Cursul Sisteme internaționale de asistență socială ca disciplină academică în ultimii ani a căpătat un interes ştiinţific de proporţii, graţie schimbărilor fundamentale şi problemelor sociale, intensificate sau generate de globalizare. Asistenţa socială rămâne a fi o trăsătură definitorie a societăţilor contemporane, marcate de apariţia, pe fonul proceselor de globalizare, a multiplelor probleme sociale noi, de regulă, din ce în ce mai complicate, asistentul social fiind implicat actualmente în soluţionarea problemelor din diferite domenii şi la diferite niveluri: local, regional şi internaţional.
Printre problemele globale cele mai relevante pentru dezvoltarea perspectivelor internaţionale în asistenţa socială se înscriu: sărăcia, inegalitatea socială şi economică, diferenţierile extrem de mari între cei bogaţi şi cei săraci, atât în interiorul ţărilor, cât şi între ele, dezastrele naturale şi cele „cauzate de om”, procesele migratorii, discriminările de sex, rasă, etnie, clasă şi religie etc., „îmbătrânirea populaţiei”, creşterea numărului de fiinţe umane traficate, proporţiile în creştere a pornografiei infantile şi a exploatării muncii copilului, exploatării sexual-comerciale a copilului, creşterea traficului de droguri şi a numărului de persoane dependente, extinderea bolilor cu dimensiuni globale (HIV/ SIDA), care au condus la multiplicarea grupurilor de indivizi marginalizaţi, aducând în arealul asistenţei sociale noi victime, noi categorii de beneficiari. Problemele enumerate supra, pot fi completate, desigur, şi cu altele, toate intensificând necesitatea colaborării, integrării specialiştilor din domeniul asistenţei sociale sub cele mai diverse aspecte şi contribuind în felul acesta la dezvoltarea unei viziuni globale/internaţionale asupra asistenţei sociale. Schimbările generate de procesele de globalizare impun, în acelaşi timp, necesitatea creşterii cunoştinţelor asistenţilor sociali despre impactul acestor schimbări asupra vieţii oamenilor, despre practicile asistenţiale internaţionale, despre strategiile inovatoare de soluţionare a problemelor sociale existente şi de prevenire a apariţiei altora noi etc., precum şi a capacităţii de a le utiliza în condiţii socioculturale concrete.
Un rol semnificativ în formarea competenţelor necesare pentru a face faţă provocărilor globale, precum şi în dezvoltarea dimensiunilor internaţionale ale asistenţei sociale aparţine cursului de asistenţă socială internaţională. El este structurat pe unităţi tematice şi este orientat spre pregătirea studenţilor pentru a activa în noile condiţii ale globalizării. Astfel, studenţii se vor familiariza cu structura sistemului de asistenţă socială din Republica Moldova și sistemele asistenței sociale internaționale, specificul instituţiilor de asistenţă socială, diferite sisteme de acţiune socială centrate pe categorii de beneficiari; vor putea să evalueze serviciile sociale din comunităţi concrete din perspectiva acţiunii lor asupra bunăstării indivizilor, să analizeze situaţia beneficiarilor sistemului de asistenţă socială în cadrul diferitelor sisteme de acţiune socială.
De asemenea cursul contribuie la formarea competenţelor specifice ce ţin de evaluarea problemelor sociale cu care se confruntă populaţia atât la nivel local cât şi internaţional şi de elaborarea recomandărilor pentru administrarea publică locală şi centrală în vederea perfectării programelor/strategiilor sociale naţionale.
Cursul este destinat studenților anului III de studii (semestrul V), specialitatea Asistență socială, pentru a le transmite cunoștințe despre întregul spectru de forme de protecție a persoanelor aflate în dificultate (copii, tineri, vârstnici, familii cu copii)
Curs este destinat studenților anului III, specialitatea Asistență socială în scopul dezvoltării abilităților de lucru cu diverse categorii de tineri aflați în situații de risc.
