“a acestei discipline include multe aspecte esențiale: ), aspecte ale vieții cotidiene, educație, și valorile sociale și culturale ale germanilor, influența internațională: , economia globală: Impactul economiei germane asupra economiei mondiale, inclusiv industria și comerțulprovocări contemporane, cum ar fi migrarea, schimbările climatice și impactul tehnologic asupra societății germanetendințe și schimbări: germane”
Cursul prevede studierea principiilor didactice şi a formelor de predare/învăţare/evaluare a gramaticii limbii germane ca limbă străină, identificarea şi corelarea obiectivelor, utilizarea adecvată a strategiilor. Oportunitatea cursului este determinată de prevederile Cadrului European Comun de Referință pentru limbi în care se regăsește competența gramaticală ca parte componentă a competenței comunicative.
Cursul dat se axează pe principiile ascensiunii, progresivităţii, evaluării individuale şi colective, instruirii problematizate, reconstruirii analitice a materialului. În cadrul seminariilor studenţii vor avea posibilitatea să prezinte în faţa colegilor secvențe de lecţii, care vor fi analizate şi discutate.
Ein Überblick über Basiswissen und aktuelle Themen in Deutschland, Österreich, Schweiz und Liechtenstein:
Politik, Kultur, Mentalitäten, Wirtschaft, Umweltfragen etc. - auch in Anpassung an die Interessen der Studentinnen und Studenten
Cursul de Semiotica textului german prevede abordarea complexă a mesajului (semantică, sintactică, stilistică şi pragmatică), realizată în trei etape:
- Analiza (depistarea valorilor semantice, gramaticale şi de descifrare a limbajului poetic),
- Interpretare (comentariul literar însoţit de o gamă largă de exerciţii de interpretare a mesajului receptat),
- Evaluare (deschiderea propriilor stări postlecturale, reflecţii asupra stărilor afective ale personajelor).
Activităţile de decodare vor fi însoţite de o gamă largă de exerciţii de identificare a vocabularului necunoscut, de delimitare a părţilor componente ale unui text, de formulare a atitudinilor proprii, de reconstruire a mesajului perceput, de distingere a componenţei semice a lexemelor, de stabilire a legităţilor de coerenţă şi coeziune a textului, de depistare a valorilor etice, estetice ale personajelor etc.
Aplicarea competenţelor acumulate va contribui la cultivarea creativităţii, sensibilităţii lingvistice, artistice şi imaginative a studenţilor, la realizarea tipului de receptor critic.
Disciplina dată are un rol important în formarea specialistului, deoarece reprezintă în sine o sintaxă şi o generalizare atât a cunoştinţelor acumulate la disciplinele practice/ stilistica textului, lingvistica textului, gramatica limbii germane, comunicarea scrisă, cât şi cursurile teoretice de lexicologie şi stilistică a limbii germane etc.
Disciplina este predată în limba germană.
Disciplina Semiotica textului literar englez II este orientata spre pătrunderea mai adîncă a sensului unei opere literare şi comentariul ei lingvistic, cît şi al criteriilor de structurare intratextuală (lexico-gramaticale şi semantico-stilistice).
Disciplina are ca scop formarea competențelor profesionale specificate în Planul de învățământ în formula: Gestionarea procesului educaţional şi a comunicării didactice eficiente; Decodarea unităţilor lingvistice, a proceselor literare, a fenomenelor socio-culturale, a relaţiei lor, a proceselor care le afectează; Aplicarea teoriilor lingvistice studiate în procesul de predare a limbilor A şi B; Utilizarea metodelor de analiză lingvistică şi literară adecvate predării limbilor A şi B din perspectivă diacronică, sincronică, socială.
În cadrul acestui curs vor fi consolidate şi formate noi repere pentru analiza şi sinteza conţinutului textului la diferite nivele. Se va pune, de asemenea, accent pe procesul de dezvoltare a competenţelor lingvistice în interpretarea textului, care, la rîndul lor, îi vor înarma pe studenţi cu modele eficace de analiză şi sinteză a textului literar. Disciplina dată se axează pe principiile: progresivităţii, evaluării individuale şi colective, instruirii problematizate, atomizării şi reconstruirii analitice a materialului. Activităţile de interpretare a textului, traducere literară şi de formulare a exerciţiilor la text au ca finalitate formarea criticilor literari, a traducătorilor şi profesorilor.
Prezentul curriculum a fost racordat Cadrului European Comun de referinţă pentru limbi, care defineşte nivelurile de competenţă şi permit de a evalua progresul studentului la fiecare etapă a procesului de învăţare.
Curriculumul este elaborat pentru nivelul B2-C1. Limba de predare a cursului este limba engleză. Cursul este destinat studenților anului III de la ciclul licență de la specialitatea Limba și literatura germana și engleză, domeniul Științe ale Educației, Facultatea de Litere.
