1. Primii pași înMoodle
GHIDURI PENTRU UTILIZAREA MOODLE
- Creare cont nou pe Moodle
- Autentificare pe Moodle cu ajutorul contului Microsoft365
- Schimbarea parolei pentru contul Moodle
- Solicitare curs nou
- Setare cheie de înscriere la curs
- Adăugare conținut la curs
- Crearea testelor
1.1 Ce este Moodle?
Moodle reprezintă un Sistem de Administrare a Conținutului (CMS), de asemenea este cunoscut ca un Sistem de Management al Învăţării (LMS), sau un Mediu Virtual de Învăţământ (VLE). Acesta permite extinderea activităților din auditoriu prin rețea prin intermediul tehnologiilor informației și de comunicare. Platforma Moodle este construită din module care oferă diferite posibilități de colaborare, comunicare, învățare mediată electronic (e-learning) și nu numai. Moodle nu este un program menit să înlocuiască sistemul de predare-învăţare clasic ”faţă în faţă”, dar să îl completeze cu o gamă de instrumente flexibile online, precum și să asigure spațiu pentru plasarea resurselor necesare unităților de curs. Moodle a devenit utilizat pe larg în rândul profesorilor/instructorilor din întreaga lume, în calitate de instrument de creare a site-urilor dinamice pentru studenți/elevi şi de coordonare a rezultatelor acestora. Pentru a putea fi accesat, Moodle trebuie instalat pe un server, fie pe calculatorul personal sau al unei companii/organizații, care oferă servicii de web hosting (găzduire web).
1.2 Moodle este destinat în exclusivitate studierii on-line?
Moodle este destinat să susțină și să combine modul de predare clasic cu învățămîntul prin Internet, învățarea mobilă (playere MP3, notebook-uri, telefoane mobile și tablet-uri), și alte forme de învățare.
2 Navigare și setări
2.1 Cum să mă autentific pe Moodle?
Introduceți adresa Internet (URL-ul) site-ului Moodle (http://moodle.usm.md/moodle/login/), în bara de adrese a navigatorului. Autentificați-vă folosind numele de utilizator (Username) și parola (Password). Dacă încă nu aveți un cont pe https://moodle.usm.md/, vă puteți crea unul, urmând pații indicați aici
2.2 Cum să navighez în mediul Moodle?
Moodle are o Bară de navigare în antetul paginii care afișează locația paginii curente în cadrul structurii site-ului și Blocuri de Navigare (pe care le puteți plasa pe o parte laterală a paginii), de unde puteți accesa orice compartiment al site-ului Moodle de care aveți nevoie. Conținutul blocului de navigare depinde de setări, context și drepturile utilizatorului.
2.3 Nu știu care e numele meu de utilizator / parola în Moodle.
Contactați administratorul de servicii Internet din cadrul instituției pentru a soluționa această problemă. Dacă știți, că sunteți înregistrat, puteți să restabiliți parola și login de pe pagina de restabilire a parolei (https://moodle.usm.md/login/forgot_password.php)
2.4 Setarea unei parole noi în Moodle, în cazul în care am uitat parola veche?
2.5 Care e diferența dintre rolul de ”Profesor” și ”Profesor fără drepturi de editare” în Moodle?
- Profesor fără drepturi de editare – Acest rol vă permite să vizualizați notele studenților, sarcinile și activitatea lor, etc.
- Profesor – Pe lângă activitățile descrise mai sus, acest rol vă permite să editați conținutul cursului.
2.6 Cum să obțin rolul de ”Profesor” sau ”Profesor (Editor)” în Moodle?
Dacă vă înscrieți la un curs, aveți doar nivelul de acces al studentului. Aceasta înseamnă că nu puteți vizualiza notele studenților, sarcinile și activitatea lor, etc. Pentru a face acest lucru trebuie să obțineți rolul de ”Profesor” pentru cursul respectiv.
- Pentru a deveni "Profesor" în Moodle – contactați administratorul site-ului, care va activa rolul de Profesor pentru dvs. Dacă nu sunteți sigur cine editează cursul, căutați în blocul de navigare link-ul Participanți, apoi selectați Profesor (Editor), din meniu.
