Proiect de semestru. Determinarea unor parametri de caliate a produselor comericale
Semestrul II

re ca scop identificarea unor modalităţi flexibile de formare profesională, care să apropie studentul de condiţiile reale ale activi­tăţii profesionale și să contribuie la achiziționarea de către studenți a competențelor profesionale. Pe de altă parte, proiectul de semestru este axat și pe consolidarea relației cu angajatorii și necesitățile dictate de piața de muncă. Realizarea proiectului de semestru se bazează pe lucrul studenților în grup.

naliza critică a metodelor clasice și moderne, conceptarea și realizarea unor metode noi de analiză a difertor materiale anorganice și organice; selectarea metodelor instrumentale adecvate de caracterizarea a materialelor noi obținute; optimizarea și modernizarea procedeelor și tehnicilor existente pentru sinteza și cercetarea materialelor în funcție de sarcinile propuse. Aceste competențe vor ajuta studenții să activeze în piața muncii.

este predat în limba română. Beneficiarii acestui proiect de semestru sunt studenții ciclului II, master, anul I de la Facultatea de Chimie şi Tehnologie chimică, program Materiale avansate în chimie și biofarmaceutică

 

Metode de rezonanță
Semestrul II

Realizările în domeniul chimiei ar fi imposibile fără de metodele fizice moderne de cercetare, care au devenit un atribut necesar şi obligatoriu al fiecărui chimist cercetător. Cursul „Metode de rezonanţă” are ca scop familiarizarea studenţilor cu spectroscopia RMN şi RES care au găsit aplicaţie în studiul unui cerc foarte larg de probleme ale chimiei. Aplicată iniţial pentru studiul protonilor şi extinsă ulterior pentru o serie de alţi nuclizi (13C, 19F, 31P, 17O  etc.), spectroscopia RMN a devenit în prezent cea mai importantă metodă de studiu a structurii, configuraţiei compuşilor organici şi coordinativi.

Obiectivele de bază ale disciplinei „Metode de rezonanţă” cuprind formarea gândirii în metodologia de analiză structurală a unui compus coordinativ şi dobândirea abilităţilor practice necesare acestei analize. Orele de curs abordează descrierea metodelor spectroscopiei de rezonanţă pe diferite nuclee şi a spectroscopiei electronice de spin, explicarea avantajelor şi particularităţilor acestora, precum şi modalităţii de prelucrare a rezultatelor unei analize spectroscopice. Lucrările practice, corelate cu tematica cursului, urmăresc însuşirea de către studenţi nu numai a metodologiei de executare a unei analize spectroscopice, dar şi, ceea ce este mai important, a prelucrării şi interpretării corecte a rezultatelor obţinute în scopul identificării compoziţiei şi structurii compusului investigat.

Studiul  disciplinei „Metode de rezonanţă” dezvoltă  atitudinea  pozitivă  faţã  de  domeniul ştiinţific şi promoveazã un sistem de valori ştiinţifice, având ca finalitate evaluarea riguroasă a compoziţiei, structurii, proprieăţilor fizico-chimice, biologice/farmacologice şi a calităţii produselor chimice şi implicit protejarea vieţii, a sănătăţii şi protecţia mediului.

CHIMIE ORGANICĂ AVANSATĂ
Semestrul II

Cursul avansat de chimie organică este destinat studenţilor de la specialităţile chimie, farmacie, chimie biofarmaceutică, tehnologia produselor cosmetice și farmaceutice. Bazându-se ferm pe cunoștințele de bază ale reactivității compușilor organici, interconversiei grupelor funcționale și mecanismelor de reacții, cursul avansează în continuare, definind domeniul cu cel mai relevant impact practic al chimiei organice aplicate – sinteza organică. Modalitatea de prezentare a materialului didactic este diferită de cea a cursurilor clasice de chimie organică. Partea esenţială a cursului este reprezentată de strategia planificării sintezei chimice în multe etape, care începe de la analiza retrosintetică a moleculelor finale. Ulterior, sunt abordate modalităţile de funcţionalizare a substanţelor organice şi interlegătura între diferite clase de compuşi organici ce diferă după gradul de oxidare al atomilor de carbon. Procedeele principale de formare a legăturilor C-C sunt analizate în baza celor mai recente realizări în domeniul catalizei, inclusiv în baza transformărilor enantioselective. Un accent aparte este plasat pe metodele de construire a structurilor ciclice, strategia utilizării grupelor de protecţie, metodelor fizico-chimice de determinare a structurii compuşilor organici, metodelor specifice de lucru experimental, cât şi tendințelor moderne în dezvoltarea sintezei chimice în baza principiilor chimiei verzi. În rezultatul însuşirii cursului studenţii vor putea îmbina modul de gândire retrosintetic şi sintetic pentru soluţionarea problemelor de sinteză în multe etape. 

Temele prezentate au ca scop stimularea însușirii proactive a cursului. Orele practice care însoțesc prelegerile de bază includ studii de caz prelevate din literatura ştiinţifică internaţională care se referă la sintezele compușilor cu structură complexă. Se prevede de asemenea familiarizarea cu metodele moderne de analiză utilizate pentru elucidarea structurii compuşilor organici, precum şi cu cele computaţionale bazate pe inteligența artificială.

SINTEZA DIRIJATĂ A UNOR TERPENOIDE CU ACTIVITATE BIOLOGICĂ
Semestrul II

În cadrul cursului teoretic la disciplina „Sinteza dirijata a unor terpenoide cu activitate biologică” masteranzii vor face cunoștință cu noţiunile şi legităţile principale ale boosintezei precum și a sintezei dirijate a terpenoidelor bioactive, cu metodele noi de construire a moleculelor terpenice  polifuncționalizate. Masteranzii  se vor familiariza cu metodele de sinteză dirijată a terpenoidelor naturale, și a analogilor lor sintetici (non-naturali). Procesele de sinteză a unor terpenoide naturale cuprind o multitudine de reacții diverse din arsenalul chimiei organice, ca de exemplu: reacții de ciclizare, de degadare oxidativă, de reducere, de regrupare atât electrofilă cât și fotolitică etc. Cunoştinţele şi aptitudinile obţinute în cadrul cursului „Sinteza dirijata a unor terpenoide cu activitate biologică” vor ajuta masteranzii la studiul unor capitole ale chimiei organice şi vor contribui la formarea profesionistă a viitorilor specialişti în domeniu.