General presentation:
Family and child’s rights protection represent a priority of the State as well as civil society, being a topic of basic relevance to ensure go governance. The subject should be approached properly not only by legal professionals, but also by students who can have access in the field. Also, family relationships are part of the lives of both teachers and students, master's students, who can share their life experience. Therefore, the proposed course offers an opportunity to synergically combine professional and personal life, through the lens of specialised knowledge in children’s rights in their theoretical as well as practical dimensions.
The International and European legal and policy frameworks represent the contextual pillars to promote and develop a culture of family and child’s rights protection.
Thus, the course firstly gives the opportunity to study the development of children’s rights under international human rights law, with a focus on the United Nations Convention on the Rights of the Child (UNCRC). This entails to consider the standards and mechanisms provided for in the UNCRC and its optional protocols, in order to determine the principal strengths and weaknesses of this instrument and the major challenges to its implementation at the national level. Reflections are also made on how the UNCRC has impacted on the development of child rights protection at the regional and national levels. Accordingly, the course devotes specific attention to the European legal and policy frameworks that have developed in relation to children’s rights.
The Council of Europe and the European Union are considered in order to study the development of European law relating to children’s rights in pertinent areas of concern.
These include: equality and non-discrimination; personal identity; family life; alternative care to family care & adoption; civil rights and freedoms; economic, social and cultural rights; violence against children; migration and asylum; deprivation of liberty. Selected issues within these areas are addressed in different units of the course.
The course European Standards and Institutional Practices for the Protection of the Family and Children aims to deepen and expand Master students’ understanding of the aforementioned children’s rights.
The given field is oriented so that, through theoretical and practical activities, the master's students obtain in-depth practical skills regarding the European standards for the protection of the family and children based on both the regulations in the field of current interest, expert studies, and based on the analysis judicial practice.
Digital technologies are transforming the way we live, as well as how basic rights such as freedom of expression and access to information are exercised, protected and violated, and are also leading to the recognition of new rights. In the era of digitalization, the law needs to be adapted to protect and safeguard fundamental rights. Therefore, the new generation of legal professionals need to be prepared to address such challenges. In addition, the COVID 19 pandemic advanced the digitalisation process to an unprecedented scale, with huge implications for society overall and for vulnerable groups such as children.
Tehnologiile digitale transformă modul în care trăim, precum și modul în care drepturile de bază, precum libertatea de exprimare și accesul la informații sunt exercitate, protejate și încălcate și conduc, de asemenea, la recunoașterea unor noi drepturi. În era digitalizării, legea trebuie adaptată pentru a proteja și proteja drepturile fundamentale. Prin urmare, noua generație de profesioniști din domeniul juridic trebuie să fie pregătită să facă față unor astfel de provocări. În plus, pandemia de COVID 19 a avansat procesul de digitalizare la o scară fără precedent, cu implicații uriașe pentru societate în general și pentru grupurile vulnerabile, cum ar fi copiii.
Disciplina „Funcția publică și răspunderea juridică a funcționarilor” oferă cunoștințe privind funcționalitatea unui element important al mecanismului administrativ în cadrul statutului cum ar fi serviciul public și funcțiile publice, statutul juridic al funcționarilor și demnitarilor publici, precum și răspunderea acestora. În ultima perioadă se observă creșterea cerințelor și standardelor față de funcționari, ca un element important al autorităților publice ce asigură activitatea administrativă în stat, de asemenea complexitatea reglementărilor privind ocuparea, exercitarea, respectarea normelor de conduită și integritate, și încetarea funcției publice. Tot mai mult se observă atât distincția, cât și conexiunea dintre funcțiile publice, care formează majoritatea, și funcțiile de demnitate publică, precum și funcțiile cu caracter auxiliar ocupate prin angajare.
