Metode calitative de cercetare a fenomenelor sociale
Anul II

Cursul Metode calitative de cercetare a fenomenelor sociale urmăreşte să familiarizeze studenţii de la specialitatea sociologie cu metodologia specifică cercetării calitative, cu proiectarea procesului de cercetare calitativă, cu metodele, tehnicile şi instrumentele de culegere şi administrare a datelor calitative (observaţia participativă, interviul individual şi focus grupul) şi, totodată, să furnizeze competenţe şi abilităţi de utilizare practică a acestora în cadrul demersurilor de cercetare specifice sociologiei.

Analiza datelor calitative
Anul II

Disciplina „Analiza datelor calitative” are drept scop analiza strategiilor de analiză şi prelucrare a datelor calitative. În urma audierii cursului studenţii vor obţine cunoştinţe teoretice şi practice asupra modalităţilor de prelucrare şi analiză a datelor calitative şi prezentarea lor sub formă de rapoarte.  În acelaşi timp, studenţii vor fi ghidaţi în desfăşurarea analizelor studiilor desfăşurate şi prezentarea unor rapoarte de interpretare a datelor.  Nu în ultimul rând, studenţii vor obţine cunoştinţe şi li se vor forma deprinderi de a prelucra, interpreta şi prezenta datele unei cercetări sociologice calitative şi de a redacta un raport de cercetare.

Masurarea in stiintele sociale
Anul II

Disciplina „Măsurarea în ştiinţele sociale” are drept scop formarea la studenţi a deprinderilor și abilităților de a măsura fenomenele sociale, de a dobândi abilităţi de analiză a diverselor modalităţi de măsurare socială. De asemenea, în urma audierii cursului studentul va deţine abilităţi de lucru asupra elaborării de scale şi asupra construirii unui eșantion. În acelaşi timp, studenţii vor obţine cunoştinţe cu referire la modalitățile concrete de lucru cu diferite tipuri de scale, vor determina tipul de eșantion necesar a fi aplicat în corespundere cu datele disponibile despre populație, resurse umane și financiare etc.

Metode cantitative de cercetare a fenomenelor sociale
Anul II

Disciplina „Metode cantitative de cercetare a fenomenelor sociale” are drept scop formarea de competențe şi instruirea studenţilor cu referire la utilizarea metodelor cantitative de cercetare,  prin evidenţierea specificului fiecărei metode şi a modalităţilor de aplicare a instrumentelor de investigare proprii fiecărei metode. În urma audierii cursului studenţii vor obţine cunoştinţe teoretice şi practice asupra metodelor de cercetare sociologică: metoda anchetei, tehnica chestionarului, metoda analizei de conţinut, tehnicii testelor, metodei sociometrice etc. De asemenea, studenţii vor poseda abilităţi de a elabora conform criteriilor metodologice un chestionar, o grilă de analiză de conţinut, un test sociometric.

Sociologia economică
Anul II

Cursul Sociologia economică îşi propune familiarizarea studenţilor cu elementele de bază ale acestei discipline aflate la graniţa dintre ştiinţele economice şi cele sociologice, aprofundare unor cunoştinţe economice şi sociologice strict necesare viitorilor specialişti în domeniul sociologiei. Importanţa studierii sociologiei economice decurge, din rolul economicului în societatea contemporană, iar pe de altă parte, din valenţele intrinseci ale ştiinţei despre acest domeniu complex şi dinamic al activităţii practice. Cunoştinţele, ideile şi teoriile economice corecte au o mare valoare atât pentru individ, cât şi pentru ansamblul social. Totodată ştiinţa economică reprezintă un element de sporire a eficienţei acţiunii practice. O cunoaştere temeinică a mecanismului costurilor de producţie şi a implicaţiilor pe care le au asupra veniturilor îmbunătăţeşte calitativ deciziile atât a viitorilor întreprinzători cât şi a restului populaţiei.

Acest curs îşi propune să familiarizeze studenţii sociologici cu perspectivele sociale de abordare a socialului, astfel încât aceştia să poată identifica cauzele şi determinismele sociale între economic şi social. Pe de altă parte, noţiunile însuşite la această disciplină îi va ajuta pe studenţi să desfăşoare cercetări în domenii conexe economicului şi să interpreteze relevant procesele şi problemele supuse investigării.