Curs de elocvență
Anul IV

Cursul este adresat studenților filologi de la anul IV al specialității Limba și literatura română, limba engleză

Dramaturgia românească
Anul IV

Cursul de Dramaturgie românească este destinat studenților de la sp. Limba și literatura română-limba engleză.

Teoria literaturii
Anul IV

Cursul Teoria literaturii este o disciplină propedeutică, având drept obiectiv general pregătirea ştiinţifico-teoretică a studenţilor filologi în asimilarea şi evaluarea materiei de istorie şi critică literară. Prezentul curriculum  este destinat studenţilor de la secţia  frecvență redusă, . Disciplina este constituită din patru părţi  principale:  trăsături generale ale literaturii; opera literară; teoria genurilor şi speciilor literare; evoluţia fenomenului literar.

Sociolingvistica românească
Anul IV

Sociolingvistica românească  studiază limbajul uman în funcţie de factorii sociali în care o limbă concretă funcţionează, impactul schimbărilor din societate asupra limbii, modul în care comunitatea sau individul utilizează resursele limbii, precum şi felul în care sunt gestionate resursele limbilor în condiţii de bilingvism şi multilingvism.

În  cadrul cursului se vor examina principalele forme de existenţă ale limbii, situaţia lingvistică şi componentele, bilingvismul, diverse aspecte ale diglosiei condiţiile sociale şi mediul de funcţionare a limbilor, metodele şi procedeele de cercetare sociolingvistică (anchete, interviuri, observaţii etc.). Cursul îşi propune scopul să le formeze studenţilor abilităţi de observare şi caracterizare a limbajului folosit fie de o persoană concretă, fie de un anumit grup, într-un anumit mediu, să determine caracteristicile situaţiei lingvistice şi modul de funcţionare a limbii / limbilor într-o societate sau comunitate.

Cursul Sociolingvistică este destinat studenţilor de la Facultatea Litere, IV ŞE, II f/r, specialităţile:  Limba şi literatura română – Limba franceză, Limba şi literatura română – Limba engleză.

Pragmatica textului englez
Anul IV

Disciplina Pragmatic textului englez este orientata spre pătrunderea mai adîncă a sensului unei opere literare şi comentariul ei lingvistic, cît şi al criteriilor de structurare intratextuală (lexico-gramaticale şi semantico-stilistice). În cadrul acestui curs vor fi consolidate şi formate noi repere pentru analiza şi sinteza conţinutului textului la diferite nivele. În plus, această disciplină are ca scop distingerea taxonomiei textelor după criteriul funcţional şi cel de stil.  Se va pune, de asemenea, accent pe procesul de dezvoltare a competenţelor lingvistice în interpretarea textului, care, la rîndul lor, îi vor înarma pe studenţi cu modele eficace de analiză şi sinteză a textului literar.

 Disciplina dată se axează pe principiile: progresivităţii, evaluării individuale şi colective, instruirii problematizate, atomizării şi reconstruirii analitice a materialului. Activităţile de interpretare a textului, traducere literară şi de formulare a exerciţiilor la text au ca finalitate formarea criticilor literari, a traducătorilor şi profesorilor.

Prezentul curriculum a fost racordat Cadrului European Comun de referinţă pentru limbi, care defineşte nivelurile de competenţă şi permit de a evalua progresul studentului la fiecare etapă a procesului de învăţare.

Curriculum-ul prezent are drept obiectiv competenţe generale şi specifice.

Sub competenţe generale se înţelege ansambluri integrate de cunoştinţe, capacităţi şi abilităţi de aplicare, operare şi transfer al achiziţiilor, care permit desfăşurarea cu succes a unei activităţi, rezolvarea eficientă a unei probleme sau a unei clase de probleme/situaţii; competenţele au componente cognitive/intelectuale, afectiv-atitudinale şi psihomotorii.

