Cursul de Tehnologii Informaționale de Comunicare are statutul de curs general și este destinat studenților anului I de la facultatea de Litere și facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Sociologie și Asistență Socială. Ciclul de lecții este axat pe aspecte teoretice şi practice importante ale disciplinei, divizate în șase compartimente: sisteme de operare, procesoare de text, prezentări electronice, servicii internet, platforme e-learning, soluții soft pentru domeniul de activitate.

Metodologia cercetării în psihologie și pedagogie/frecvență redusă
Discipline comune

Din perspectiva postmodernă, cercetarea psihologică și pedagogică reprezintă o activitate complexă, proiectată și realizată în contextul unor abordări intra- inter și transdisciplinare, deschise în direcția perfecționării și autoperfecționării permanente. Cursul Metodologia cercetării în pedagogie și psihologie este unul de bază în programul de formare a specialiștilor în domeniul științelor sociale și educaționale, care contribuie la dezvoltarea cunoștințelor teoretice și practice ale studenților în înțelegerea metodelor de cercetare, precum și la conturarea unei viziuni de ansamblu asupra logicii cercetării științifice, proiectării activității de cercetare, eticii cercetării științifice.

Psihologia școlară copiază 1
Discipline comune

Eficienţa unei profesii depinde foarte mult de fundamentul ştiinţific al acesteia. În cazul psihopedagogilor,  formarea teoretică constituie prealabilul pentru gestionarea competentă a practicii educaţionale, inclusiv şcolare. Pe linia acestui demers, se pliază cunoaşterea de ordin psihologic, mai exact înţelegerea şi semnificarea psihologică a situaţiei educaţionale şcolare cu toate componentele şi interacţiunile inerente funcţionării şi dezvoltării eficiente a actanţilor şi beneficiarilor respectivului context. De aici necesitatea studierii obligatorii a disciplinei “Psihologia Școlară” ca disciplină fundamentală.

Psihologia școlară
Discipline comune

Eficienţa unei profesii depinde foarte mult de fundamentul ştiinţific al acesteia. În cazul psihopedagogilor,  formarea teoretică constituie prealabilul pentru gestionarea competentă a practicii educaţionale, inclusiv şcolare. Pe linia acestui demers, se pliază cunoaşterea de ordin psihologic, mai exact înţelegerea şi semnificarea psihologică a situaţiei educaţionale şcolare cu toate componentele şi interacţiunile inerente funcţionării şi dezvoltării eficiente a actanţilor şi beneficiarilor respectivului context. De aici necesitatea studierii obligatorii a disciplinei “Psihologia Școlară” ca disciplină fundamentală.

Pedagogia generală
Discipline comune

Schimbările socio-economice contextuale solicită un nou profil de competenţă, un nou tip de specialist din perspectiva formării / dezvoltării competenţelor de cercetare ştiinţifică în acest domeniu. Ca tip special de cercetare ştiinţifică, cercetarea psihologică tinde spre o explicaţie şi o înţelegere normativă fenomenelor psihice.

Promovarea cercetării ştiinţifice în cadrul universitar asigură reglarea – autoreglarea permanentă a curriculum-ului şi a procesului de învăţământ prin inovaţiile proiectate şi realizate în jurul unui nucleu informaţional-decizional, bazat pe cunoştinţe ştiinţifice.

Calitatea vieții
Discipline comune

Disciplina „Calitatea vieţii” este centrată pe analiza unei problematici de o mare profunzime ştiinţifică, ce abordează integrator şi sintetizator problemele existenţei şi dezvoltării omului: de la cele demografice, economice, sociale, ş.a. până la cele ecologice şi culturale. Conţinutul cursului este corelat cu diverse dimensiuni ale niveluli de trai, or, funcţionalitatea unui sistem social nu-şi poate găsi justificarea decât în capacitatea sa de performanţă, în posibilităţile sale de a asigura membrilor societăţii modalităţile adecvate de realizare a personalităţii lor, atât în plan individual, cât şi în plan social.

Disciplina „Calitatea vieţii” este inclus în planul de pregătire a studenților de la Sociologie și Asistență Socială. Necesitatea acestuia este determinat de lansarea în ultimul timp a cercetărilor de specialitate în vederea cunoaşterii în profunzime a multiplelor aspecte ale calităţii vieţii. Ţinând cont de relevanţa socială a cunoaşterii dimensiunilor calităţii vieţii şi de posibilitatea efectuării cercetărilor sociologice cu problematica enunţată, cursul dat se centrează pe estimarea indicatorilor pentru măsurarea calităţii vieţii.

La nivel național și internațional domeniul cercetării calității vieții este într-o continuă ascensiune, totodată, ca orice domeniu cu o viață științifică intensă - de o deosebită actualitate este anume problematica metodologică. Între problemele care în mod special se regăsesc în cadrul cursului dat sunt acelea a setului de indicatori utilizați pentru realizarea diagnozei calității vieții. În acest context, disciplina explorează o parte importantă din dimensiunile problematice a calității vieții și este important în contextul pregătirii studenților la specialitățile de Sociologie și de Asistență Socială.

