Cursul respectiv este destinat studenților anului I al Facultății de Istorie și Filosofie
Disciplina „Probleme de istorie medievală” este o parte componentă a Istoriei Universale şi are drept scop aprofundarea cunoştinţelor studenţilor căpătate anterior, familiarizarea lor cu problemele actuale cercetate în istoriografie a istoriei Evului Mediu, a istoriei ţărilor din Europa de Est şi Sud-est, istoriei formării şi evoluţiei Imperiului Bizantin, precum şi a istoriei ţărilor din Asia şi Africa până la începutul expansiunii coloniale ale europenilor.
Un alt scop al disciplinei îl constituie formarea la studenţi a aptitudinilor de cercetare a surselor istorice şi de analiză critică a concepţiilor expuse în lucrările savanţilor consacrate cercetărilor problemelor majore ale istoriei universale.
În cadrul orelor de curs studenţii li se vor propune prelegeri pe astfel de probleme generale ca: problema trecerii de la epoca antică la epoca medievală (trăsături generale şi particulare); evoluţia structurii sociale în această perioadă; structurile politice ale epocii şi evoluţia lor (de la regatele barbare, la state medievale timpurii, la apariţia primelor imperii în statele Europei, Asiei şi Africii, la monarhia seniorială, monarhia stărilor şi în cele din urmă la regimul politic al monahiei absolute care a cunoscut cele mai diverse forme de manifestare. În acelaşi context va fi analizată şi problema relaţiilor dintre monarhi (împăraţi) şi conducătorii de vârf ai Bisericii în diferite state ale epocii medievale, relaţii care au evoluat în dependenţă de condiţiile concret-istorice într-un regat (imperiu) sau altul.
În cadrul disciplinei va fi acordată o deosebită atenţie problemei spiritualităţii omului epocii medievale, influenţei Bisericii asupra mentalităţii. Una dintre problemele majore analizate în acest context este problema apariţiei şi răspândirii islamului, deosebirilor dintre creştinism şi islam.
O problemă majoră din cadrul cursului o constituie problema ideii imperiale în Bizanţ, precum şi a raportului dintre instituţia imperială şi cea patriarhală, care a avut un impact importantant atât în zona Balcanilor, cât şi la nord de Dunăre, dar şi în zonele Europei Centrale şi de Est.
Disciplina deţine o poziţie importantă în formarea competenţelor specifice ale programului de formare profesională, integrând în procesul general istoric, un set de probleme, esenţiale pentru înţelegerea specificului societăţii medievale într-un larg spectru de arii civilizaţionale. Problemele studiate în cadrul acestui curs au beneficiat de o atenţie specială a cercetătorilor, fiind elaborate diverse teorii şi metode de „interogare” a surselor. Din această perspectivă, acest curs este indispensabil pentru formarea unor competenţe în cadrul unui parcurs de formare istorică, la capitolele cunoaşterii conceptelor, teoriilor şi metodologiilor specifice domeniului şi analizei şi interpretării obiective a noţiunilor şi datelor istorice pe baza informaţiilor furnizate de izvoare.
Disciplina Geografie istorică este destinat studenţilor de la Facultatea de Istorie şi Filozofie, secţia de zi, ciclul I, specialitatea Istorie, Istorie (Științe ale Educației) și urmărește scopul de forma și/sau dezvolte competențele profesionale ale specialistului în domeniul istoriei prin cunoașterea caracteristicelor principale ale apariției și evoluției omului și a societății umane de până la apariția sistemelor de scriere și a statelor.
Geografia istorică a apărut, deci, din necesitatea de a cerceta relaţiile dintre societate şi mediul geografic în diferite epoci şi regiuni. Nu ne vom ocupa de evoluţia graniţelor şi a împărţirilor administrative, deoarece le studiază Istoria politică. Nici de răspândirea populaţiei, o studiază Demografia istorică. Nici de evoluţia peisajului economic sau urban, studiu care mai curând ţine seama de Istoria economică sau socială.
Nu există influenţe unilaterale, ci interdependenţe care se manifestă în mod permanent, în toate fazele istoriei şi în toate laturile activităţii umane.Raporturile om - mediu înregistrează o evoluţie istorică, apărând probleme şi aspecte noi de la o epocă la alta, în funcţie mai ales de dezvoltarea societăţii. Este discutabilă ideea că odată cu evoluţia civilizaţiei, omul devine tot mai independent de cadrul natural. Unele probleme de dificultăţi actuale ar putea să dovedească tocmai contrariul. Natura raporturilor se schimbă, dar nu însăşi faptul existenţei lor.
Astfel, Geografia istorică preia mediul de la Geografie și evoluția socială de la Istorie. Ea este studiul interdependenței,în timp, a mediului natural cu societățile umane. O astfel de definirea demonstrează un obiect propriu de studiu al Geografiei istorice, cu clară și independentă.