Competenţele specifice se derivează din cele generale, pentru un an de studiu şi lor le sunt asociate unităţi de conţinut, valori şi atitudini, care ar putea fi construite în interdependenţă cu formarea competenţelor educaţionale generale şi specifice, precum şi sugestii metodologice generale.

Curriculumul este elaborat pentru studenţii anului IV, facultatea Litere, specialitatea Limba şi literatura română / rus şi limba B (engleza) cu predare în limba română, Stiinţe ale educaţiei.

Tipologia textului englez
Anul IV

Tipologia textelor se ocupă cu identificarea criteriilor pentru clasificarea textelor. În dependenţă de criteriile adoptate există câteva posibilităţi de clasificare a textelor. Această disciplină are ca scop distingerea taxonomiei textelor după criteriul funcţional şi cel de stil. De asemenea, în cadrul acestui curs vor fi formulate nişte repere pentru analiza şi sinteza conţinutului textului la diferite nivele. Activităţile de interpretare a textului, traducere literară şi de formulare a exerciţiilor la text au ca finalitate formarea criticilor literari, a traducătorilor şi profesorilor.

Disciplina este destinata studentilor anului III ai facultatii Litere, specialitatea Limba spaniola şi Limba engleză cu predare in limba engleza, Stiinţe ale Educaţiei.

NARATOLOGIA
Anul IV

Cursul este destinat studenților anului IV Licență ȘE și are scopul de a lărgi orizontul cunoașterii teoretice și de a consolida aparatul teoretic-categorial în corespundere cu exigențele actuale ale predării în școală, precum și cu exigențele muncii de cercetare literară. Disciplina predată urmărește să-i introducă pe studenți în direcțiile de cercetare ale naratologiei contemporane, să-i ajute să cunoască teorii și concepte naratologice de primă importanță, autori și studii de referință. Totodată, cursul își propune să le dezvolte capacitățile de aplicare a teoriei narațiunii la analiza textelor literare. 

Literatura română pentru copii
Anul IV

Cursul de Literatură pentru copii se înscrie printre cursurile fundamentale din perspectiva pregătirii profesionale a studenţilor în cadrul facultăţii de Litere, abordând în plan integrator aspecte specifice de literatură şi de didactică a literaturii /lecturii. Cu acest scop, întru sporirea eficienţei studiului literaturii în şcoală se realizează unele activităţi conexe printre care se înscriu lectura facultativă şi cea particulară, activităţi indispensabile studiului literaturii, care modifică atitudinea faţă de studiu, lărgesc posibilităţile de înţelegere şi comentare a textelor literare, având o influenţă profundă asupra modului de receptare a literaturii la orele de clasă. În acest sens cursul îşi propune să iniţieze / aprofundeze, teoretic şi analitic, cunoştinţele studenţilor cu privire la specificul literaturii pentru copii, componentă importantă a literaturii naţionale, care prin profunzimea mesajului, gradul de accesibilitate şi nivelul realizării artistice, se dovedeşte capabilă să intre într-o relaţie afectivă cu cititorii săi, exercitând astfel funcţia informativă şi formativă, prin definirea identităţii şi a orizontului cultural al copilului. Cursul urmăreşte să ofere studenţilor răspunsuri la întrebările: ce propunem elevilor spre lectură, cum se operează această selecţie, în ce mod vor fi valorificate aceste lecturi, ce finalităţi urmăresc acestea, ce strategii de lucru cu textul alegem pentru a motiva şi întreţine interesul pentru lectură. Miza cursului o constituie nu numai asimilarea unor conţinuturi, ci şi formarea unor competenţe de a reflecta coerent şi creativ asupra literaturii în ansamblu şi asupra domeniilor ei specifice. Din acest punct de vedere, cursul intenţionează să ofere viitorilor licenţiaţi o deschidere spre un dialog personalizat cu literatura în general şi cu textul literar în parte.