          

Marketing social
Discipline comune

Cursul de marketing social îşi propune să iniţieze / aprofundeze cunoştinţele studenţilor în domeniul marketingului. În cadrul orelor va fi prezentată evoluţia şi dezvoltarea activităţii de marketing, analizată noua paradigmă a marketingului, evidenţiată interacţiunea dintre management şi marketing. O atenţie deosebită se acordă analizei şi formării pieţei, modalităţilor de elaborare a produselor, stabilire a preţurilor, organizării distribuţiei, publicităţii şi întreţinerii relaţiilor cu publicul etc.

Cursul oferă posibilitatea de a cunoaşte şi utiliza principiile şi metodele de marketing în practică, de a monitoriza activitatea de marketing social a diverse companii care activează în Republica Moldova, de a elabora proiecte în domeniul social şi a stabili gradul de eficienţă a acestora.  

Limba de instruire: română. Audienţii- studenţii de la specialităţile Sociologie şi Asistenţă socială.

Migrația și consecințele sociale
Discipline comune

Audierea acestui curs va oferi o viziune clară asupra migrației și va permite studenților de la specialitatea asistență socială și sociologie să înțeleagă impactul migrației asupra societății.


Metodologia cercetării sociale
Discipline comune

Metodologia cercetării sociale este disciplina care prezintă metodele şi procedeele folosite în cercetarea socială, cât şi premisele, principiile de organizare a activităţii de cunoaştere a realităţii sociale. Fiind o primă iniţiere a studenţilor în demersul metodologic empiric, cursul are menirea de a asigura temeiurile introductive în logica şi practica cercetării sociale. Cursul vizează prezentarea modalităţilor alternative de producere a datelor sociale, interpretarea acestora şi integrarea teoretică. Astfel, cursul va consta din analiza principalelor orientări teoretice şi metodologice în ştiinţele sociale şi a principiilor subsumate acestora. În final, se doreşte ca studenţii să fie familiarizaţi de co-existenţa interdisciplinară a diverselor orientări teoretice şi metodologice, precum şi de logicele şi proiectele de cercetare diferite pe care aceste orientări le-au generat.

Limba Franceza de Specialitate-Facultatea PSIHOLOGIE
Discipline comune

Acest curs est destinat studentilor anului I a facultatii de psihologie. Cursul de Limba Străină (Limba Franceză de specialitate) este prevăzut pentru studenţii anului I care au studiat limba franceză în cadrul învățămantului liceal şi continuă studierea acesteia în baza materialului lingvistic de interes profesional. Consolidarea și achiziționarea conținuturilor lingvistice este subordonată dezvoltării deprinderilor de comunicare orală și scrisă aferente specialității alese. Astfel, programul educaţional elaborat pune accent pe dezvoltarea competenţelor lingvistice multilarerale precum citirea şi comprehensiunea textelor de specialitate, audierea şi sesizarea mesajelor din limba străină, consolidarea capacităților de redactare  sintetizare a informației, utilizarea limbii în scopuri practice și profesionale.  

Noile educații. Educație interculturală
Discipline comune

Noile educații au apărut ca răspunsuri pedagogice la problemele societăţii actuale, în condiţiile în care recunoaştem că soluţionarea problemelor existente la nivel global este esenţial legată de filozofia educaţiei, de politicile educaţionale ale statelor lumii.

Oportunitatea disciplinei Noile educaţii derivă din necesitatea eficientizării competenţelor profesionale privind formarea şi dezvoltarea capacităţilor de rezolvare a problemelor declanşate în variate domenii ale vieţii sociale şi de aplicare a tehnologiilor industriale şi postindustriale, care au înregistrat numeroase efecte negative la nivelul naturii şi existenţii umane.

Disciplina Noile educații se adresează în mod special formării studenţilor - viitori profesori, psihopedagogi, de la specialităţile Pedagogie în învăţământul primar/ Psihopedagogie, Pedagogie în învăţământul primar şi limba engleză, Psihopedagogie şi Educaţie civică.

 

Teoria educației
Discipline comune

Scopul principal al disciplinei Teoria Educaţiei este de a contribui la formarea specialiștilor competenți în domeniul educațional, prin cunoaşterea bazei conceptuale a actului educaţional și problemelor fundamentale ale educaţiei generaţiilor de azi, dar şi cele particulare – educaţia intelectuală, educaţia morală, educația civică/ educația pentru societate, educaţia tehnologică, educaţia estetică, educaţia (psiho) fizică. 

Disciplina Teoria Educației se adresează în mod special studenţilor - viitori profesori, psihopedagogi, de la specialităţile Pedagogie în învăţământul primar şi limba engleză, Psihopedagogie, Pedagogie în învăţământul primar/ Psihopedagogie şi Educaţie civică.

