Expertiza ecologică
Anul III

Expertiza ecologică reprezintă o evaluare în prealabil a influenței activităților economice preconizate asupra stării mediului, conformitatea acestora cu acțiunile de protecție a mediului, cu actele legislative naţionale şi internaționale din domeniu la care Republica Moldova este parte. Scopul principal al expertizei ecologice este menținerea echilibrului ecologic, a fondului genetic şi biodiversităţii, crearea condiţiilor optime de trai şi contribuie la etapa de planificare şi proiectare la adoptarea unor soluţii argumentate şi raţionale privind utilizarea resurselor naturale şi protecţia mediului şi a componentelor lui. La această disciplină se vor studia cerinţele faţă de componenţa, conţinutul şi volumul documentaţiei de proiect şi planificare pentru toate categoriile de obiecte, modalitatea de elaborare, avizare şi expertizare a documentaţiei, în acelaşi rând actele legislative, normative, metodice şi instructive referitoare la curs, precum şi modalitatea de organizare şi efectuare a expertizei ecologice de stat, obştească şi departamentală.

Inspetarea ecologică
Anul III

În condiţiile în care protecţia mediului este o necesitate stringentă a societăţii, inspectarea ecologică a componentelor de mediu devine un suport axat pe implementarea şi verificarea aplicării proceselor antropogene de protecţie a mediului. Inspectarea ecologică a componentelor de mediu se realizează prin procedura de protecţie a mediului și prin efectuarea unui control minuțios cu scopul de a preveni, verifica, monitoriza şi diminua impactul antropogen asupra acestuia, care se efectuează prin aplicarea prevederilor legislaţiei de mediu şi supravegherea implementării şi respectării acestora. Obiectivele principale de studiu sunt bazate pe identificarea măsurilor de implementare şi de respectare ale prevederilor legislaţiei ecologice în vigoare de către beneficiarul de resurse precum şi de către toţi cetăţenii. Pe parcursul acestui curs normativ studenţii fac cunoştinţă cu regulamentul de bază a Inspectoratului Ecologic de Stat, atribuţiile inspectoratului, drepturile inspectorului precum şi efectuarea controlului ecologic pentru protecţia componentelor de mediu, aplicarea legislația ecologică în domeniu şi a răspunderii contravenţionale. Studenţii vor identifica starea actuală a protecției componentelor de mediu inspectate şi modificările efectuate de presingul antropogen. Studenţii vor însuși şi aplica modalitatea de planificare şi efectuare a inspectării ecologice, principalele obiective ale inspectării ecologice, actele legislative aplicate în procesul de control de mediu.

Protecţia mediului
Anul III

Finele secolului trecut şi începutul celui de al XXI – lea este un tulburător prilej de meditaţie asupra unor  întîmplări şi procese ale ultimei sute de ani. S-au inventat o mulţime de descoperiri ştiinţifice în multe domenii au fost inventate războaie mondiale, bomba atomică, pesticidele, poluarea, terorismul, laserul, clonarea ş.a. Mintea omului a făcut să cadă rînd la rînd limitele naturalului şi implicit, echilibrele pe care acestea le reprezintau, generînd rocile fundamentale.

Cursul este destinat ca material de documentare studenţilor de la specialitatea ecologie, punând accent pe utilizarea raţională a resurselor naturale şi protecţia naturii ce ne înconjoară. În cadrul cursului se abordează aşa probleme ca: factorii de degradare ai ecosferei, dezechilibrele provocate de civilizaţia umană, poluarea şi implicaţiile ecologice, bazele ecologice ale protecţiei mediului, metodele de prevenire şi combatere a poluării mediului ambiant, etica protecţiei ecosferei.

  Cursul de Protecţie a mediului prevede: 32 ore de curs şi 32 ore seminar. 

Analiza calităţii apelor
Anul III

specialității ecologie. Disciplina dată este bazată pe studiere caracteristicilor generale a apei, studierea și aplicarea principalelor metode și tehnici de prelevare, analiză și interpretare a rezultatelor obținute la analiza unor probe de apă. La cursul în cauză se pune accentul pe studierea și aplicarea indicatorilor biologici, chimici, fizici, fizico-chimici care prezintă calitatea apelor. Cursul este bazat pe identificarea procedeelor de determinare a calității apelor, pe studierea metodologică a procesului de determinare a calității apelor, clasificarea actuală a tipurilor de apă conform indicilor şi indicatorilor determinați.

