Cursul universitar „Strategii sociale europene” al programului de masterat pentru specializarea în Studii europene este predat în L.Engleză și pregătit în conformitate cu planul de studiu la programul de Master în Științe politice, specialitatea Studii Europene, aprobat de Senatul USM. Este un curs universitar de caracter teoretico-conceptual și analitico-aplicativ
conceput pentru a familiariza studenții cu conceptele de bază, abordările și principiile studiilor comparative și de caz ale modelelor și politicilor sociale ale statelor europene și care vizează dobândirea abilităților practice de cercetare în expertiza situației politice din sfera socială, identifică și explică diferențele și asemănările proceselor și fenomenelor sociale și determină tendințele și perspectivele dezvoltării sociale naționale și europene.
Prezentul curs propune creșterea gradului de conștientizare a dimensiunilor sociale ale strategiilor și politicilor naționale în etapa aprofundării cooperării politice dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană, achiziționarea de către masteranzi a prevederilor europene privind politicile sociale. Structura programului permite elevului să analizeze diverse concepte de politici sociale, să studieze modulul social european și politicile respective, să analizeze și să evolueze printr-un studiu comparativ specificul politicilor sociale ale Republicii Moldova în raport cu situația în statele europene. Cursul se bazează pe abordarea teoretico-analitică a procesului de realizare a programelor politice de integrare socială și cooperare între UE și Republica Moldova, stabilind domenii prospective de implicare a specialiștilor în relațiile internaționale.
Disciplina „Teoria și practica Studiilor Europene” este un curs teoretico-metodologic avansat deosebit de important destinat pentru studii de masterat în vederea familiarizării cu problemele de bază ce ţin de cadrul conceptual şi cel disciplinar al Studiilor Europene.
Disciplina este orientată spre formarea de competențe generale și specifice specialității ”Relații internaționale” la specializarea Studii Europene. În cadrul programului de formareal specialiștilor în Relații internaționale, misiunea cursului este cel de disciplină fundamentală, obligatorie, cuprinzând prelegeri, seminarii și lucrul individual. Scopul cursului constă în pregătirea teoretică și înzestrarea studenţilor cu cunoştinţe de bază despre teoria și practica studiilor europene contemporane. Acest scop va fi îndeplinit prin rezolvarea unui şir de sarcini, între care menţionăm: studierea cadrului teoretic al studiilor europene, cercetarea practicii, a politicilor și experiențelor de dezvoltare a studiilor europene , abordarea problemelor ce țin de dezvoltarea de mai departe a studiilor europene, inclusiv în Republica Moldova, în condițiile contemporane a proceselor de integrare și unificare europeană.
Cursul „Multiculturalism European în condițiile globalizării” are ca tematică centrală abordarea complexă a multiculturalismului european în condițiile unei lumi tot mai globalizate. Principalele repere ale cursului sunt determinate de contextul apariției multiculturalismului european, modelat în timp de diversitatea politicilor europene la nivel mondial, pornind de la categoria istorică spre factorii georgrafici, economici și evoluând spre religie, tradiţie, cultură şi politică.
Scopul cursului constă în familiarizarea studenților cu manifestările de bază ale influenței factorului cultural şi ideologic asupra formarii politiciilor culturale în condițiile globalizării , cercetarea mecansimului de funcționare a teoriei și practicii multiculturalismului în UE, analiza variațiuni ale multiculturalismului în spațiului european. Încercarea de a analiza multiculturalismul european va oferi studenţilor un reper în procesul cognitiv și aplicativ de profesionalizare asupra procesului de integrare europeană, contribuind astfel la îmbogăţirea viziunilor asupra valorilor şi cunoaşterii societăţii europene.
The objective of the Europeanization and EU Enlargement Conditionality university course is to familiarize MA students with both theoretical and practical aspects of the EU enlargement policy and impact of Europeanization in new, old and potential EU member states.
The course aims to provide students with an informed understanding of different EU mechanisms and strategies in relation to the EU accession policy, but also enables them to apply learned material by analyzing concrete empirical cases of the effects of Europeanization. It also provides opportunity for analysis of broader problems of European integration, and examining the nature, dynamics and influence of different EU enlargement rounds on development of EU institutions and decision-making processes.
The aim of the course is to teach MA students the process of Europeanization and conditionality of EU enlargement, both in its theoretical aspects and the comparative experience of EU candidates and new Member States. This goal will be accomplished by solving a number of tasks, among which we mention: to describe and explain procedures, decision-making processes and actions of policy makers within the EU enlargement as well as their consequences from the beginning of the process until now; to differentiate between various political science theoretical/methodological approaches to the EU enlargement and Europeanization, but also analyze and predict developments in this area, using different theoretical approaches; to acquire concrete knowledge of the accession process to EU membership and the process of Europeanization of accession states, their politics and policies etc.
The language of teaching is English.
The discipline Europeanization and EU Enlargement Conditionality is a specialized course designed for MA students from the international relations specialty, European Studies specialization Cycle II, 1st year.