Psihologia specială studiază particularităţile psihologice ale dezvoltării persoanelor cu deficienţe mintale, senzoriale, de limbaj, motorii, asociate şi inclusiv, modalităţile de instruire şi integrare în familie şi societate. În cadrul cursului se evedenţiează modalităţile corectiv-recuperative pentru valorificarea potenţialului uman existent şi formarea personalităţii deficienţilor în vederea integrării socio-profesionale cât mai adecvate.
Statistica aplicată în psihologie este un domeniu de cuantificare ce studiază fenomenele psihologice implicate în colectivități, folosind tehnicile matematice pentru a surprinde diferite legități și a înțelege corect fenomenul studiat. Acest curs oferă masteranzilor elementele organizării unei investigații proprii, principiile analizei datelor obținute, precum și premizele receptării și înțelegerii studiilor publicate. Statistica le va ajuta masteranzilor să pătrundă, prin mijloace științifice, în amplul și complexul domeniu al fenomenelor psihologice și pedagogice, adoptând o metodologie de cunoaștere centrată pe aspecte cantitative și pe metode de explicație. Această disciplină se adresează masteranzilor care vor utiliza metodele statistice învățate în cercetările științifice și tezele de masterat.
Cursul de Psihanaliză clinică reprezintă o oportunitate pentru masteranzi de a cunoaşte abordarea psihanalitică a fenomenelor clinice, dat fiind faptul că psihanaliza vine cu o manieră specifică de interpretare a realităţii psihopatologice. Cursul include prezentarea din perspectivă psihanalitică a următoarelor entităţi clinice: tulburarea isterică, tulburarea obsesiv-compulsivă, tulburările narcisice, tulburarea borderline, tulburările de comportament alimentar. Prin intermediul cursului intenționăm să dezvoltăm competenţe profesionale ce ţin de diagnosticul, analiza şi consilierea psihanalitică a acestor tulburări. Masterandul va asimila încă un model de diagnostic şi intervenţie – cel psihanalitic, pe care îl va putea „confrunta” cu alte modele psihoterapeutice, iar acest lucru îi va permite să realizeze integrarea cunoştinţelor psihanalizei clinice într-un demers eclectic de consiliere şi psihoterapie. Prin intermediul acestei discipline masterandul va cunoaşte și modalitatea psihanalitică de a defini relaţia psihoterapeut–client şi îşi va dezvolta abilităţi de relaţionare cu beneficiarii, în acest sens în suportul de curs fiind incluse tematici referitoare la obiectivele tratamentului psihanalitic şi indicaţiile pentru psihanaliză.
Finalitățile cursului de Psihanaliză clinică presupun dezvoltarea următoarelor competenţe: cunoaşterea principiilor teoretice şi metodologice ale psihanalizei clinice, cunoaşterea nosografiei psihanalitice, analiza fenomenelor clinice utilizând metodologia psihanalitică, elaborarea profilurilor diagnostice din perspectivă psihanalitică, utilizarea rezultatelor investigaţiilor ştiinţifice din domenii înrudite, integrarea cunoştinţelor psihanalizei clinice într-un demers eclectic de consiliere şi psihoterapie.
De mai mult de un secol psihanaliza rămîne una dintre cele mai importante forme de intervenţie psihoterapeutică cunoscută de cultura europeană și una dintre cele mai remarcabile teorii asupra funcționării psihice. Cursul Bazele psihanalizei are drept obiectiv central formarea unei culturi psihanalitice, care să presupună cunoaşterea terminologiei psihanalitice și a instrumentariului tehnic de lucru, astfel încât să asigure preluarea din cadrul școlii psihanalitice a cunoștințelor care vor înbogăți potențialul de abilități și competențe ale psihologului clinician. Respectiv, obiectivul central al acestui curs este reprezentat de abilitatea masterandului de a aplica cunoştinţele psihanalitice în diferite domenii de activitate ale psihologului clinician (consiliere psihologică, intervenţii la nivel preventiv, analiza fenomenelor clinice şi psihosociale). Fiind o introducere în domeniul psihanalitic, cursul se axează pe tematici centrale ale psihanalizei: concepte psihanalitice de bază, forme de manifestare ale inconştientului, evoluția teoriei şi tehnicii psihanalitice în perioada freudiană şi postfreudiană, relația terapeutică în psihanaliză ș.a.
Printre competențele formate în cadrul prelegerilor și seminarelor se vor regăsi: cunoaşterea, aplicarea şi integrarea cunoştinţelor teoretice ale psihanalizei; dezvoltarea abilităţilor de autoanaliză; capacitatea de a elabora profiluri psihologice din perspectiva psihanalitică; elaborarea pronosticului psihologic din perspectivă psihanalitică; analiza materialului clinic din perspectivă psihanalitică; gestionarea propriului contratransfer prin dezvoltarea abilităţilor de autoanaliză; utilizarea bazei teoretico-practice a psihanalizei pentru formarea competenţelor de consiliere și psihoterapie.
Cursul Metodologia cercetării și statistica aplicată în psihologie oferă masteranzilor un cadru teoretico-aplicativ pentru înțelegerea și realizarea cercetărilor științifice, studierea metodelor de cercetare, precum și etica cercetării științifice.
Acest curs se axează, în mod special, pe necesitatea specificării riguroase a subiectului empiric de studiu, pe semnificația cercetării științifice, precum și pe mijloacele prin care se stabilesc concluziile. Însumate, aceste elemente constituie logica cercetării sistematice și fac totodată distincția dintre abordările științifice și relatările narative.
Disciplina Psihodiagnostic educațional vizează pregătirea metodologică a viitorilor specialişti în domeniul psihologiei educaționale. Având în vedere ansamblul pregătirii metodologice, ea precizează specificul elaborării şi aplicării metodelor de cercetare şi evaluare în domeniul vizat, centrându-se pe metoda testelor cărora li se acordă cea mai mare parte a spaţiului rezervat. După o prezentare a problemelor generale ale psihodiagnosticului, disciplina se axează pe evidenţierea a două mari categorii de teste utilizate în educație: testele de eficienţă şi testele de personalitate. Totodată, cursul cuprinde o privire generală asupra tipurilor de decizii care pot fi luate în educaţie în funcţie de rezultatele testărilor, o expunere a testelor raportate la norme şi testele raportate la criteriu şi o discuţie despre utilizatorii de teste și evaluarea autentică în mediile educaţionale.