Acest curs de Pragmatica textului german prevede perfecţionarea utilizării cunoştinţelor asimilate în baza textelor nonliterare, literare si dezvoltarea continua si intensiva a aptitudinilor de comunicare, manipulare, rezumare, sinteza si reformulare a materiaului lingvistic studiat. Competenţa pragmatică include cunostinţele ce ţin de ierarhia socială, statutul social și nivelul socio-cultural al vorbitorilor, competenţe culturale și lingvistice. Analiza complexă efectuată pe baza unor texte originale elaborate pentru semestrul VI include comprehensiunea, înţelegerea semnificaţiei textului nonliterar, literar, lectura analitică, discernarea structurii logico-gramaticale, interpretarea și evaluarea. pragmatică, decodajul semiologic, identificarea denotaţiei și conotaţiei, plasarea unităţilor discursului literar analizat în spaţiu și timp, identificarea și evaluarea tehnicilor de folosire a mijloacelor de caracterizare a personajelor etc.
Cursul presupune analiza noţiunilor paragrafului, citatelor, referințelor, bibliografiei, metodelor de cercetare ştiinţifică, precum analiza, sinteza, experimentul metodologic și altele. Sunt determinate rigori și cerinţe fată de elaborarea contemporane., structurarea, redactarea și prezentarea proiectelor științifice, tezelor de an și de licență în diferite domenii ale lingvisticii.
Pragmatica textului german este o disciplină obligatorie în planul de învăţământ la specialitatea Limba şi literatura germană şi engleză. Disciplina contribuie la formarea principalelor competenţe profesionale.
Limba de predare a disciplinei: limba germană
Cursul Civilizaţia germană prevede respectarea principiului de continuitate şi metodologia educării formative şi interactive. Scopul cursului este studiul unor aspecte din civilizaţia Germaniei, precum viata socială, politică, economică etc. Studenţii sunt familizaţi cu următoarele teme: poziţia geografică, râurile şi lacurile din Germania, clima, regiunile, resursele minerale, populaţia (densitatea, urbanizarea, grupuri etnice), sistemul politic, sistemul de partide, sistemul electoral, Mass Media, sistemul educaţional. Deasemenea, studenţii vor avea posibilitatea să compare divergenţele şi să găsească asemănări dintre sistemul politic, economic, cultural, de invătămănt etc. german si Republica Moldova. Metoda de predare presupune diferite activităţi şi include aspecte ce dezvoltă abilităţi fundamentale ca înţelegerea şi exprimarea orală. Limba de predare a disciplinei este limba germană.
Cursul Semiotica textului german diversificarea proceselor de analiza lexico-stilistica si de apriciere a aportului simbolie si argumentativ al textului, valorificarea interdependentei intre sistemul enuntiativ si realizator al textului. Evoluarea continutului operei literare bazata pe interdependenta intre idee, actiune si forma de exprimare pe baza sistemului enuntiativ. Interpretarea valorii hermeneutice a textului prin transferul viziunii autorului in viziunea inerenta a receptorului. Se va pune accentul pe studierea, interpretarea, traducerea, discutia si analiza textelor. Analiza unitatilor lexicale: polisemia, sininomia, antonimia, hiponimia si unitatilile fraseologice si deformarea lor. Materialul planificat conţine informaţie generală din lingvistică, cu accente pe lingvisica germanică, prezentată atât in plan sincronic, cât şi diacronic.
Metoda de predare presupune diferite activităţi şi include aspecte ce dezvoltă abilităţi fundamentale ca înţelegerea şi exprimarea orală. Studentii vor lucra cu materiale audio şi video pentru a deosebi particularitătile limbii germane in diferite regiuni. Limba de predare a disciplinei este limba germana.
Expunerea articulată şi coerentă a conceptelor de bază ale didacticii moderne din perspectivă curriculară, a modalităţilor practice de valorificare a metodelor, a procedeelor şi a mijloacelor didactice raportate permanent la activitatea de predare-învăţare-evaluare. Achiziţionarea şi aplicarea cunoştinţelor căpătate în organizarea şi realizarea procesului instructiv-educativ în şcoală; elucidarea şi aplicarea principiilor de structurare şi elaborare a manualelor de limbi străine; proiectarea scenariilor didactice concrete în baza obiectivelor de referinţă şi operaţionale; însuşirea şi aplicarea metodelor şi a procedeelor de formare a abilităţilor lingvistice şi comunicative; valorificarea pedagogică a manualelor şi a materialelor didactice tradiţionale şi netradiţionale; organizarea eficientă a procesului instructiv-educativ în şcoală şi în afara ei.
Cursul de Etică pedagogică îşi propune ca obiectiv să familiarizeze studenţii cu principiile şi normele de bază ale codului de etică atât la nivel profesional general, cât şi specific sau particular: didactic şi filologic.
În concepţia actuală, Etică pedagogică sau Deontologia poate fi definită ca ştiinţă normativă care studiază obligaţiunile şi drepturile profesionale ale pedagogului. La nivel profesional, disciplina în cauză are ca scop esenţial formarea unei conştiinţe de responsabilitate a viitorului specialist competitiv pe piaţa de muncă naţională şi internaţională.