Locul şi rolul disciplinei în formarea competenţelor specifice ale programului de formare profesională/specialităţii și misiunea curriculumului în formarea profesională.

Prin specificul său interdisciplinar și aplicații orientate în studierea caracteristicilor calitative și a metodelor și tehnicilor aplicate pentru determinarea calității apelor, însușirea disciplinei date contribuie la formarea unor competențe generale și specifice ale programului de studii pentru specialitatea Ecologie.

Cursul dat  va contribui la realizarea umrătoarelor competențe specifice ale programului de studii pentru specialitatea Ecologie:

ü  Caracterizarea componentelor, proceselor şi fenomenelor naturale şi antropice de caracter ecologic;

ü   Aplicarea metodelor de cercetare din domeniul ecologiei;

ü  Interpretarea, elaborarea şi utilizarea materialelor grafice şi referitoare la mediul ambiant;

ü  Adaptarea şi comunicarea coerentă a informaţiilor şi a problemelor de caracter ecologic specialiștilor şi nespecialiștilor în domeniu.

Cunoștințele teoretice acumulate pe parcursul acestui curs vor permite  studenților să aplice în practică atât procesele de determinare a calităţii apelor, cât şi să diferențieze calitatea a apelor conform indicilor determinaţi. Însușirea informației prezentată în cursul dat va permite studenților să obțină abilități necesare pentru ocuparea posturilor de muncă de Laborant la analiză chimică a componentelor de mediu; Tehnician protecția mediului; Analist de mediu și Cercetător stagiar în domeniul ecologie.

Conservarea biodiversităţii
Anul III

Actualmente problema conservării biodiversităţii depăşeşte limitele problemelor ştiinţifice şi se amplasează la nivelul problemelor stringente ale statelor şi instituţiilor internaţionale, obiective care sunt menite să asigure condiţii favorabile populaţiei.

Biodiversitatea în Republicii Moldova este afectată la toate nivelurile de următorii factori antropici: valorificarea extensivă a terenurilor ocupate cu vegetaţie naturală; utilizarea neraţională şi intensivă a ecosistemelor naturale; defrişarea pădurilor de luncă, a fâşiilor forestiere de protecţie a terenurilor agricole şi a obiectelor industriale şi urbane;  desecarea biotopurilor zonelor umede şi canalizarea râurilor mici; distrugerea integrităţii ecosistemelor naturale; poluarea ecosistemelor naturale şi agricole.

Studenţii sunt familiarizaţi cu măsurile necesare de întreprins în direcţia conservării biodiversităţii ce creează premise necesare în vederea salvării geosistemelor, ecosistemelor şi speciilor de importanţă majoră pentru generaţiile viitoare, stabilirii fundamentului necesar pentru managementul adecvat al resurselor naturale.

Managementul mediului
Anul III

           Managementul mediului presupune familiarizarea studenţilor cu ştiinţa economico-ecologică orientată spre gestiunea eficientă a mediului la toate nivelurile manageriale, bazată pe programe şi proiecte ecologice elaborate în baza principiilor eficienţei economice, căutând un optim integral.

            Obiectivul cursului Managementul mediului este: studierea metodelor, principiilor, instrumentelor, tehnologiilor de reducere a influenţei negative asupra mediului ambiant de către agenţii economici şi populaţie în aşa mod, încât să se reducă la minim riscul pentru dauna cauzată de către ei mediului.

            Principalul câştig al studenţilor, de la specialitatea Ecologie, îl constituie nu atât un volum de cunoştinţe economice şi ecologice (deşi ponderea componentului cognitiv este impresionantă), cât, mai cu seamă, cultivarea unui grad înalt al siguranţei de sine, capacitatea de a-şi asuma responsabilitatea pentru propriul destin şi pentru edificarea unui mod decent de viaţă. Cursul este destinat studenților anului III de la specialitatea 424.1 Ecologie.