Disciplina ”Reglementarea și administrarea regimului juridic al străinilor pe teritoriul RM” este inclusă în programul de Master, deoarece se impune necesitatea de a studia problemele privind statutul juridic al cetăţenilor străini şi al apatrizilor din Republica Moldova, cercetarea conţinutului termenului de „străin”, „cetăţean străin”, „rezident” şi alte definiţii înrudite, care vin să oglindească specificul condiţiei juridice a cetăţenilor străini şi a apatrizilor în diferite domenii de activitate.
Fiecare stat individual decide asupra regimului care urmează a fi acordat străinilor aflaţi pe teritoriul său. Dialectica raporturilor din sfera respectivă constă în faptul că, dintr-o perspectivă, independenţa juridică (normativă) a statului formal nu este limitată de alte state, deoarece este realizată conform principiului suveranităţii naţionale. Dar, dintr-o altă perspectivă, realitatea juridică trebuie să se conformeze principiilor şi normelor dreptului internaţional, care odată cu adoptarea Constituţiei din 1994 au devenit parte a dreptului intern.
Prezentul curs argumentează necesitatea implementării guvernării electronice în cadrul societății informaționale, dreptul la informații de interes public, dreptul cetățenilor la administrare în contextul implementării guvernării deschise. Sunt analizate obiectivele și principiile guvernării electronice; clasificarea pe domenii a e-guvernării și particularitățile acestora. Sub aspecte comparative sunt prezentate strategii și metodologii de implementare a e-Guvernării în unele țări din Uniunea Europeană. Particularitățile Agendei digitale pentru Europa- e-Europe; indicatori în vederea monitorizării implementării strategiei e-guvernare și alte subiecte relevante.
Scopul Curriculei constă în ghidarea în cadrul disciplinei „Guvernarea electronică. Sisteme informaţionale şi registre electronice în sectorul justiției” spre obţinerea şi aprofundarea cunoştinţelor, dezvoltarea anumitor capacităţi, formarea atitudinilor, care fundamentează competenţele profesionale.
Dezvoltarea rapidă a tehnologiilor de informaţii şi comunicare, au condus la crearea unui spaţiu cibernetic dinamic fără frontiere. Practica internaţională demonstrează impactul pozitiv al infrastructurii informaţionale şi de comunicaţii asupra dezvoltării societăţii contemporane, care constă în diversificarea posibilităţilor de acces la informaţie şi la resursele informaţionale publice în toate domeniile de activitate umană, precum şi în creşterea nivelului de ocupaţie a populaţiei prin crearea a noi locuri de muncă. Din aceste considerente edificarea societăţii informaţionale este de o importanţă majoră pentru dezvoltarea ţării şi trebuie să fie realizată într-un astfel de mod, ca de rezultatele ei să poată beneficia toţi cetăţenii.
Pe parcursul ultimilor ani a crescut semnificativ necesitatea unei abordări complexe şi eficiente a procesului de asigurare a securităţii spaţiului cibernetic naţional, inclusiv al infrastructurii critice naţionale, de asigurare şi protecţie a informaţiei atribuite la secret de stat, de prevenire şi combatere a crimelor informatice, extremismului şi terorismului în spaţiul cibernetic.
Modulul „Accesul la informație. Protecția datelor cu caracter personal” reprezintă un curs cu conținut complex, conceput cu scop de a furniza masteranzilor cunoștințe atît din domeniul dreptului public cît și guvernării electronice.
Sub aspect structural, modul „Accesul la informație. Protecția datelor cu caracter personal ” este format din două componente de studiu.
Componenta „Accesul la informație” are menirea de a familiariza masteranzii cu prevederile legislative din domeniu şi de a contribui la formarea abilităţilor profesionale de a răspunde la solicitările de informații parvenite în autoritățile publice dar și de a înțelege mecanismul necesar de operat în contextul activității publice cu specific orientat spre securitatea publică. Odată ce cresc fluxurile de informații și mecanismele de prelucrare, găsirea echilibrului corect devine tot mai dificilă, fapt pentru care considerăm oportun ca masteranzii Programului de Master „Drept Public și Guvernare Electronică” să fie informați despre regulile și cerințele minime necesar a fi respectate în contextul asigurării echilibrului între securitatea publică și accesul la informație.
