Etnografie culturală. Poetica riturilor populare
Anul III

CO Etnologie . Poetica riturilor este destinat studenților anului III, sp. Limba și literatura română-limba engleză.

Comunicare didactică
Anul III

Comunicarea didactică este un transfer complex şi prin mai multe canale al informaţiei  între  două  entităţi  ce-şi  asumă  simultan  şi  succesiv  rolurile  de emiţătorişi receptori, semnificând conţinuturi dezirabile în contextul procesului instructiv-educativ.  Comunicarea didactică stă la baza oricărei intervenţii educative. Conţinutul cognitiv predat-învăţat  în  procesul  didactic  şi  influenţarea  formativă presupun o interacţiune permanentă între emiţătorul-profesor şi receptorul-elev. Eficienţa comunicării didactice depinde, în mare măsură, de competenţele comunicative ale profesorului.  

Pornind de la această premisă, cursul de faţă este constituit din câteva module menite să descopere, să motiveze şi să formeze unele competențe comunicative profesorului de limba şi literatura română. Strategiile pe care se va pune accent sunt: argumentarea, persuasiunea și negocierea în procesul didactic. 

Introducere în studiul terminologiei specializate.
Anul III

Predarea limbii române, traducerea specializată, dar şi redactarea reclamă aplicarea în activitatea profesională a demersului terminologic. Introducere în studiul terminologiei specializateeste disciplina care se ocupă de studiul termenilor, semnificaţia, evoluţia, utilizarea, standardizarea acestora ş.a. Terminologia cuprinde şi un ansamblu de reguli care permit realizarea activităţii terminografice, fiind din acest punct de vedere o metodologie sau partea practică a terminologiei. Dacă terminologia studiază modul de formare, comportamentul lingvistic al termenilor, raporturile lor cu semnificatul, terminografia se ocupă cu selectarea, gestionarea şi difuzarea termenilor, fiind deci o parte aplicativă, urmărind realizarea unor baze de date cu diferite finalităţi, cum ar fi: vocabulare de specialitate, glosare, tezaure, dicţionare, bănci de date etc.  

Analiza operei epice. Perspective de interpretare a textului liric
Anul III

Cursul opțional Analiza operei epice. Perspective de interpretare a textului liric este destinat studenților de la Facultatea de Litere, domeniul Științe ale educației, și are ca finalitate aprofundarea cunoștințelor de receptare și analiză a operei literare, prin aplicarea instrumentarului teoretic însușit. 

Unul dintre obiectivele principale ale disciplinei îl constituie dezvoltarea competenţelor necesare unui specialist-filolog pentru explorarea operelor epice şi lirice și, respectiv, valorificarea ulterioară în procesul didactic sau în activitatea științifică a studentului. Cursul prevede studierea operelor epice şi lirice dintr-o perspectivă complexă (apartenenţa la o specie literară, tematică, aspecte de limbaj artistic, structură compozițională, tehnici narative etc.). De asemenea, se va pune accent pe familiarizarea studenţilor cu diverse metode de cercetare a textului literar și cu variate tehnici de analiză, în vederea dezvoltării competențelor de aplicare practică a cunoştinţelor teoretice. Perspectivele din care cercetăm textul liric sunt cea structuralistă şi cea semiotică, iar, sub aspect metodologic, se explică şi se ilustrează fiecare strat al limbajului prin analize de text.

 

Traducerea textelor de specialitate din limba engleză în limba română/rusă
Anul III

Cursul Traducerea textelor de specialitate din limba engleză în limba română este destinat studenţilor anului III presupune traducerea textelor din diferite domenii de activitate umană: socio-politic, juridic, medical, economic, tehnic etc., intercalată de analiza lexicală, semantică şi pragmatică.

Redactarea textului specializat
Anul III

Cursul este destinat studenţilor Facultăţii de Litere, anul III, specialiatea Limba și Literatura Română - Limba Engleză şi are drept scop să le ofere cunoştinţe temeinice privind elaborarea, redactarea, stilizarea si corectura textelor „specializate” pentru diferite domenii de activitate, niveluri de exprimare, tipuri de compoziţie. Atenţia va fi concentrată asupra textului, registrelor stilistice (academic, mediu, familiar, confidenţial), precum şi asupra tipurilor compoziţionale (descriptiv, expozitiv-informativ, narativ, argumentativ-persuasiv, evaluativ-interpretativ etc.). Finalitatea cursului ţine de elucidarea etapelor de elaborare şi redactare a textului. Se va acorda atenţie corectitudinii scrierii, dar si specificului activităţii ulterioare – lectura textului redactat şi depistarea eventualelor greşeli de toate tipurile

Paradigme ale comunicării
Anul III

Cursul este destinat studenților de la Facultatea de Litere. Cursul se predă în limba română.