- Profesor (Editor) – Dacă aveți nevoie de posibilitatea de a edita cursul, contactați administratorul site-ului, indicând codul cursului și numele autorului cursului, în cazul în care cursul nu vă aparține Dvs.
2.7 Cum să editez anumite elemente?
Editarea devine posibilă prin activarea butonului Setări din blocul ”Administrare”. Rețineți faptul că opțiunile de editare în Moodle depind de configurările de editare, atribuite de Administrator.
2.8 Cine poate să creeze și să editeze activități în cadrul cursului?
De obicei Profesorul este cel care creează și editează cursurile și activitățile din cadrul cursurilor, însă rolul lui poate fi modificat, redenumit și oferit și altor persoane de către Administrator.
3 Administrarea cursului
3.1 Vreau să solicit un curs nou pe Moodle. Ce trebuie să fac?
Pagina cu lista cursurilor conține butonul ”Solicită un curs nou”, apăsând la care treceți pe pagina solicitării unui curs. Vă recomandăm să indicați în nota administratorului catedra, în cadrul cărui Dstra activați.
Alt mod de adăugare unui curs este următor: trimiteți un e-mail pe adresa administratorului, care să conțină următoarea informație:
a) Denumirea cursului
b) Numele Profesorilor, care urmează să fie adăugați la cursul respectiv.
Administratorul va crea cursul și vă va răspunde la mesaj cu instrucțiunile necesare.
3.2 Cum pot face un curs disponibil pentru înscriere? (din rolul de Profesor)
În mod implicit, cursurile nu sînt disponibile studenților. Odată ce cursul este gata, îl puteți pune la dispoziția studenților, urmând pașii de mai jos:
a) Autentificați-vă în Moodle și accesați cursul Dvs.
b) În blocul Administrare faceți click pe Setări
c) Pentru parametrul Disponibilitate alegeți ”Acest curs poate fi accesat de studenți”
d) Apăsați butonul Salvează modificări din partea de jos a paginii.
De acum înainte acest curs va fi vizibil și disponibil pentru înscriere.
Notă: Atunci cînd un curs este disponibil, oricine posedă un nume de utilizator/parolă, oferite de universitate, se poate înscrie la el. Dacă doriți să faceți acest curs disponibil numai pentru studenții Dvs., puteți utiliza o cheie de înscriere.
3.3 Cum să fac disponibil un curs în Moodle numai pentru studenții mei, utilizînd o cheie de înscriere? (din rolul de Profesor)
Oricine posedă un cont oferit de universitate (nume de utilizator/parolă) se poate înscrie la un curs Moodle (cu rolul de student). Dacă vreți să permiteți accesul la cursul Dvs. unor anumiți studenți, puteți crea o cheie de înscriere.
Cheia de înscriere reprezintă o parolă pe care o creați și o distribuiți numai celor cărora doriți să le permiteți accesul la cursul Dvs. De exemplu puteți crea o cheie de înscriere în Moodle și să o trimiteți studenților Dvs. în cadrul primei prelegeri, prin e-mail sau prin telefon.
Pentru a seta o cheie de înscriere (sau de a vizualiza/șterge o cheie existentă):
a) Autentificați-vă în Moodle și accesați cursul Dvs.
b) În blocul Administrare faceți click pe Setări
c) În bara ”Cheie de înscriere”a parametrului ”Disponibilitate” introduceți cheia dorită. Bifați ”Afișează parolă” pentru a vizualiza caracterele introduse.
d) Pentru a elimina o cheie deja existentă pur și simplu ștergeți-o.
e) Apăsați butonul Salvează modificări din partea de jos a paginii.
Nu uitați să verificați dacă cursul este disponibil pentru înscriere.Veți observa mai mulți parametri ai cursului care pot fi modificați. Faceți click pe simbolul de ajutor din dreptul fiecărui parametru pentru a afla ce reprezintă fiecare.
Pentru a gesiona înscrierile (pentru a controla accesul la cursul Dvs.) urmați următorii pași:
a) Cereți ca toți studenții să se înscrie pînă la o dată anumită (parametrul ”Inscrieri”).
b) Odată ce această dată a trecut, modificați cheia de înscriere pentru ca să nu mai fie acceptate alte înscrieri.
c) Verificați cine s-a înrolat la cursul Dvs și adăugați sau eliminați studenții de la curs. (vezi “3.6 Cum să adaug sau să elimin studenții din cursul meu?”)