În cadrul disciplinei date, ca şi în cazul altor discipline deja asimilate (lingvistica, stilistica, semiotica etc.) vor fi diferenţiate cele două dimensiuni importante: etica profesională generală şi etica profesională particulară (filologică şi didactică).
Expunerea articulată şi coerentă a conceptelor de bază ale didacticii moderne din perspectivă curriculară, a modalităţilor practice de valorificare a metodelor, a procedeelor şi a mijloacelor didactice raportate permanent la activitatea de predare-învăţare-evaluare. Achiziţionarea şi aplicarea cunoştinţelor căpătate în organizarea şi realizarea procesului instructiv-educativ în şcoală; elucidarea şi aplicarea principiilor de structurare şi elaborare a manualelor de limbi străine; proiectarea scenariilor didactice concrete în baza obiectivelor de referinţă şi operaţionale; însuşirea şi aplicarea metodelor şi a procedeelor de formare a abilităţilor lingvistice şi comunicative; valorificarea pedagogică a manualelor şi a materialelor didactice tradiţionale şi netradiţionale; organizarea eficientă a procesului instructiv-educativ în şcoală şi în afara ei.
Cursul Introducere în Istoria limbii germane tratate cele mai importante teme şi presupune formarea unui ansamblu de cunoştinţe, competenţe şi aptitudini privind evoluţia limbiila diferite etape istorice, cauzele lingvistice şi sociolingvistice ale evoluţiei limbii, pentru a înţelege anumite fenomene lexicale, fonetice şi gramaticale ale limbii germane contemporane. Dezvăluirea etapelor preistorice conduce spre delimitarea celor trei perioade decisive – Germana veche (sec. IX – XIII), Germana medie (sec. XIV – XVI), Germana nouă (sec. XVII – XVIII).
Asimilarea istoriei limbii germane reprezintă o bază teoretică şi practică pentru cursurile intradisciplinare ulterioare ce investighează limba germană în aspect sincronic: fonetica, lexicologia, stilistica limbii etc.
Мировая литература первой половины XX века является одной из базовых дисциплин филологического цикла, обеспечивающей профессиональную подготовку студентов III курса бакалавриата в области гуманитарных наук.
Цель курса – ознакомить студентов с литературным наследием первой половины XX века.
Аудитория должна получить историко-литературное и теоретико-литературное представление о своеобразии и многообразии литературного процесса первой половины XX века. В лекционном курсе последовательно рассматриваются различные литературные направления эпохи в их эстетическом, идеологическом, философском и культурологическом аспектах.
Cursul „Tendințe ale romanului german contemporan” face parte din disciplinele ciclului filologic care asigură pregătirea profesională a studenților anului IV în domeniul studiilor umanistice. Destinația disciplinei este de a le oferi o cunoaștere a principalelor tendințe ale prozei germane contemporane. Scopul disciplinei constă în formarea competențelor profesionale care le-ar permite studenților să formuleze judecăți critice și de valoare asupra fenomenelor culturale, sociale și politice din trecut și din prezent.
Având ca scop principal familiarizarea studenţilor cu valorile fundamentale ale literaturii germane (preponderent ale prozei) din secolul al XXI-lea, cursul se va orienta atât spre evidenţierea caracterului evolutiv al procesului literar, cât şi spre reliefarea trăsăturilor discursului literar, caracteristic acestei perioade. Prelegerile și seminariile (în limba germană) vor avea un caracter preponderent formativ, stimulând spiritul critic al studenţilor, ajutându-i să-şi elaboreze propriile concepţii estetice şi axiologice.
Cursul face parte din modulul „Literatura germană şi universală din secolul XX”, având ca scop formarea unui ansamblu de cunoștințe, aptitudini, atitudini și valori pentru a le oferi studenților o cunoaștere a etapelor, concepțiilor, problemelor și valorilor literaturii germane și universale din prima jumătate a secolului al XX-lea. Destinația modulului constă în formarea competențelor profesionale care le-ar permite studenților să formuleze judecăţi critice şi de valoare asupra fenomenelor culturale, sociale şi politice din trecut și din prezent. Este destinat formării unei viziuni sistemice și poliaspectuale asupra literaturii germane și universale din perioada studiată. Având ca scop principal familiarizarea studenţilor cu valorile fundamentale ale literaturii din secolul XX, modulul se va orienta atât spre evidenţierea caracterului evolutiv al procesului literar, cât şi spre reliefarea trăsăturilor discursului literar, caracteristic fiecărei epoci în parte. O atenție considerabilă se va acorda confluențelor literaturii cu celelalte arte pentru a forma o imagine globală asupra culturii. Prelegerile şi seminarele vor avea un caracter preponderent formativ, stimulând spiritul critic al studenţilor, ajutându-i să-şi elaboreze propriile concepţii estetice şi axiologice.