Opțiuni înscriere
Literatura română comparată se racordează la noile cerinţe ale instruirii pe modelul cognitiv-formativ şi funcţional-comunicativ de integrare culturală în societatea în plină evoluţie. Acest imperativ reclamă elaborarea unui mecanism operatoriu de prezentare cronologică a literaturii universale, prin relevarea curentelor literare şi a epocilor de răsunet, prin determinarea influenţelor multiculturale în literatura română.
Acest curs aprofundează conexiunea dintre termenii: de literatură comparată, literatura universală şi literatura română. Va ajuta la înţelegerea fenomenelor de evoluţie universală reflectate în spaţiile culturale ale diferitor ţări, inclusiv în spațiul cultural românesc. Selecţia autorilor şi cunoaşterea operelor acestora va contribui la dezvoltarea capacităţilor de interpretare, de sondare. Va dezvolta gustul estetic şi va fi un aport în dialogul multicultural într-un spaţiu european.
În final, abilităţile obţinute vor permite studenţilor să remarce particularităţile perioadelor, axiologia culturală a unei epoci, concepte în evoluţie, fixate în textele artistice. Paralel se va sonda şi evoluţia speciilor literare, specificul acestora într-o epocă sau alta, fenomenul negării şi diversităţii, înscrise în ontologia curentelor, în care concomitent se desprind individualităţi creatoare care au oglindit timpul în care au activat şi au insistă la dialog cu secolul nostru. Un principiu esenţial constituie cerinţele paradigmei curriculare a obiectelor literatura universală în clasele liceale şi limba şi literatura română în şcoală, unde sunt înseraţi şi autorii din literatura universală, făcând paralele cu etapele literaturii române. Importanţa acestui curs constituie în valorile euristice şi estetice, în abordarea legăturii dintre cunoştinţele teoretice, modalităţile de interpretare, care este continuată de unii studenţi în teze de licenţă, la temele de investigare comparată. Disciplina este adresată studenților din anul III LL, secția de zi și secția cu frecvența redusă.