3.4. Cum să verific care studenți au acces la cursul meu?(din rolul de Profesor)
a) Autentificați-vă în Moodle și accesați cursul Dvs.
b) In blocul People accesați Participanți.
c) Alegeți opțiunea Student din meniul Treci pe rolul din partea de sus a paginii.
3.5. Cum să interzic înregistrarea de sine stătătoare la cursul meu?
a) În blocul "Administrare" accesați "Setări"
b) În bara ”Curs la care se pot face înscrieri” a opțiunii ”Înscrieri” bifați ”Nu”.
De acum înainte numai Dvs. veți putea să înregistrați studenții.
3.6. Cum să adaug sau să elimin studenții din cursul meu? (din rolul Profesor)
Accesați cursul Dvs., În blocul "Administrare" accesați "Setări". Verificați lista pentru a vedea dacă utilizatorul este deja înrolat în acest curs.
Dacă utilizatoul este înrolat:
a) Verificați coloana Roluri/Roles pentru a identifica ce rol are utilizatorul. Dacă rolul pe care îl solicită (de exemplu, student) nu este în listă, faceți click pe butonul add și selectați rolul necesar.
Dacă utilizatorul nu este înrolat:
a) Faceți Click pe Enrol users în partea de sus dreapta (sau jos dreapta).
b) Alegeți rolul pe doriți să-l adăugați din meniu.
c) Scrieți numele studentului în câmpul Search și activați Enter.
d) Găsiți numele în listă, faceți click pe Enrol și adăugați-l la curs.
3.7 Cum pot să plasez informația la cursul meu?
4. Exemple
4.1 Unde aș putea găsi exemple de sisteme Moodle?
Puteți accesa aceste link-uri pentru video demonstrații:http://embedr.com/playlist/moodle-on-the-ground, http://www.teachertrainingvideos.com/moodle1/index.html
- articole:https://moodle.org/mod/data/view.php?d=19,
- wiki: https://moodle.org/mod/wiki/view.php?id=7768,
- rețele sociale: https://moodle.org/mod/page/view.php?id=7750,
- site demonstrativ: http://school.demo.moodle.net/
4.2 Cum pot face schimb de idei și experiență cu alți profesori care utilizează Moodle?
Participând la diverse seminare, forumuri și rețele sociale dedicate platformeiMoodle.
4.3 Există exemple de cursuri pe Moodle?
Bineînțeles. Având Moodle 2.0 instalat, puteți căuta, publica și descărca cursuri prin intermediul Hub-urilor Comunitare (http://docs.moodle.org/23/en/Community_hub).
5. Învățând cu Moodle - pedagogie
5.1 Care e cel mai potrivit mod de a utiliza Moodle?
Nu există o metodă unică de a utiliza platforma Moodle. Totul depinde de filozofia pedagogică a fiecăruia, de contextul în care Moodle este aplicat și de dorința de a experimenta. Moodle poate fi folosit de un profesor conservator cu un material de 30 de ani vechime sau de un profesor interesat să exploreze și să experimenteze noi metode de predare.
5.2 Există anumite recomandări privind modul de predare în Moodle?
Bineînțeles.Unele dintre ele au fost formulateîn cadrul comunității utilizatorilor Moodle:
(http://docs.moodle.org/23/en/Teaching_Do's, http://docs.moodle.org/23/en/Teaching_Don'ts).
5.3 Este posibil să utilizez platforma Moodle pentru diferite discipline?
Moodle este utilizat în mai multe domenii. Profesorii diferitelor discipline pot beneficia permanent de module și aplicații specializate care pot fi instalate pe site (de exemplu în matematică – de filtrul de notare Tex (http://docs.moodle.org/23/en/TeX_filter) sau de editorul de ecuații DragMath (http://docs.moodle.org/23/en/DragMath_equation_editor)).
5.4Cum pot folosi Moodle pentru a stimula studenții să gândească critic și să formuleze întrebări?
Solicitând și încurajând încadrarea studenților în activitățile și resursele cursului. De exemplu, creați un forum cu o întrebare provocatoare sau un wiki în care un grup de studenți ar colabora cu scopul de a identifica soluții la probleme identificate.
