. Astfel disciplina Gramatica și Lexicul Limbii Engleze I cuprinde o varietate de teme şi conţinuturi ce acoperă situaţii şi intenţii comunicative tipice ţinînd cont de interesele societăţii şi necesităţile de zi cu zi ale studenţilor. Acest subiect îşi propune să dezvolte competenţe de bază (lingvistice, verbale şi comunicative)  care să-i permită studentului să înţeleagă, să vorbească, să citească şi să scrie în limba engleză.

Gramatica si Lexicul Limbii Engleze I
Anul I

Engleza modernă este denumită adeseori „lingua franca” globală şi este limba dominantă pe plan internaţional în toate sferele vieţii. Cunoaşterea limbii engleze este necesară pentru angajarea în anumite domenii, profesii sau ocupaţii. Prin urmare, disciplina Gramatica și Lexicul limbii engleze cuprinde o varietate de teme şi conţinuturi ce acoperă situaţii şi intenţii comunicative tipice ţinând cont de interesele societăţii şi necesităţile de zi cu zi ale studenţilor; este orientată spre pătrunderea mai adâncă a sensului unei opere literare şi comentariul ei lingvistic, cât şi al criteriilor de structurare intratextuală (lexico-gramaticale şi semantico-stilistice). Disciplina are ca scop formarea competenţelor profesionale specificate în Planul de învăţământ în formula: Planificarea activităților de învățare/predare în cadrul disciplinelor de limbă germană şi engleză, elaborarea și selectarea materialului didactic la disciplinele de limbă franceză şi engleză, identificarea unităţilor lingvistice, a relaţiei lor, a proceselor care le afectează şi a proceselor literare, aplicarea teoriilor lingvistice şi literare studiate în procesul de predare a limbilor franceză şi engleză, analizarea fenomenelor lingvistice şi literare din perspectivă diacronică, sincronică, socială, utilizarea metodelor de analiză lingvistică şi literară adecvate predării limbilor franceză şi engleză.

În cadrul acestui curs vor fi consolidate şi formate noi repere pentru analiza şi sinteza conţinutului textului la diferite nivele. Se va pune accent pe dezvoltarea competenţelor lingvistice în interpretarea textului, care îi vor înarma pe studenţi modele eficace de analiză şi sinteză a textului literar. Disciplina dată se axează pe principiile: progresivităţii, evaluării individuale şi colective, instruirii problematizate, atomizării şi reconstruirii analitice a materialului. Activităţile de interpretare a textului, traducere literară şi de formulare a exerciţiilor la text au ca finalitate formarea criticilor literari, a traducătorilor şi profesorilor.

Prezentul curriculum a fost racordat Cadrului European Comun de Referinţă pentru Limbi, care defineşte nivelurile de competenţă şi permit de a evalua progresul studentului la fiecare etapă a procesului de învăţare.

Curriculumul este elaborat pentru nivelul A2. Limba de predare a cursului este limba engleză. Cursul este destinat studenţilor anului I de la ciclul licenţă, speialitatea limba germană și engleză, domeniul Ştiinţe ale Educaţiei (ŞE), Facultatea Litere.

Возрастная психология/ Psihologia vârstelor (rus)
Anul I

«Возрастная психология» является одной из фундаментальных дисциплин, которая дает представление о современных знаниях в области психологии развития человека. Курс разделена на восемь частей, каждая из которых описывает особенности психологии данного возрастного периода по следующим векторам: когнитивные особенности, аффективная сфера, мотивационная сфера, поведенческие особенности, особенности Я-концепции. Особое внимание в уделено вопросам возрастной периодизации. Представлены взгляды разных психологических школ.

Gramatica limbii germane II şi comunicarea scrisă
Anul I

Disciplina Gramatica limbii germane II şi comunicarea scrisă are drept obiective de bază familiarizarea şi asimilarea de către studenți a structurilor gramaticale de bază ale limbii germane, folosirea părţilor de vorbire precum şi evitarea dificultăţilor întâmpinate de către studenţi în utilizarea acestor părţi de vorbire şi a categoriilor lor gramaticale. Acest obiect de studiu cuprinde de asemenea, sistemul timpurilor verbale, corespondenţa timpurilor, îmbinarea propoziţiilor în frază, vorbirea directă, indirectă şi scrică. Metoda de predare presupune diferite activităţi şi include aspecte ce dezvoltă  abilităţi fundamentale ca înţelegerea şi exprimarea orală şi scrică.  

 

Semantica textului german 2022
Anul I

Disciplina Semantica textului german are menirea să ajute la asimilarea intensivă a vocabularului conform principiului tematic, pentru ca studenţii să fie capabili ulterior să folosească cunoştinţele acumulate în situaţii de comunicare.

Se insistă asupra faptului ca studenţii să studieze topica şi intonaţia grupurilor sintactice şi corelarea acestora cu problemele de ortografie şi punctuaţie specifice ale limbii germane. Se pune, de asemenea, accentul pe asimilarea şi cunoaşterea mai profundă a vocabularului (sinonimie, antonimie, polisemie, familii de cuvinte) şi a procedeelor gramaticale şi sintactice de construire a unui text, ceea ce ajută la organizarea logico-semantică şi formală a mesajului, la dezvoltarea capacităţilor de a dialoga, de a exprima păreri şi de a argumenta propria opinie.

Disciplina este predată în limba germană.

FONETICA ȘI GRAMATICA LIMBII GERMANE I
Anul I

Modulul fonetica și gramatica limbii germane I include în sine disciplinele morfologia limbii germane, precum şi tehnologii de fonetică. Astfel elaborarea modulului are menirea să ajute la însuşirea limbii germane şi să pună accentul pe acele probleme, care prezintă importanţă deosebită pentru utilizarea practică şi corect gramaticală a limbii germane. Activitatea practică va contribui la crearea unei baze de cunoştinţe, abilităţi şi competenţe pentru producerea unei tipologii variate de acte de vorbire în diferite sfere ale cotidianului.