Utilizarea tehnologiilor informaţionale este menită să susţină procesele administrative şi manageriale, să consolideze calitatea serviciilor prestate de instituţiile publice și să sporească eficiența sectorului public în general şi a sectorului justiţiei în particular.
Digitalizarea poate reduce volumul de lucru ce revine angajaţilor din sectorul justiţiei prin facilitarea interacţiunii dintre specialişti în cadrul entităţii şi sistemului, dar şi interacţiunilor externe cu specialiştii din alte sisteme. Din perspectiva justiţiarilor, utilizarea tehnologiilor informaţionale duce la o mai bună informare, facilitare a accesului la servicii, o mai mare certitudine în obiectivitate şi imparţialitate în procesului de luare a deciziilor, valorificând serviciile publice la costuri mai mici.
Valorificarea tehnologiei informației a devenit indispensabilă pentru o funcționare eficientă a sistemului juridic în ansamblu, ținând cont în special de creșterea volumului de activitate a instanțelor de judecată și a altor instituţii şi autorităţi din acest sector. Este important ca sistemele dezvoltate în cadrul unor autorităţi să corespundă funcţiilor şi misiunii acestor autorităţi, facilitând atât activitatea instituţiei în ansamblu, cât şi interacţiunile beneficiarilor de servicii cu aceste instituţii. Acesta presupune nu doar o simplă automatizare a proceselor deja existente, ci şi standardizarea şi integrarea acestor procese. Interconexiunea datelor din varii sisteme apare ca şi o condiţie obligatorie, or procesele din sectorul justiţiei sunt inter-conexe.
Disciplina Sisteme informaţionale şi registre electronice în sectorul justiției este menită să facă o inventariere din perspectiva eficienţei şi funcţionalităţii a sistemelor informaţionale şi registrelor electronice utilizate de către organele de poliţie, procuratură, instanţele de judecată, avocatură şi asistenţă juridică garantată de stat, organele de probaţiune şi cele din adminisraţia naţională a penitenciarelor. Abordarea teoretică, în special din perspectivă legală şi funcţională, urmată de demonstrarea modalităţii de funcţionare a acestor sisteme informaţionale ar permite o bună înţelegere şi formarea unor abilităţi de utilizator extern a acestor sisteme şi registre electronice.
Cursul Condiţiile determinatorii ale calităţii şi eficienţei justiţiei contemporane are destinaţia asigurării unui nivel de cunoştinţe ce-l face apt pe un viitor specialist în domeniul dreptului de a activa atât în domeniul teoretic cât şi practic al justiţiei cât şi în domenii tangenţiale acestuiea, de importanţă primordială pentru societatea contemporană. Cursul are ca scop formarea, promovarea acelei culturi şi conştiinţe juridice auditorilor în domeniul dreptului la general şi în sfera justiţiei la special. Diversitatea problemelor de natură doctrinar-praxiologică din sfera justiţiei, importanţa acestora, ne impune de a acorda o atenţie accentuată asupra domeniului menţionat de manifestare social-juridică. Cultura şi conştiinţa juridică, în evoluţie de fenomen, ne permit de a identifica calitativ acele cerinţe de natura calităţii şi eficienţei justiţiei, adecvate societăţii democratice contemporane. La fel studiumul în cauză este orientat spre popularizarea diferitor opinii de origine profesional-juridică diferită, cu referinţa la procesul de consolidare a justiţiei, calităţii şi eficienţei acesteiea, popularizare ce are drept scop diluarea barierelor psihologico-dogmatice de natură profesională din domeniul evoluţiei fenomenului de justiţie contemporană.