5.5 Cum pot comunica cu studenții în cadrul platformei Moodle?
În multe feluri, în funcție de durata și de scopul comunicării. Forum-urile sunt potrivite pentru conversații extinse în timp, Mesajele – pentru discuții private, Chat-ul – pentru conversații sincrone, Comentariile – pentru notări și observații. Puteți, de asemenea, obține feedback din activitățile cursului, comentariile la Blog-ul Dvs, etc.
5.6 Cum să facem schimb de resurse în Moodle?
Moodle oferă mai multe metode pentru a realiza schimbul de materiale: prin acces liber pentru toți participanții cursului la mape și fișiere, prin colecția tuturor materialelor într-o Bază de date, prin fișierele atașate în cadrul postărilor pe Forum, prin resurse importate și interconectate din depozite externe și portofolii (în Moodle 2.0), etc
5.7 Cum poate Moodle să contribuie la procesul de colaborare?
Prin intermediul Wiki-urilor – pentru a crea în comun conținuturi; Forumurile și Comentariile – pentru schimbul de idei, Bazele de date – pentru a aduna, în mod colectiv, resurse; Glosarul – pentru a elabora o concepție comună despre noțiuni, etc.
5.8 Cum pot acorda note în Moodle?
Notele pot fi acordate pentru fiecare activitate din curs care sunt mai apoi adăugate în registrul de note. De exemplu, notele din Sarcini/ Assignment (toate tipurile), Quiz și Atelier/Workshop sunt în mod automat adăugate în registrul de note. Pentru unele activități va trebui să activați opțiunea grading on, de exemplu ratings 'on' în Forum, Glosar și Database pentru a le expedia în registrul de note. Există multe alte posibilități de a face schimb de feedback în multe activități, nu doar în registrul de note.
5.9 Există activități de autoevaluare și evaluare reciprocă în Moodle?
Cea mai potrivită activitate în acest scop este modulul Workshop. La nivel informal, studenții pot evalua (și chiar pune note) postările colegilor pe Forum, contribuțiile lor în elaborarea Glosarului și a Bazelor de date.
5.10. Este necesară abordarea social constructivistă în Moodle?
Moodle a fost construit în baza unei filozofii social constructiviste. Aceasta, însă, nu împiedică utilizatorii să utilizeze platforma în conformitate cu scopul pe care îl urmăresc și cu propria lor viziune asupra procesului de studii.
6. Studenții
6.1 De cât timp este nevoie pentru ca studenții să învețe să utilizeze Moodle?
Utilizarea platformei Moodle nu solicită un nivel înalt de calificare sau de cunoaștere a computerului. Posedând cunoștințe elementare de editare a textelor și de navigare pe Internet, studenții vor putea utiliza Moodle practic imediat.
6.2 Ce trebuie să cunoască studenții pentru a utiliza Moodle?
Studenții trebuie să știe cum să se autorizeze pe site, să posede cunoștințe elementare de editare a textelor, de navigare pe Internet și de utilizare a computerului. De exemplu, trebuie să cunoască ce este un link, cum să atașeze, să încarce sau să copie un fișier. Este util șă li se explice studenților rolurile pe care le au în Moodle (drepturile și limitările în editarea materialelor).
6.3 Utilizarea platformei Moodle solicită ca studenții să fie permanent online?
Moodle este un mediu de învățare virtual, prin urmare, Dvs. și studenții Dvs. veți petrece ceva timp în fața computerului. Durata depinde de scopul pentru care veți folosi platforma. Cele mai multe site-uri Moodle sunt utilizate pentru a combina activitățile clasice de învățare cu cele virtuale.
7. Asistență
7.1 Cine se ocupă de asistența tehnică a site-ului Moodle?
Administratorul site-ului universității se ocupă de asistența tehnică a platformei.
7.2 Cum procedez dacă am întrebări referiotare la Moodle?
Înscrieți-vă la forumuri, documentați-vă din ghiduri și din site-uri tematice.
