Educația incluzivă vizează formarea învățătorilor, profesorilor, cadrelor didactice de sprijin, psihologilor etc., astfel încât acestea să posede atitudinile, valorile, capacitățile și cunoștințele necesare pentru activitatea eficientă în mediul educațional incluziv.
Cursul include cinci unități de conținut ce vizează cadrul conceptual al educației incluzive, cele mai importante orientări în domeniu furnizate de politicile internaționale și legislația națională, managementul educației incluzive, particularitățile de dezvoltare și abordarea individualizată a copiilor cu cerințe educaționale speciale în procesul incluziunii, suportul educațional acordat copiilor și tehnologiile didactice incluzive.
Disciplina Psihopedagogia comunicării este recomandată în formarea profesională a studenţilor de la specialităţile Psihopedagogie, Pedagogie în învăţământul primar şi limba engleză, Pedagogie în învăţământul primar/ Psihopedagogie şi Educaţie civică.
Face parte din sistemul ştiinţelor educaţiei şi este orientată spre însuşirea principalelor repere teoretice pe care le implică abordarea problematicii comunicării didactice; conştientizarea specificului comunicării didactice şi a impactului acesteia asupra randamentului actului didactic; dezvoltarea abilităţilor de comunicare didactică eficientă şi orientarea cursanţilor în reevaluarea competenţelor propriei activităţi didactice actuale şi de viitor din perspectivă comunicaţională.
Schimbările socio-economice contextuale solicită un nou profil de competenţă, un nou tip de specialist din perspectiva formării / dezvoltării competenţelor de cercetare ştiinţifică în acest domeniu. Ca tip special de cercetare ştiinţifică, cercetarea psihologică tinde spre o explicaţie şi o înţelegere normativă fenomenelor psihice.
Promovarea cercetării ştiinţifice în cadrul universitar asigură reglarea – autoreglarea permanentă a curriculum-ului şi a procesului de învăţământ prin inovaţiile proiectate şi realizate în jurul unui nucleu informaţional-decizional, bazat pe cunoştinţe ştiinţifice. Acest document reglator este elaborat în baza teoriei curriculare, aplicată la nivel normativ şi prescriptiv. La nivel normativ este vizată dimensiunea funcţională, structurală şi operaţională a procesului de învăţământ, care marchează cadrul epistemologic specific cercetării psihologice. La nivel prescriptiv este vizată practica activităţii investigaţionale.
Cursul procese demografice în societatea contemporana îşi propune să iniţieze, documenteze şi să formeze competenţe în acest domeniu studenţilor specialităţii de asistenţă socială si sociologie. Aceştia vor cunoaşte specificul ştiinţei demografice, vor valorifica rolul deosebit pe care-l are populaţia şi procesele demografice în dinamica socială, vor discuta importanţa cunoaşterii situaţiei demografice pentru activitatea lor profesională. Cursul dat este axat pe următoarele dimensiuni: sistemul informativ demografic şi modalităţile de evidenţă a populaţiei, fenomenele demografice (mortalitatea, natalitatea, nupţialitatea, divorţialitatea, migraţia, morbiditatea) şi prognizele şi politicile demografice.
Prin orele de curs şi participarea la discuţiile din carul seminarelor studenţii vor însuşi cunoştinţe în domeniul demografiei, îşi vor dezvolta aptitudinile lor de a înţelege, explica sistemul informativ demografic, structura populaţiei, efectivul şi repartizarea teritorială a acesteia, fenomenele şi procesele demografice din societatea contemporană. Populaţia este un sistem demografic relativ autonom, aflat în interdependenţă cu sistemul social, respectiv studenţii îşi vor forma competenţe de analiză a fenomenelor şi proceselor demografice, atât din perspectiva analizei demografiei pure, cât şi din cea a sociologiei populaţiei.
Curriculum-ul este destinat studenţilor specialităţii „Asistenţă socială” si "Sociologie".