Fenomene și procese sociale
Discipline comune

Disciplina Fenomene şi procese sociale din programul de pregătire, oferă o viziune de ansamblu asupra vieţii sociale, al organizării şi dinamicii societăţii globale, studiul subsistemelor din care se compune societatea globală şi al relaţiilor cu subsistemele acestea. Actualmente este conştientizat faptul că chiar şi cele mai bune legi şi politici publice nu pot avea succes, dacă nu sunt axate pe o cunoaştere profundă a mecanismului funcţionării vieţii sociale -  domeniu de cercetare şi explicare a ştiinţei sociologice.

Disciplina Fenomene şi procese sociale este prezentată ca o parte integrală a  disciplinei ştiinţifice-sociologiei generale, multiplu structurată, din care se desprind mai multe niveluri distincte:  cuprinzând teoria sistemului social, a acţiunii sociale, a organizării sociale,incluzând reţelele sociale, cultura, fenomenele sociale ş.a. Destinaţia cursului este de a forma la studenţi o gândire analitică, capacitatea de a percepe independent esenţa întrebărilor, de a aplica cunoştinţele sociologice în domeniul asistenţei sociale.

Limba de instruire: română

Modele de evaluare a sărăciei și strategii antisărăcie
Discipline comune

Cursul Modele de evaluare a sărăciei și strategii antisărăcie este centrat pe cunoașterea modelelor teoretice și empirice de estimare a sărăciei, a istoricului evoluției conceptului de sărăcie, a indicatorilor și a tipurilor de sărăcie. De asemenea, un modul este preconizat pentru cunoașterea metodologiilor de măsurare a sărăciei și analiza strategiilor de reducere a sărăciei promovate la nivel național și internațional.

Sociologia generala
Discipline comune

Perioada de globalizare pe care o traversăm actualmente este caracterizată prin continue şi profunde schimbări, este marcată de tensiuni, conflicte şi divizări sociale, de agresiunea distructivă a tehnologiei moderne asupra mediului înconjurător. Toate aceste transformări contradictorii determină necesitatea cunoaşterii profunde a teoriei sociale, a paradigmelor prin care se poate pătrunde în esenţa proceselor sociale contemporane. În acest context, disciplina Sociologia generală oferă o viziune de ansamblu asupra vieţii sociale, a organizării şi dinamicii societăţii globale, studiul subsistemelor din care se compune societatea globală şi a relaţiilor cu subsistemele acesteia.

Temele majore în gândirea sociologică includ interacţiunea dintre individ şi societate, modul în care societatea este simultan statică şi dinamică, cauzele şi consecinţele inegalităţii sociale, precum şi construcţia socială a vieţii umane.

 Misiunea disciplinei de Sociologie generală are scop de a oferi studenţilor: cunoștințe teoretico - metodologice în studierea problemelor vieții sociale și să formeze competenţe şi abilităţi practice de înţelegere, aplicare și integrare sistemică a interacţiunilor sociale, a organizării sociale, a instituţiilor sociale şi a schimbărilor sociale. 

Disciplina este predată în limba română.

Beneficiarii disciplinei sunt studenții specialităţilor Asistenţă socială şi Sociologie

Educaţia tehnologică şi didactica educaţiei tehnologice
Discipline comune

Disciplina de studiu Educaţia tehnologică şi didactica educaţiei tehnologice prezintă un curs din modulul psihopedagogic. Cursul este adresat studenților specialității „Pedagogia învăţământului primar şi limba engleză”, „Pedagogia învăţământului primar şi Psihopedagogie”. În cadrul disciplinei Educaţia tehnologică şi didactica educaţiei tehnologice studenţii fac cunoştinţă cu strategiile, tehnicile didactice şi instrumentarului metodic specific disciplinei;  dezvoltă gândirea inovativă, gândirea  centrată pe tehnice/ tehnologie etc.

Educația plastică si didactica educatiei plastice: PÎPLE/ ZI (anul III) și PÎP/FR (anul IV)
Discipline comune

 Didactica educației plastice este o disciplină obligatorie cu un număr optim de ore auditoriale şi individuale  și este destinata studenţilor specialităţii Pedagogie în învăţământul primar și Limba engleză, Pedagogie în învăţământul primar și Psihopedagogie -   viitoare cadre didactice. În cadrul cursului Educația plastică şi didactica educației plastice studenţii vor studia teoria elementară a artelor plastice prin însuşirea limbajului propriu acestui gen de artă, a teoriilor de bază din domeniul respectiv, vor fi familiarizaţi cu metodologia predării unităţilor de curs din ciclul primar, cu instrumente şi materiale pentru a crea compoziţii plastice în diverse tehnici de lucru în clasele primare, cu istoricul evoluţiei învăţămîntului artistico-plastica. Totodată studenţii vor studia conţinutul curricular la disciplina Educaţie plastică, principiile şi metodele de predare-învățare-evaluare educaţiei plastice în şcoala primară.

FR_PÎP_Educația muzicală și didactica educației muzicale
Discipline comune

Disciplina de studiu Educaţia muzicală şi didactica educaţiei muzicale prezintă un curs din modulul psihopedagogic. Cursul este adresat  studenților specialității  „Pedagogia învăţământului primar şi Psihopedagogie”.