Disciplina are menirea de a asigura competenţele necesare de analiză teoretică, utilizând datele empirice a fenomenelor culturale, a diversităţii etno-culturale, în care este încadrat omul şi care îi asigură un mediu specific de adaptare. Geografia istorică a apărut, deci, din necesitatea de a cerceta relaţiile dintre societate şi mediul geografic în diferite epoci şi regiuni. Beneficiari – studenții Facultății de Istorie și Filosofie, Specialitatea: Istorie; Istorie (Științe ale Educației); Arheologie ( secția zi – anul I; secția cu frecvență redusă – anul II ). Limba de predare – limba română, limba rusă.
В соответствии с требованиями Министерства Образования, Культуры и Исследовании вузовские учебные программы по циклу общих гуманитарных и социально-экономических дисциплин предусматривают изучение курса «Всеобщая история». Дисциплина основывается на знаниях, имеющихся у студентов I1-4 курса при получении среднего (полного) общего или среднего профессионального образования. При этом каждая ступень образования имеет свою специфику по целям, задачам и содержанию. Курс призван дать учащимся общее представление об истории мира с древнейших времён до наших дней. Курс посвящён преимущественно событиям всеобщей истории. Хотя понятие «всемирная история» относится к истории всего мира в целом. Курс лекций является авторским и, разумеется, не избегает авторской точки зрения на изучаемые вопросы. Вместе с тем, автор видел свою задачу не в изложении собственных оценок, а в сообщении объективной фактической информации об исторических событиях. Функциями вузовского курса, кроме вышеперечисленных, являются: развитие общекультурных компетенций, а также логико-аналитических способностей, целостного восприятия отечественной истории на основе принципов и методов исторического познания, формирование исторической составляющей гуманитарного компонента мышления. В результате изучения базовой части цикла обучающийся должен знать:
- общие закономерности и особенности исторического процесса развития народов и государств мирового сообщества с древнейших времен до современности; периодизацию всемирной истории и признаки каждого периода; специфику использования современных методов научного познания при изучении исторического развития различных стран;
- уметь: понимать основные тенденции развития мирового сообщества; сравнивать модели исторического развития ведущих стран и регионов мира, выявлять национальные особенности, региональные и универсальные тенденции этого процесса; применять принципы системного анализа при изучении процессов, событий и явлений всемирной истории.
Cursul „Probleme de istorie modernă” este dedicat problemelor de modernizare şi europenizare a ţărilor din Vestul, Estul şi Sud-Estul Europei, a Ţărilor Asiei şi Africii începe cu un sistem de referinţă teoretic, ceea ce ne permite înţelegerea mult mai profundă de către studenţi a noţiunilor utilizate. De aceea, am apelat la noţiunile de „modernizare”, „raţionalizare”, „europenizare” etc., care exprimă, chiar la o privire superficială, ideea progresului, a evoluţiei, a schimbării.
Problematica cursului urmăreşte abordarea tendinţelor de modernizare, dintr-o perspectivă nouă: ne propunem să prezentăm evoluţia – încă din zorii epocii moderne – a concepţiilor, proiectelor, programelor, a dezbaterilor asupra procesului de modernizare a societăţii şi apoi transpunerea acestora în practică, măsura şi modul în care s-au materializat în ţările din Europa şi celor din Asia şi Africa. Vom evidenţia trăsăturile proprii fiecărei etape, accentuând elementele de continuitate şi înnoire, încercând, în acelaşi timp, să evidenţiem trăsăturile specifice modernizării, în raport cu contextul general european şi chiar mondial, să punem în valoare contribuţia popoarelor din Estul şi Sud-Estul Europei la dezvoltarea Europei şi a celor din Asia şi Africa la dezvoltarea civilizaţiei mondiale.
Disciplina „Probleme de istorie medievală” este o parte componentă a Istoriei Universale şi are drept scop aprofundarea cunoştinţelor studenţilor căpătate anterior, familiarizarea lor cu problemele actuale cercetate în istoriografie a istoriei Evului Mediu, a istoriei ţărilor din Europa de Est şi Sud-est, istoriei formării şi evoluţiei Imperiului Bizantin, precum şi a istoriei ţărilor din Asia şi Africa până la începutul expansiunii coloniale ale europenilor.
Un alt scop al disciplinei îl constituie formarea la studenţi a aptitudinilor de cercetare a surselor istorice şi de analiză critică a concepţiilor expuse în lucrările savanţilor consacrate cercetărilor problemelor majore ale istoriei universale.
În cadrul orelor de curs studenţii li se vor propune prelegeri pe astfel de probleme generale ca: problema trecerii de la epoca antică la epoca medievală (trăsături generale şi particulare); evoluţia structurii sociale în această perioadă; structurile politice ale epocii şi evoluţia lor (de la regatele barbare, la state medievale timpurii, la apariţia primelor imperii în statele Europei, Asiei şi Africii, la monarhia seniorială, monarhia stărilor şi în cele din urmă la regimul politic al monahiei absolute care a cunoscut cele mai diverse forme de manifestare. În acelaşi context va fi analizată şi problema relaţiilor dintre monarhi (împăraţi) şi conducătorii de vârf ai Bisericii în diferite state ale epocii medievale, relaţii care au evoluat în dependenţă de condiţiile concret-istorice într-un regat (imperiu) sau altul.