Surse de poluare şi epurare a mediului
Anul III

Disciplina „Surse de poluare şi epurare a mediului”, elucidează sursele de poluare antropogene şi naturale ale mediului şi principiile fundamentale de funcţionare a sistemelor şi metodelor de purificare a componentelor mediului. Sunt menţionate particularităţile metodelor şi tehnologiilor moderne de purificare. Se apelează la o serie întreagă de practici, metode, tehnici şi tehnologii, atât la nivel conceptual, cât şi la nivel practic destinate reducerii emisiilor de noxe în mediu. Sunt abordate modalităţi de găsire a soluţiilor care să intervină favorabil în relaţia dintre activităţile umane şi mediul ambiant, cerinţele cărora trebuie să corespundă aceste soluţii. 

Estimarea riscului ecologic
Anul III

Disciplina „Estimarea riscului ecologic”, asigură înzestrarea studenţilor de la specialitatea Ecologie cu cunoştinţe generale referitor la riscurile ecologice, riscurile asupra sănătăţii, bunăstării umane şi posibilitatea de prevenire, redresare şi asanare a lor; stimularea gândirii critice şi creative, flexibilităţii şi originalităţii în rezolvarea problemelor de mediu; dezvoltarea capacităţilor studenţilor de a participa la luarea de decizii şi rezolvarea a problemelor de mediu; inspirarea şi încurajarea studenţilor de a deveni responsabili, productivi şi activi membri ai societăţii. Scopul acestui curs este de a sensibiliza studenţii referitor la starea mediului în general şi unele riscuri ale mediului în particular, creşterea responsabilităţii faţă de mediu şi formarea unor atitudini în ceea ce priveşte măsurile de prevenire şi redresare a riscurilor ecologice şi cele asupra sănătăţii umane. 

Gestionarea deşeurilor
Anul III

Disciplina „Gestionarea deşeurilor”, asigură înzestrarea studenţilor de la specialitatea Ecologie cu cunoştinţe generale referitor la baza legislativă, normativă şi politica de stat a Republicii Moldova în domeniul gestionării deşeurilor; metodele şi utilajele necesare pentru gestionarea deşeurilor; cerinţele impuse localităţilor pentru construirea rampelor de depozitare a deşeurilor menajere solide; specificul gestionării deşeurilor toxice (păstrarea, valorificarea şi lichidarea lor). Scopul acestui curs este de a sensibiliza studenţii referitor la starea mediului în general şi problemele ecologice legate de gestionarea deşeurilor în particular, creşterea responsabilităţii faţă de mediu şi formarea unor atitudini în ceea ce priveşte măsurile de prevenire a poluării mediului în urma gestiunii neadecvate a deşeurilor. 

Conservarea biodiversității_f.r.
Anul III

Diversitatea biologică reprezinta o particularitate specifică a planetei noastre, care asigură funcţionalitatea optimă a ecosistemelor, existenţa şi dezvoltarea biosferei în general. Însă, în ultimul timp, problema conservării biodiversităţii devine din ce în ce mai acută din cauza intensificării impactului uman asupra biosferei.

Cursul Conservarea biodiversității realizează o abordare nouă, integrativă a lumii vii, introducerea în procesul educational a problematicii ocrotirii naturii și conservării biodiversității ca o condiție sine qua non a dezvoltarii durabile, propunându-şi studenților să studieze diversitatea biologică a R.Moldova, să evalueze impactul antropic asupra speciilor şi habitatelor şi să dezvolte abordări practice pentru prevenirea extincţiei speciilor, păstrarea variabilităţii organismelor vii, protejarea şi refacerea comunităţiilor biologice.

Conținutul cursului și competențele formate asigură pregătirea necesară pentru înțelegerea problemelor legate de conservarea biodiversității, a ecosistemelor şi a speciilor de importanţă majoră pentru generaţiile viitoare, stabilirii fundamentului necesar pentru managementul adecvat al resurselor naturale. Studenţii sunt familiarizaţi cu strategii de conservare a biodiversităţii, cu vulnerabilitățile la care sunt supuse ariile protejate în R.Moldova, dar și cu instrumentele de intervenție pentru creșterea eficienței administrării acestor arii cu regim special.