7.3 Unde aș putea găsi ghiduri de utilizare a platformei Moodle?
Puteți urmări instrucțiuni video de utilizare a platformei Moodle, accesând următoarele link-uri:
- http://www.youtube.com/moodlehq
- http://www.youtube.com/usingmoodle
- http://www.youtube.com/HRDNZMoodlePartner
- http://www.teachertrainingvideos.com/moodle1/index.html
- http://www.lynda.com/Moodle-2-0-tutorials/Moodle-2-Essential-Training-for-Teachers/85410-2.html
7.4 Cum pot să-mi îmbunătățesc performanțele în utilizarea Moodle?
Utilizați diverse opțiuni, găsiți alți Moodlers, MoodleMoots, încercați lucruri noi.
7.5 Ce să fac dacă am o întrebare referitoare la un element specific al platformei?
Studiați materialele și forumul oficial de pe site-ul Moodle.org:
7.6 Cum pot să sugerez îmbunătățiri și să le promovez în Moodle?
MoodleTracker (http://tracker.moodle.org/) este unul din cele mai potrivit loc pentru sugestii.
7.7 Unde pot obține instruire despre cele mai bune practici de utilizare Moodle în predare&învățare, astfel ca să nu depind de echipa TIC din instituția mea?
Explorați resursele (https://moodle.org/mod/forum/view.php?f=122) de la Moodle.org sau contactați partenerii Moodle de la http://moodle.com/partners/.
8. Noțiuni de bază în Moodle
8.1 Ce este Cursul?
Cursul este unitatea principală a platformei Moodle. Cursul reprezintă un spațiu virtual în care o comunitate de utilizatori cu roluri diferite poate să creeze și să combine activități de studii și resurse necesare pentru realizarea unor obiective predefinite.
8.2 Ce este o Categorie?
Categoria reprezintă un grup de cursuri, format în baza unor anumite criterii (de exemplu, Științe Politice, Matematică, Cursuri Masterat, etc).
8.3 Ce este o Activitate?
În cadrul activităților, participanții la curs trebuie " să facă" ceva (să posteze sau să participe în cadrul unui forum, să rezolve un test, să contribuie la crearea unei baze de date, etc). În afară de activitățile standard in Moodle, administratorul mai poate adăuga și alte tipuri de activități.
8.4 Ce este o Resursă?
Resursa este o parte componentă a cursului. Resursele sunt de obicei adăugate de profesori sau de către alți membri cu drepturi de editare. Cea mai mare parte a resurselor o constituie documentele, articolele, paginile web, link-urile și materialele multimedia.
8.5 Ce sunt Blocurile?
Blocurile sunt niște componente prestabilite, plasate pe paginile Moodle. Ele simplifică accesul utilizatorilor la informație și la cele mai frecvent utilizate funcții ale platformei.
8.6 Ce este un Plugin?
Plugin-ul este o componentă opțională suplimentară, care poate extinde funcționalitatea platformei. Unele plugin-uri standard trebuie să fie activate de către administratorul Moodle, altele pot fi descărcate de pe site-ul https://moodle.org/plugins/.
8.7 Ce este un Filtru?
Filtrul procesează textul afișat în Moodle și îl transformă sau îi atribuie o funcție. De exemplu, filtrul Multimedia (http://docs.moodle.org/19/en/Multimedia_plugins) transformă în mod automat o legătură YouTube într-un fișier video care poate fi reprodus direct pe site-ul Moodle.
8.8 Ce este o Secțiune?
Secțiunea este o zonă în cadrul unui curs care conține activități și resurse. Acesta este un termen generic ce ține de săptămânile sau temele de studii.
8.9 Ce reprezintă un Rol?
Rolul în Moodle se referă la capacitatea utilizatorilor de a edita cursul. Rolurile pot fi atribuite, redenumite și modificate atât pentru o activitate în particular, cât și pentru site în întregime.
9. Securitatea
9.1 Cât de securizată este platforma Moodle?
Securitatea platformei depinde de serverul web pe care este instalată, de setările și de actualizările programei, toate aceste responsabilități revenind Administratorului.
9.2 Poate fi spartă platforma Moodle și furate datele?
Este prea puțin probabil, dacă opțiunile de securitate ale site-lui Dvs. Moodle sunt actualizate, și administratorul nu a acordat permisiuni în exces. Orice se poate întâmpla cu orice site web, dar este foarte dificil ca cei obraznici să provoace probleme în Moodle.
