Ergonomia în structurile infodocumentare
Anul IV

Scopul disciplinei este de a forma studenților un set de competenţe şi cunoştinţe necesare în abordarea problemelor cu care se confruntă bibliotecarii la locurile lor de muncă și să oferim unele soluții care să ducă la creșterea eficienței muncii în biblioteci, la micșorarea posibilităților de eroare – în condițiile reducerii solicitărilor – concomitent cu creșterea satisfacției în muncă.

Colecții și biblioteci digitale
Anul IV

Bibliotecile la etapa actuală îşi desfăşoară activitatea într-un nou context informaţional şi de comunicare ele fiind de fapt, acele structuri de informare şi documentare care trebuie să capitalizeze, prelucreze, disponibilizeze şi să valorifice în forme specifice resurse informaţionale şi documentare din cele mai diverse. Bibliotecile trebuie să se preocupe de elaborarea şi punerea în aplicare a noi modele de organizare a informaţiei; să stabilească şi să furnizeze criteriile de regăsire a informaţiei; să asigure selectivitatea în regăsirea informaţiei; să elaboreze produse şi servicii de informare electronice accesibile prin Internet.

Metodologic, disciplina „Colecții și biblioteci digitale” este bazată pe familiarizarea studenților cu principiile tehnologice de funcționare a bibliotecii electronice, de utilizare a colecţiilor digitale şi cu alte elemente din sistemul modern al tehnologiei informaţionale.

Scopul disciplinei este de a forma studenților un set de competenţe şi cunoştinţe necesare pentru a lucra cu resursele electronice, de a organiza activitatea practică de utilizare a colecțiilor și bibliotecilor digitale disponibile prin Internet.

„Colecții și biblioteci digitale” presupune că după finalizarea acestui curs studenții vor avea competenţe în utilizarea colecțiilor și bibliotecilor digitale, vor avea abilităţi de căutare şi de selectare a resurselor electronice disponibile de la distanţă, să ofere servicii de calitate pentru utilizator.


Gestionarea crizelor în instituțiile infodocumentare
Anul IV

Gestionarea crizelor în instituțiile infodocumentare este o disciplină opțională de specialitate în cadrul programului de licență „Biblioteconomie, asistență informațională și arhivistică”. Scopul acestei discipline este de a pregăti specialiștii în domeniul infodocumentar să facă față situațiilor de criză și dezastre care pot afecta instituțiile, resursele și serviciile informaționale. Aceasta include gestionarea riscurilor, planificarea pentru situații de urgență și asigurarea continuității serviciilor în instituțiile infodocumentare, precum biblioteci și arhive.

Metodologia cercetării în domeniul infodocumentar
Anul IV

Metodologia cercetării în domeniul infodocumentar reprezintă o componentă fundamentală a programului de licență, la specialitatea Biblioteconomie, asistență informațională și arhivistică. Scopul acestei discipline este de a dezvolta competențele și cunoștințele necesare pentru a efectua cercetări științifice de calitate în domeniul biblioteconomiei, asistenței informaționale și arhivisticii. Aceasta oferă studenților instrumentele necesare pentru a înțelege, evalua și îmbunătăți practicile și serviciile din aceste domenii.


RESURSE SOFT OPEN SOURCE
Anul IV

Disciplina Resurse Soft Open Source este de o importanță semnificativă pentru programul de licență în specialitatea „Biblioteconomie, Asistență Informațională și Arhivistică”, având statut de disciplină opțională. Această disciplină aduce numeroase beneficii atât pentru studenți, cât și pentru viitoarele lor cariere în domeniul biblioteconomiei și asistenței informaționale.

Spectrul tematic al disciplinei Resurse soft Open Source este axată pe studierea oportunităților utilizării Open Source în activitatea bibliotecilor.

 

COMUNICAREA ÎN GESTIONAREA CRIZELOR ŞI CONFLICTELOR ÎN INSTITUŢIILE INFODOCUMENTARE
Anul IV

În societatea în care trăim astăzi şi în care sistemele organizaţionale sunt din ce în ce mai complicate, crizele devin situaţii aproape inevitabile. Organizaţiile sunt pe zi ce trece mai complexe în ceea ce priveşte scopul lor. Cert e că nicio organizaţie nu e scutită de apariţia unei astfel de situaţii, fie ea insituţie publică sau privată. În activitatea oricărei instituții conflictele reprezintă una din cele mai complexe şi dificile probleme ale managementului în lucru cu personalul; influențează asupra climatului social – psihologic al individului, colectivului, echipei, cât și asupra performanței în activitățile prestate. Cauzele declanșării conflictelor în instituțiile infodocumentare sunt multiple (incompatibilitate psihologică și profesională între colaboratori, motivația, aprecierea și remunerarea diferită, neînțelegi spontane între bibliotecari și utilizatori, etc.), contextele și arhitectura acestora este diversă, fapt ce servește drept temei pentru pregătirea studenților, pe perioada studiilor de licență, în sensul prevenirii ori gestionării constructive a conflictelor în mediul profesional.

Spectrul tematic al disciplinei Comunicarea în gestionarea crizelor şi conflictelor în instituţiile infodocumentare cuprinde analiza a două fenomene, – conflictele, indispensabile activității oricărei instituții, organizații, etc., inclusiv structurilor infodocumentare, cât și negocierea, tactică oportună în vederea remedierii acestora

Cursul urmăreşte să ofere studenţilor cunoştinţele teoretice pentru înţelegerea conflictului şi a rezolvării acestuia, precum și să le formeze competențe privind aplicarea tehnicilor de comunicare în soluționarea conflictelor în instituțiile infodocumentare.

Limba de predare a disciplinei este româna. Prezenta disciplină este este preconizată pentru ciclul I, Licenţă, care vor urma Specialitatea – 0322.1. Biblioteconomie, asistență informațională și arhivistică.