Cursul de Tehnologii informaționale de comunicare în istorie își propune introducerea tehnicilor și tehnologiilor informaționale moderne în cercetarea istorică, de la etapa de colectare a informației până la cea de analiză, prelucrare și interpretare. Grație metodelor informaționale s-a îmbunătățit considerabil calitatea investigației istorice, cercetătorului fiindu-i pus la dispoziție o serie de posibilități noi. Cunoașterea și utilizarea metodelor informaționale istorie permite studentului realizarea în mod individual a compartimentului textual și ilustrativ al tezei de licență. Disciplina Tehnologii informaționale de comunicare în istorie se predă în limba română și este destinată studenților Facultății de Istorie și Filosofie, specialitățile 0114.11 Istorie (Științe ale educației) și 0114.11/0114.10 Istorie și limbă engleză.
Cursul „Tehnologii Informaționale de Comunicare” este destinat studenților ciclului Licență a Facultății de Istorie și Filosofie, frecvență redusă.
Destinat studenților de la Filosofie, licenta.
Cursul Etica şi Estetica va permite acumularea unui set de cunoştinţe ce vor facilita evaluarea etică şi estetică a lumii şi autoevaluarea competenţelor personale în materie de bine şi frumos. Pentru ca etica să devină utilă studenţilor sunt necesare două premise: arta de a dirija pasiunile şi dorinţa de a le îndrepta spre scopuri nobile. Studiul eticii va permite înţelegerea temeiurilor apariţiei diverselor fenomene culturale şi sociale, precum şi a esenţei morale a omului. Acestea vor contribui la o ierarhizare întemeiată a valorilor morale în raport cu mediul de viaţă şi creaţie precum şi în raport cu arealurile culturale studiate. Studiul esteticii va oferi oportunitatea descifrării dinamicii valorice a percepţiei sensibile de la o epocă la alta, de la unele culturi la alte culturi. Aceasta va facilita proiecţia şi elucidarea mediului spirirula în care activează şi creează oamenii. Combinaţia „Etica şi estetica” nu e întâmplătoare, deoarece aprofundarea simţului moral şi estetic îl va ajuta pe student să-şi dezvolte capacităţile de percepţie a Binelui şi a Frumosului.
La nivel teoretic cursul va acoperi cercetarea dilemei conceptuale interculturalitate- multiculturalism, va aprofunda relaţia mentalitate - stereotipie şi va propune strategii de comunicare eficientă la nivel intercultural și instituțional.
Cursul de Filosofie are ca scop familiarizarea studenților cu evoluția gândirii, domeniilor și problemelor filosofice din diferite perioade istorice. Se consideră, tradițional, că nu orice problemă este de demnitatea filosofiei, după cum nu oricine și în orice limbă poate să filosofeze. În sec.XX-lea s-a renunțat la asemenea idei, considerându-se că orice reflecție, fie chiar cu caracter spontan cu privire la problemele cotidiene poate fi integrată filosofării.
Cursul respectiv este adresat studenţilor specialităţii Antropologie, care, tinde să ofere acestora o nouă perspectivă de cercetare atât în domeniul etnografic cât şi socio-cultural. Astfel se poate deduce că acest modul este o parte componentă a antropologiei socio-culturale însă tinde să se îndepărteze de aceasta prin noile metode de cercetare ale vizualului și urban-ruralului. Modulul Antropologia urban-rurală. Antropologia vizuală oferă noi oportunităţi de ierarhizare a filmului, analiza proceselor care se desfășoară în mediile urbane și rurale, precum și a căilor metodologice, științifice de a le cerceta. Cursul vizează prezentarea modalităţilor de analiză atât teoretică cât şi practică a domeniului de cercetare al vizualului, filmului etnografic moldovenesc, filmelor documentare de ecranizare băştinaşă, spoturilor de prezentare a Republicii Moldova în cadrul aderării la Uniunea Europeană (cum are loc prezentarea poporului autohton peste hotare, şi cât de bine se conformează cu realitatea actuală a R. Moldova aceste prezentări), şi problemele sociale prezente în Republica Moldova - din perspectiva cercetării antropologice. De asemenea asimilarea de către studenți a conceptelor, teoriilor, metodelor și tehnicilor de cercetare a comunităților urbane și rurale, precum și a modalitățile prin care se pot implica în diverse proiecte de cercetare, astfel încât rezultatele cercetării lor să determine anumiți factori de decizie.
Acest curs are scopul de a familiariza studenţii cu principalele noţiuni specifice domeniului arheologiei, precum şi cu metodele moderne de cercetare utilizate de această ştiinţă. De asemenea, își propune de a reconstitui, în baza izvoarelor arheologice şi a altor categorii de izvoare, evoluţia culturii materiale şi spirituale a comunităţilor umane din Europa pe parcursul preistoriei şi protoistoriei.
Vom discuta despre diferența dintre metodele cantitative și calitative; metoda interviului, metoda analizei de continut etc.