9.3 Dacă am făcut modificări în cadrul cursului, este posibil să-l readuc la forma sa inițială?
Toată informația de pe site-ul Moodle poate fi copiată în orice moment. Dacă copia de rezervă a fost realizată înainte de a modifica cursul, atunci acesta poate fi foarte simplu resetat la forma sa inițială.
9.4 Sunt datele mele în siguranță pe un server ce oferă gazduire pe gratis sau la un preț mic?
While you do have some control of the security of a Moodle site on a free or cheap web host, the question is: How much do you trust your web host?
9.5 Este posibil să urmăresc/monitorizez activitațile utilizatorilor în Moodle
În calitate de profesor, puteți monitoriza activitățile utilizatorilor de la cursul Dvs. Administratorul poate monitoriza activitățile tuturor utilizatorilor de pe site.
9.6 Este posibil să fac o copie de rezervă, în scopul prevenirii pierderii datelor?
Moodle permite Administratorului să realizeze copii de rezervă ale întregului site, iar Profesorului – copia cursului. Ulterior, având drepturile necesare, oferite de Administrator, puteți să restabiliți cursul Dvs. sau să importați numai o parte din curs (activități, grupuri, resurse, etc.) nu doar pe site-ul universității, dar și pe alt site Moodle sau pe calculatorul Dvs.
10. Aspecte tehnice
10.1 Am nevoie de un server propriu pentru a derula Moodle?
Moodle rulează pe un server web. Există mai multe opțiuni de realizare. A se vedea MoodlePartners (http://moodle.com/partners/), Modulele complete de instalare pentru Windows se află la: http://download.moodle.org/windows/, pentru MacOS: http://download.moodle.org/macosx/. Întrebări FAQ despre instalare sunt la http://docs.moodle.org/25/en/Installation_FAQ.
10.2 Trebuie să instalez Moodle?
Puteți instala Modle de sinestătător, deoarece există ghiduri și sfaturi. Majoraitatea organizațiilor au o politică în acest sens sau personal tehnic, care este responsabil de instalare.
10.3 Pot să configurez temele din cursuri?
Da, a se vedea (https://moodle.org/mod/data/view.php?id=6552). Puteți stabili aspectul temelor pentru fiecare curs. Există opțiuni pentru a modifica aspectul site-lui Moodle în întregime.
10.4 Contează ce program utilizez pentru a naviga pe site-ul Moodle?
Moodle 2.0 funcționează stabil în toate navigatoarele moderne:
- Firefox
- Safari
- Google Chrome
- Opera
- Microsoft Internet Explorer
10.5 Pot accesa site-ul Moodle de oriunde?
Da, în cazul în care site-ul este pe un web server conectat la Internet.
10.6 Este posibil de a permite accesul la platfoma Moodle numai studenților universității?
Există mai multe moduri de a limita accesul la platforma Moodle. De exemplu platforma poate fi accesată numai din rețeaua universității; este posibil de a permite accesul la platformă numai de pe IP-urile atribuite de universitate; este posibil de a restricționa înregistrarea de sine stătătoare, studenții fiind înregistrați numai de către profesori.
10.7 Pot accesa site-ul Moodle de pe un dispozitiv portabil?
Da, Moodle 2.0 poate fi accesat și de pe dispozitive portabile.
10.8 Am venit de la o instituție de învățămînt care utiliza o altă platformă de învățămînt online. Este posibil să import toate materialele mele pe Moodle?
Bineînțeles. Anumite activități din alte sisteme virtuale de învățământ ar putea fi incompatibile cu cele din Moodle. Însă puteți arhiva resursele existente pe o altă platformă, după care să le dezarhivați și să le accesați în Moodle.
10.9 Am identificat o eroare în sistem. Ce trebuie să fac?
Accesați MoodleTracker (http://docs.moodle.org/25/en/Tracker) și, în cazul în care eroarea nu a fost raportată, creați o temă referitoare la problema identificată.
10.10 Am o idee de îmbunătățire a platformei. Ce trebuie să fac?
Accesați MoodleTracker (http://tracker.moodle.org/secure/Dashboard.jspa) și, în cazul în care nimeni nu a formulat o idee similară cu cea Dvs, creați o temă pentru a o prezenta.