PRACTICA PEDAGOGICA / PRACTICA LINGVISTICA / Pragmatica textului englez
Anul IV

Disciplina Pragmatica textului englez este orientata spre pătrunderea mai adîncă a sensului unei opere literare şi comentariul ei lingvistic, cît şi al criteriilor de structurare intratextuală (lexico-gramaticale şi semantico-stilistice). În cadrul acestui curs vor fi consolidate şi formate noi repere pentru analiza şi sinteza conţinutului textului la diferite nivele. În plus, această disciplină are ca scop distingerea taxonomiei textelor după criteriul funcţional şi cel de stil.  Se va pune, de asemenea, accent pe procesul de dezvoltare a competenţelor lingvistice în interpretarea textului, care, la rîndul lor, îi vor înarma pe studenţi cu modele eficace de analiză şi sinteză a textului literar.

 Disciplina dată se axează pe principiile: progresivităţii, evaluării individuale şi colective, instruirii problematizate, atomizării şi reconstruirii analitice a materialului. Activităţile de interpretare a textului, traducere literară şi de formulare a exerciţiilor la text au ca finalitate formarea criticilor literari, a traducătorilor şi profesorilor.

Prezentul curriculum a fost racordat Cadrului European Comun de referinţă pentru limbi, care defineşte nivelurile de competenţă şi permit de a evalua progresul studentului la fiecare etapă a procesului de învăţare.

Curriculum-ul prezent are drept obiectiv competenţe generale şi specifice.

Sub competenţe generale se înţelege ansambluri integrate de cunoştinţe, capacităţi şi abilităţi de aplicare, operare şi transfer al achiziţiilor, care permit desfăşurarea cu succes a unei activităţi, rezolvarea eficientă a unei probleme sau a unei clase de probleme/situaţii; competenţele au componente cognitive/intelectuale, afectiv-atitudinale şi psihomotorii.

Competenţele specifice se derivează din cele generale, pentru un an de studiu şi lor le sunt asociate unităţi de conţinut, valori şi atitudini, care ar putea fi construite în interdependenţă cu formarea competenţelor educaţionale generale şi specifice, precum şi sugestii metodologice generale.

Curriculumul este elaborat pentru studenţii anului IV, facultatea Litere, specialitatea Limba şi literatura română / rus şi limba B (engleza) cu predare în limba română, Stiinţe ale educaţiei.

Etica pedagogică (română) (zi, f.f.)
Anul IV

Cursul Etica pedagogică continuă elucidarea corelaţiei dintre ştiinţele pedagogie-psihologie şi didactică, investigând ontologia profesorului, relevând capacităţile profesionale în raport cu axiologia eticii, reflectat în capacitatea de a proiecta o lecţie şi de a o realizarea. Sunt abordate diverse probleme din cadrul instruirii educative din şcoală / liceu.

Un principiu esenţial constituie cerinţele paradigmei curriculare a obiectului limba şi literatura în şcoală şi evoluţia personalităţii celor implicaţi în procesul instructiv-educativ. Importanţa acestui curs constituie legătura dintre cunoştinţele teoretice şi experienţa didactică, care este continuată de unii studenţi în teze de licenţă, e utilizată în activitatea profesională de învăţător. Acest curs este destinat studenților an. III ȘE și an. IV LL, secția cu frecvență la zi și cu frecvență redusă.

 

Într-un final, cursul îşi propune să le dezvolte studenţilor capacităţile de gândire critică individuală, competenţele de predare/învățare/evaluare în corespundere cu  programul de formare profesională.

Semiotica numelui propriu în opera literară
Anul IV

Domeniul de studiu este ONOMASTICA - știința despre toate tipurile de nume proprii, despre istoria și evoluția acestora. 

Se studiază cu predilecție ANTROPONIMIA și TOPONIMIA. Aceste două tipuri de nume proprii au tangențe cu alte discipline, cum ar fi istoria, etnografia, culturologia, sociologia, geografia ș.a., care conferă onomasticii un caracter interdisciplinar.