Disciplina e una de specialitate. Profilul de formare pedagogică a dexterităţilor de gramatică şi fonetică este structurat pe familiarizarea studenţilor cu volumul necesar de cunoştinte din domeniul morfologiei şi foneticii limbii germane, de a forma deprinderi de interpretare şi utilizare adecvata a fenomenelor gramaticale, acustice, fiziologice, articulatorii, fonomorfologice, fonosintactice si deprinderi practice de asimilare a normelor fonetice literare si uzuale ale limbii germane.

LEXICUL TEXTULUI GERMAN ȘI COMUNICAREA ORALĂ
Anul I

i comunicarea orală include în sine disciplinele lexicul textului german, precum şi comunicarea orală. Astfel elaborarea modulului are menirea să ajute la asimilarea intensivă a vocabularului conform principiului tematic, pentru ca studenţii să fie capabili ulterior să folosească cunoştinţele  acumulate în situaţii de comunicare concrete. Activitatea practică va contribui la crearea unei baze de cunoştinţe, abilităţi şi competenţe pentru producerea unei tipologii variate de acte de vorbire în diferite sfere ale cotidianului.

Disciplina e una de specialitate. Se pune accentul pe asimilarea şi cunoaşterea mai profundă a vocabularului şi a procedeelor gramaticale de construire a unui text, ceea ce ajută la dezvoltarea capacităţilor de a dialoga, de a exprima păreri, de a argumenta, de a construi monologuri informative, descriptive, interpretative. Disciplina presupune asimilarea cuvintelor şi a expresiilor noi şi depistarea categoriilor morfologice ale părţilor de vorbire. Fenomenele lexico-gramaticale vor fi studiate şi însuşite în comparaţie cu fenomenele respective din limba română, semnalându-se asemănări şi deosebiri, ceea ce ajută atât la asimilarea mai rapidă a cunoştinţelor, cât şi la consolidarea lor.

Literatura universală din secolul XVII-XVIII (seminar lit. germană)
Anul I

Seminarul de literatură germană din secolul XVII-XVIII face parte din disciplina Literatura universală din secolul XVI-XVIII. Seminarul este destinat formării unei viziuni sistemice și poliaspectuale asupra literaturii germane din perioada respectivă. Având ca scop principal familiarizarea studenţilor cu valorile fundamentale ale literaturii germane, privite în raport cu transformările social-politice, economice și spirituale, precum și cu evoluţia gândirii estetice şi filozofice din această perioadă, cursul  se va orienta atât spre evidenţierea caracterului evolutiv al procesului literar, cât şi spre reliefarea trăsăturilor discursului literar, caracteristic fiecărei epoci în parte. 
      Obiectivele principale ale acestei discipline sunt orientate spre lectura obligatorie a celor mai reprezentative texte ale literaturii gemane din secolele XVII și XVIII şi a literaturii critice recomandate, urmărindu-se formarea capacităţii de a comenta o operă literară sau anumite aspecte ale acesteia, accentul punându-se pe specificitatea textelor din aceste perioade, pe familiarizarea studentului cu cele mai importante direcţii şi tendinţe, genuri şi specii literare, elemente de metrică şi strofică, precum și pe formarea competenţelor de a integra un fenomen literar sau o operă concretă în contextul istoric şi cultural prin conexiuni interdisciplinare (istorie, politică, filosofie, arte etc.), pe lărgirea şi completarea cunoştinţelor de teorie literară. De asemenea, modulul își propune formarea competențelor culturale, analitice și comunicaționale transdisciplinare și transversale, centrate pe dezvoltarea multilaterală a personalității studentului și pe eficientizarea capacităților lui performative în câmpul muncii. 

Literatura universală până în secolul XVI (seminar lit. germană)
Anul I

Seminarul de literatură germană până în secolul al XVI-lea face parte din disciplina Literatura universală până în secolul al XVI-lea. Seminarul este destinat formării unei viziuni sistemice și poliaspectuale asupra literaturii germane din perioada respectivă. Având ca scop principal familiarizarea studenţilor cu valorile fundamentale ale literaturii germane, privite în raport cu transformările social-politice, economice și spirituale, precum și cu evoluţia gândirii estetice şi filozofice din această perioadă, cursul  se va orienta atât spre evidenţierea caracterului evolutiv al procesului literar, cât şi spre reliefarea trăsăturilor discursului literar, caracteristic fiecărei epoci în parte. 
      Obiectivele principale ale acestei discipline sunt orientate spre lectura obligatorie a celor mai reprezentative texte ale literaturii gemane din cele mai vechi timpuri până în secolul al XVI-lea şi a literaturii critice recomandate, urmărindu-se formarea capacităţii de a comenta o operă literară sau anumite aspecte ale acesteia, accentul punându-se pe specificitatea textelor din aceste perioade, pe familiarizarea studentului cu cele mai importante direcţii şi tendinţe, genuri şi specii literare, elemente de metrică şi strofică, precum și pe formarea competenţelor de a integra un fenomen literar sau o operă concretă în contextul istoric şi cultural prin conexiuni interdisciplinare (istorie, politică, filosofie, arte etc.), pe lărgirea şi completarea cunoştinţelor de teorie literară. De asemenea, modulul își propune formarea competențelor culturale, analitice și comunicaționale transdisciplinare și transversale, centrate pe dezvoltarea multilaterală a personalității studentului și pe eficientizarea capacităților lui performative în câmpul muncii.