Intensificarea proceselor de globalizare, extinderea crizei economice asupra majorităţii ţărilor lumii, numeroasele catastrofe naturale au multiplicat şi diversificat esenţial pierderile şi suferinţele oamenilor, victimele şi categoriile de populaţie cu risc ridicat, comunităţile vulnerabile. În condiţiile numeroaselor inegalităţi şi discrepanţe în ceea ce priveşte distribuţia veniturilor şi producerea bunăstării colective echitabile, unui trai decent pentru toţi cetăţenii, societatea se poate pomeni în orice moment dezechilibrată de mişcări sociale. Or, creşterea polarizării sociale de pe urma globalizării, disfuncţiile interne generate de mecanismele economiei de piaţă impun statele să intervină în configuraţia proceselor sociale prin promovarea politicilor sociale, realizate în mai multe forme şi având ca scop oferirea unui ajutor adecvat celor ce nu pot ţine piept la competiţia economiei de piaţă, promovarea bunăstării individului, familiei şi comunităţii în ansamblu.
Ţinând cont de starea dată a lucrurilor, pregătirea asistenţilor sociali şi a sociologilor în universităţile din Europa Occidentală şi din SUA prevede nu doar implicarea lor în cercetarea şi soluţionarea unor probleme aparte ale unor persoane, familii, grupuri sociale etc., dar şi în activităţi de coordonare a instituţiilor ofertante de servicii sociale, de participare la elaborarea măsurilor/politicilor sociale orientate spre soluţionarea problemelor sociale la nivel de stat, regiune, comunitate, întreprindere, instituţie etc. Din această perspectivă studierea disciplinei „Politici sociale” devine o componentă inalienabilă a curriculei la specialităţile „sociologie” şi „asistenţă socială”, contribuind la formarea competenţelor specifice ce ţin de evaluarea problemelor sociale cu care se confruntă populaţia ţării noastre şi de elaborarea recomandărilor pentru administrarea publică locală şi centrală în vederea perfectării programelor/strategiilor sociale.
La etapa actuală, ţara noastră se află în perioada creşterii influienţei narcomaniei şi traficului ilicit de droguri asupra societăţii. Diseminarea narcomaniei şi traficului ilicit de droguri nu are hotare. Problema narcomaniei şi narcobussinesului se caracterizează print-o creştere continuă şi capătă poziţii tot mai sigure, acestea punînd în pericol sănătatea fizică şi morală a societăţii, îndeosebi a generaţiei tinere. Concomitent, narcobussinesul influienţează negativ asupra dezvoltării economice a statului, care se manifestă prin ieşirea de sub controlul organelor de drept şi al justiţiei. Influienţînd distructiv asupra dezvoltării comunităţii umane, stimulînd extinderea criminalităţii, violenţei şi corupţiei, drogurile afectează oamenii, indiferent de starea socială, sex, rasă sau credinţă.
Republica Moldova a fost atacată de fenomenul drogurilor ca urmare a corelării unor factori multipli cum ar fi: starea social-economică nefavorabilă, informarea insuficientă a populaţiei privind riscurile şi consecinţele grave ale consumului de droguri, lipsa unui buget corespunzator alocat pentru măsurile de prevenire şi contracare a cosumului şi traficului de droguri, etc. Pe fundalul acestor factori multipli, cel mai mult are de suferit tînăra generaţie.
În contextul celor evidenţiate, fenomenul consumului de droguri se inscrie în lista problemelor sociale grave. O soluţie plauzibilă este dezvoltarea serviciilor de asistenţă socială adresate persoanelor dependente de droguri. Cursul Asistența socială a persoanelor dependente de drog se axează pe informarea studenților privind cauzele și consecințele consumului de droguri în special în rîndul adolescenților și tinerilor. În cadrul cursului se pune accentul pe metodologia de prevenire şi contracarare a fenomenului şi desigur elucidarea rolului asistentului social în munca cu această categorie de beneficiari.
Transformările contradictorii ce au loc în secolul globalizării înaintează necesitatea cunoaşterii profunde a strategiilor de dezvoltare socială. Prin Managementul serviciilor de asistenta sociala se propune studierea tipologiei de servicii sociale: primare, specializate si cu specializare inalta si instrumentelede planificare, coordonare şi control al serviciilor. Majoritatea progreselor în dezvoltarea metodelor de management de proiect s-au înregistrat în a cea de-a doua jumătate a secolului XX, când beneficiarii proiectelor îşi doreau ca investiţiile să devină profitabile cât mai curând posibil. Ca disciplină distinctă de studiu s-a format în ultimele decenii ale secolului trecut.