Disciplina Introducere în specialitate (Istorie) este destinat studenţilor Facultăţii de Istorie şi Filosofie, specialitatea Istorie, Istorie (Profesor de Istorie), Istorie şi limbă engleză a USM, dar şi altor studenţi interesaţi de problemele abordate în acest curs.
Cursul dat are ca scop familiarizarea studenţilor cu specificul Istoriei ca ştiinţă, bazele acestei ştiinţe, precum şi cu problemele fundamentale care ţin de istoria apariţiei şi evoluţiei civilizaţiei umane din perspectiva ştiinţei istorice. Sarcina cursului este de a contribui la înzestrarea studenţilor cu o concepţie integră privind dimensiunea Istoriei ca ştiinţă, a importanţei acesteia pentru viaţa comunităţilor umane.
În rezultatul studierii cursului Introducere în specialitate (Istorie) studenţii trebuie să cunoască esenţialele concepte, instrumente, metode şi metodologii folosite de către ştiinţa Istorică, să delimiteze asemănările şi deosebirile existente între principalele curente ştiinţifice, precum şi să explice esenţa diferitor teorii existente.
Dilemele prezentului modifică percepţia în legătură cu menirea istoricului. Uneori rolul său pare încă să mai fie exaltat, alteori însă el este aproape ignorat. Rămâne astăzi o dificilă provocare, mai ales în cazul societăţii româneşti, măsura în care contemporanii preţuiesc istoria şi menirea celui care o scrie. În ceea ce ne priveşte, credem că istoria nu a pierdut nimic din valoarea ei de altădată.
Studiere disciplinei va fi realizată prin audierea de către studenţi a prelegerilor, studierea de sine-stătătoare a unor teme, prin realizarea unor lucrări de control , teze de an şi de licenţă, prin studierea individuală a izvoarelor istorice şi a bibliografiei recomandate.
Disciplina Introducere în specialitate (Istorie) este destinat studenţilor Facultăţii de Istorie şi Filosofie, specialitatea Istorie, Istorie (Profesor de Istorie), Istorie şi limbă engleză a USM, dar şi altor studenţi interesaţi de problemele abordate în acest curs.
Cursul dat are ca scop familiarizarea studenţilor cu specificul Istoriei ca ştiinţă, bazele acestei ştiinţe, precum şi cu problemele fundamentale care ţin de istoria apariţiei şi evoluţiei civilizaţiei umane din perspectiva ştiinţei istorice. Sarcina cursului este de a contribui la înzestrarea studenţilor cu o concepţie integră privind dimensiunea Istoriei ca ştiinţă, a importanţei acesteia pentru viaţa comunităţilor umane.
În rezultatul studierii cursului Introducere în specialitate (Istorie) studenţii trebuie să cunoască esenţialele concepte, instrumente, metode şi metodologii folosite de către ştiinţa Istorică, să delimiteze asemănările şi deosebirile existente între principalele curente ştiinţifice, precum şi să explice esenţa diferitor teorii existente.
Dilemele prezentului modifică percepţia în legătură cu menirea istoricului. Uneori rolul său pare încă să mai fie exaltat, alteori însă el este aproape ignorat. Rămâne astăzi o dificilă provocare, mai ales în cazul societăţii româneşti, măsura în care contemporanii preţuiesc istoria şi menirea celui care o scrie. În ceea ce ne priveşte, credem că istoria nu a pierdut nimic din valoarea ei de altădată.
Studiere disciplinei va fi realizată prin audierea de către studenţi a prelegerilor, studierea de sine-stătătoare a unor teme, prin realizarea unor lucrări de control , teze de an şi de licenţă, prin studierea individuală a izvoarelor istorice şi a bibliografiei recomandate.
Cursul respectiv este destinat studenților anului I al Facultății de Istorie și Filosofie
Curs dedicat epocii medievale a Istoriei Românilor. În cadrul abordării principalelor teme din acest curs, va fi analizată evoluția politică, socială și economică a spațiului românesc de la perioada Marilor Migrații și până la mijlocul secolului al XVIII-lea. O atenție deosebită se va acorda formării societății medievale românești, contextului creației statelor medievale românești, structurii lor social-politice și evoluției lor economice. Pe de altă parte, componenta majoră a cursului Istoriei Românilor în epoca medievală constă în prezentarea politicii externe complexe a Țărilor Române în perioada secolelelor XIV - XVIII, ținând cont de contextul internațional mereu schimbător în diferite etape. Și, în final, o importanță deosebită se va acorda istoriei relațiilor româno-otomane: de la confruntările militare deschise și instaurarea regimului suzeranității otomane, și până la instituirea regimului fanariot pe teritoriul Țărilor Române la începutul secolului al XVIII-lea.
Cursul este destinat studenților anului I (Licență) de la Facultatea de Istorie și Filosofie.