Typologie des textes français
Anul IV

La typologie des textes francais assure la discrimination des textes selon divers criteres et permet de developper des competences de decodage des modes de structuration des textes francais (narratif, poetique, descriptif, argumentatif). 

Cultura SUA
Anul IV

Cultura constituie un element esenţial în cadrul conceptului de dezvoltare mondială. Cursul dat este elaborat cu scopul de a oferi studenţilor care învaţă limba engleză posibilitatea de a conştientiza şi aprecia cultura Statelor Unite ale Americii în general, precum şi de a aduce la cunoştinţa lor influenţa acesteia în lumea întreagă.

Obiectul cursului de Cultură a Statelor Unite ale Americii cuprinde identitatea națiunii americane analizată in mod diacronic și sincronic, populaţia (densitatea, urbanizarea, grupuri etnice), sistemul de transport și alte sisteme de comunicare, tehnologii moderne, activități de petrecere a timpului liber, sărbătorile şi tradiţiile. O importanţă deosebită este atribuită valorilor americane ce țin de societate modernă, religie și familie. 

Importanţa acestui curs constă în înzestrarea viitorului specialist cu cunoştinţe teoretice şi practice din domeniul dat, formarea abilităţilor de a identifica, analiza și interpreta fenomenele ce țin de cultura Statelor Unite ale Americii.

În dependenţa de nivelul de cunoaştere al limbii de către studenţi, profesorul va alege setul corespunzător de materiale din diferite surse.

Disciplina este predată în limba engleză. Cursul este prevăzut pentru studenţii anului IV, domeniul general de studiu – Ştiinţe ale educaţiei.

Hermeneutica textului literar englez_licență
Anul IV

Disciplina Hermeneutica este un curs practic care reprezintă o parte integrală a cursului general de teorie a hermeneuticii. Disciplina dată prevede studierea şi familiarizarea masteranzilor cu ştiinţa generală a interpretării textului prozaic, folcloric, poetic. În cadrul disciplinei se studiază analiza complexă efectuată pe baza unor texte originale  elaborate pentru semestrul III, Master; critica interpretativă, comprehensiunea, interpretarea şi evaluarea; semnificaţiei textului literar, lectura analitică, decodajul semiologic, denotaţia şi conotaţia, discernarea structurii logico-gramaticale, cronotopul; interpretarea socioculturală a textului; elemente de analiză la nivel pretextual, intertextual, intratextual şi metatextual; intertextualitate intrinsecă şi extrinsecă.

Pragmatica textului non-literar francez
Anul IV

Disciplina Pragmatica textului  non-literar francez, fundamentată pe teoriile cercetătorilor  D. Maingueneau, J-M. Adam, G. Philippe, O. Ducrot, F. Latraverse, C. Kerbrat-Orecchioni, F. Recanati, R. Martin, J. Moeschler, A. Reboul, L. de Saussure et alii, abordează problema enunţării din punct de vedere al pragmaticii. Doua direcţii primordiale se conturează în teoria pragmaticii contemporane: una are drept context cultural filozofia  anglo-saxonă şi se detaşează de lingvistică, apropiindu-se de logică, sociologie şi psihologie. Exponenţii acestei teorii sunt cercetătorii anglo-saxoni: D. Wilson, D. Sperber, A. Gazdar, S. Marcus (român), precum şi şcoala de la Geneva, condusă de J. Moeschler şi A. Reboul. Un alt grup de cercetători concep pragmatica drept o disciplină pur lingvistică, cu repercusiuni spre discursul literar, fiind foarte aproape de semantică şi semiotică (D. Maingueneau, J-M. Adam, G. Philippe et alii). Disciplina de faţă va aborda, în măsura posibilităţilor, ambele poziţii ale cercetătorilor enumeraţi.

Cursul, se realizează sub formă de lecţii practice cu sarcini de delimitare a tipului de text ( în funcție de stil: oficial –administrativ, publicistic și științific) şi a constituenților textului, de reperare a indicilor de evoluţie a dinamicii textului, de descifrare şi stabilire a eşichierului axiologic plurivalent (etic, estetic, universal, etc.) prin re/formarea şi lărgirea spectrului de competenţe atitudinale şi valorice. Selectarea corpusului rămâne la discreția profesorului.

Disciplina Pragmatica textului  non-literar francez are drept scop formarea competențelor profesionale specificate în Planul de învățământ în formula: comunicarea eficientă în diferite contexte educaţionale formale şi nonformale, prin valorificarea domeniilor lingvistic şi literar; realizarea unor analize şi comentarii lingvistice  şi utilizarea procedeelor adecvate în producerea şi reproducerea unui text; aplicarea teoriilor lingvistice studiate în procesul de predare a limbilor A şi B; utilizarea metodelor de analiză lingvistică adecvate predării limbilor A şi B din perspectivă diacronică, sincronică, socială.

Limba de predare a disciplinei este limba franceză.     

 

Civilizaţia SUA
Anul IV

The course includes information about the American civilization from the moment of its formation till nowadays. It starts with a thorough study of American geography and continues with history of the country formation and development.  Later the students come to know about the Political system, Education, Health care system, Cinema and theatre, National holidays and the Values of the Americans.

The course is composed of lectures and seminars which are organized in an interactive way, when the teacher concentrates on the student thus using student-centred teaching methods. 

At the end of the course the students aquire competencies of applying the knowlege obtained in teaching pupils (students) the Civilization of America.

 

Postpoliticile și noua configurație a literaturii mondiale
Anul IV

Disciplina „Post-politicile și noua configurație a literaturii mondiale” reprezintă un curs universitar destinat ciclului I, licență, al studiilor universitare, în scopul formării unei viziuni sistemice și poliaspectuale asupra proceselor globale care au loc în cultura și literatura secolului al XXI-lea.

Cursul explorează conceptele-cheie ale paradigmei literare din primele două decenii ale secolului al XXI-lea: „post-postmodernism”, „post-politică”, „redistribuire culturală”, „postmodernitate reflexivă”, „sensibilitate etică”, „turnura morală”, „post-adevărul”, „civilizație globală”, „cultură digitală”, „post-umanism”,  etc. Cursul se concentrează pe studierea principalelor tendințe ale evoluției literaturii mondiale din 2000-2019, acordând o atenție considerabilă confluențelor literaturii cu celelalte arte pentru a forma o imagine integră asupra culturii literare de după postmodernism. 

Disciplina „Post-politicile și noua configurație a literaturii mondiale” are drept obiectiv principal formarea unor cunoștințe temeinice de teorie și istorie literară în vederea susținerii examenului de evaluare finală și a continuării studiilor la următoarea etapă semestrială. De asemenea, disciplina își propune să le formeze studenților competențe culturale, analitice și comunicaționale trans-disciplinare și transversale, centrate pe dezvoltarea multilaterală a personalității studentului și pe eficientizarea capacităților lui performative în câmpul muncii.

Literatura engleză din secolul XXI
Anul IV

„Literatura engleză din secolul XXI” este una dintre disciplinele ale ciclului filologic care asigură pregătirea profesională a studenților anului IV în domeniul studiilor umanistice. Destinația disciplinei este de a le oferi o cunoaștere a etapelor, concepțiilor, problemelor și valorilor literaturii engleze din această perioadă. Scopul disciplinei constă în formarea competențelor profesionale care le-ar permite studenților să formuleze judecăți critice și de valoare asupra fenomenelor culturale, sociale și politice din trecut și din prezent.