Opțiuni înscriere
Disciplina Pragmatica textului non-literar francez, fundamentată pe teoriile cercetătorilor D. Maingueneau, J-M. Adam, G. Philippe, O. Ducrot, F. Latraverse, C. Kerbrat-Orecchioni, F. Recanati, R. Martin, J. Moeschler, A. Reboul, L. de Saussure et alii, abordează problema enunţării din punct de vedere al pragmaticii. Doua direcţii primordiale se conturează în teoria pragmaticii contemporane: una are drept context cultural filozofia anglo-saxonă şi se detaşează de lingvistică, apropiindu-se de logică, sociologie şi psihologie. Exponenţii acestei teorii sunt cercetătorii anglo-saxoni: D. Wilson, D. Sperber, A. Gazdar, S. Marcus (român), precum şi şcoala de la Geneva, condusă de J. Moeschler şi A. Reboul. Un alt grup de cercetători concep pragmatica drept o disciplină pur lingvistică, cu repercusiuni spre discursul literar, fiind foarte aproape de semantică şi semiotică (D. Maingueneau, J-M. Adam, G. Philippe et alii). Disciplina de faţă va aborda, în măsura posibilităţilor, ambele poziţii ale cercetătorilor enumeraţi.
Cursul, se realizează sub formă de lecţii practice cu sarcini de delimitare a tipului de text ( în funcție de stil: oficial –administrativ, publicistic și științific) şi a constituenților textului, de reperare a indicilor de evoluţie a dinamicii textului, de descifrare şi stabilire a eşichierului axiologic plurivalent (etic, estetic, universal, etc.) prin re/formarea şi lărgirea spectrului de competenţe atitudinale şi valorice. Selectarea corpusului rămâne la discreția profesorului.
Disciplina Pragmatica textului non-literar francez are drept scop formarea competențelor profesionale specificate în Planul de învățământ în formula: comunicarea eficientă în diferite contexte educaţionale formale şi nonformale, prin valorificarea domeniilor lingvistic şi literar; realizarea unor analize şi comentarii lingvistice şi utilizarea procedeelor adecvate în producerea şi reproducerea unui text; aplicarea teoriilor lingvistice studiate în procesul de predare a limbilor A şi B; utilizarea metodelor de analiză lingvistică adecvate predării limbilor A şi B din perspectivă diacronică, sincronică, socială.
Limba de predare a disciplinei este limba franceză.