Opțiuni înscriere
Psihopedagogia învăţării independente, ca disciplină academică din domeniul ştiinţelor învăţării, se integrează armonios în curriculumul universitar ajustat procesului de la Bologna. Or, noul context educaţional, orientat spre creşterea gradului de autonomie şi independenţă a celor care învaţă, găseşte ca esenţial să reducă dependenţa studenţilor faţă de instituţie şi profesori în raport cu propria învăţare şi să asigure creşterea capacităţii studenţilor de a-şi stabili şi a realiza propriile obiective de învăţare.
Se impun, în acest sens, noi cerinţe şi aşteptări în raport cu angajarea studentului în propria învăţare respectiv obiectivelor academice, caracteristicilor individuale şi sarcinilor de studiu. Se redimensionează şi rolul profesorului, acesta centrîndu-se pe organizarea şi orientarea activităţii de învăţare. Astfel, eficienţa şi performanţele academice ale studentului sînt determinate în măsură tot mai mare de propriile eforturi şi priceperile sale de învăţare independentă şi autoreglată, dar şi de dorinţa acestuia de a se angaja activ.
Conceptual cursul se înscrie în demersul educaţiei centrare pe student, care vine să răspundă la provocările timpului, asigurând o educaţie dinamică, formativă, motivantă, reflexivă, continuă. La nivel de competenţe vizează competenţa generică a învăţa să înveţi. Iar „a învăţa să înveţi” în mod independent şi autoreglat reprezintă scopul major al acestui curs.
Cursul are misiunea de a-i ajuta pe studenţi să devină conştienţi de propria gândire, de propriile nevoi, interese şi potenţial de învăţare, să fie strategici şi să-şi direcţioneze motivaţia spre scopuri valoroase. Studentul are misiunea să-şi asume propria învăţare, să înveţe a fi propriul său învăţător; în acest sens e nevoie să treacă de la instruire la practici autoreflexive, de autoreglare a învăţării, însuşindu-şi un repertoriu de strategii esenţiale de studiu şi învăţare spre a-şi asuma responsabilitatea pentru propria învăţare.