Opțiuni înscriere
Disciplina Pragmatic textului englez este orientata spre pătrunderea mai adîncă a sensului unei opere literare şi comentariul ei lingvistic, cît şi al criteriilor de structurare intratextuală (lexico-gramaticale şi semantico-stilistice). În cadrul acestui curs vor fi consolidate şi formate noi repere pentru analiza şi sinteza conţinutului textului la diferite nivele. În plus, această disciplină are ca scop distingerea taxonomiei textelor după criteriul funcţional şi cel de stil. Se va pune, de asemenea, accent pe procesul de dezvoltare a competenţelor lingvistice în interpretarea textului, care, la rîndul lor, îi vor înarma pe studenţi cu modele eficace de analiză şi sinteză a textului literar.
Disciplina dată se axează pe principiile: progresivităţii, evaluării individuale şi colective, instruirii problematizate, atomizării şi reconstruirii analitice a materialului. Activităţile de interpretare a textului, traducere literară şi de formulare a exerciţiilor la text au ca finalitate formarea criticilor literari, a traducătorilor şi profesorilor.
Prezentul curriculum a fost racordat Cadrului European Comun de referinţă pentru limbi, care defineşte nivelurile de competenţă şi permit de a evalua progresul studentului la fiecare etapă a procesului de învăţare.
Curriculum-ul prezent are drept obiectiv competenţe generale şi specifice.
Sub competenţe generale se înţelege ansambluri integrate de cunoştinţe, capacităţi şi abilităţi de aplicare, operare şi transfer al achiziţiilor, care permit desfăşurarea cu succes a unei activităţi, rezolvarea eficientă a unei probleme sau a unei clase de probleme/situaţii; competenţele au componente cognitive/intelectuale, afectiv-atitudinale şi psihomotorii.
Competenţele specifice se derivează din cele generale, pentru un an de studiu şi lor le sunt asociate unităţi de conţinut, valori şi atitudini, care ar putea fi construite în interdependenţă cu formarea competenţelor educaţionale generale şi specifice, precum şi sugestii metodologice generale.
Curriculumul este elaborat pentru studenţii anului IV, facultatea Litere, specialitatea Limba germana si engleza, cu predare în limba engleza, Stiinţe ale Educaţiei (011).
BIBILIOGRAFIE RECOMANDATĂ
- 1. Obligatorie:
a) Kathy Gude, Michael Duckworth, Proficiency Masterclass, Oxford University Press, 2002
b) Audio CD pentru Proficiency Masterclass, Oxford University Press, 2002
- 2. Suplimentară:
a) Gabriela Duda Analiza textului literar. Humanitas Educaţional, 2002.
b) Ion Guţu. Semnul estetic şi dimensiunea nivelurilor sale de interpretare. CE USM, Chişinău 2002.
c) Ion Plămădeală. Opera ca text. O introducere în ştiinţa textului. Prut Internaţional, Chişinău, 2002.
d) Ioan Pânzaru. Practici ale interpretarii de text. Collegium Polirom, Iaşi, 2010.