Semiotica textului englez
Anul III

Cursul este destinat studenților anului III de la ciclul de licență, de la specialitatea  Limba și literatura română - Limba engleză, Facultatea de Litere.

Programul educaţional elaborat pune accent pe dezvoltarea competenţelor lingvistice multilaterale precum citirea şi comprehensiunea textelor de specialitate, audierea şi sesizarea mesajelor din limba engleză, utilizarea limbii în scop comunicațional şi informaţional, practicarea scrisului academic şi al registrului formal, precum şi pe o varietate de itemi lingvistici scopul cărora este de a consolida şi extinde cunoştinţele studenţilor de la facultatea de Litere.

 

Semiotica textului englez I
Anul III

Cursul Semiotica textului englez I este destinat studenților anului III de la ciclul Licență, de la specialitatea Limba și literatura română – Limba engleză (Științe ale educației), Facultatea Litere. Limba de predare a disciplinei – limba engleză. Programul educaţional elaborat pune accent pe dezvoltarea competenţelor lingvistice multilarerale precum citirea şi comprehensiunea textelor de specialitate, audierea şi sesizarea mesajelor din limba engleză, utilizarea limbii în scop comunicațional şi informaţional, practicarea scrisului academic şi al registrului formal, precum şi pe o varietate de itemi lingvistici scopul cărora este de a consolida şi extinde cunoştinţele studenţilor de la facultatea de Litere.

Perspective de interpretare a textului liric
Anul III

Cursul opțional Perspective de interpretare a textului liric face parte din modul Studiul textului și este propus studenților anului III, Licență, programele de limbă și literatură română, Facultatea de Litere. Disciplina prevede studierea operelor lirice dintr-o perspectivă complexă (apartenență la o specie literară), aspecte de limbaj artistic etc.

Introducere în tehnica cercetării
Anul III

Cursul este destinat studenților de la ciclul I și urmărește formarea unor competențe elementare de cercetare. Cursul se ține în limba română și are un caracter preponderent aplicativ.

Literatura română, sec XX (postbelică) (zi, f.r.)
Anul III

Disciplina Literaturii române sec. XX (perioada postbelică) este un curs normativ, prin care se finalizează studiul istoriei literaturii române de la origini până în prezent. Curriculum-ul este structurat conform  periodizării după generaţiile de creaţie şi evoluţia speciilor literare: poezie, proză, dramaturgie. Temele şi motivele fundamentale ale scriitorilor sunt examinate în strânsă legătură cu sistemul de metafore, simboluri şi mituri, raportate la trăsăturile specifice timpului. O atenţie deosebită se acordă contextului socio-cultural şi literar concret. Sunt atrase în discuţie opiniile criticilor – M.Cimpoi, M.Dolgan, I.Ciocanu, Th.Codreanu, A.Țurcanu, E.Simion,A.Ghilaş, E.Ţau ş.a. – cu scopul de a dezvolta şi aprofunda anumite aserţiuni sau de a polemiza cu punctele de vedere discutabile sau chiar vulnerabile. Un interes aparte este acordat  conştientizării impactului pe care l-a avut sistemul politic în diverse perioade asupra literaturii. De asemenea, se intenţionează o valorizare critică a fenomenului literar, dezvoltării abilităţilor de interpretare multiaspectuală a textului. Cursul este adresat studenților anului III, LL, secția cu frecvență de zi.

 

Finalitatea cursului de Literatura română sec. XX (perioada postbelică) constă în formarea unui bun specialist de literatură română, cunoscător al creației scriitorilor di perioada postbelică. 

Literatura Română Comparată
Anul III

Literatura română comparată se racordează la noile cerinţe ale instruirii pe modelul cognitiv-formativ şi funcţional-comunicativ de integrare culturală în societatea în plină evoluţie. Acest imperativ reclamă elaborarea unui mecanism operatoriu de prezentare cronologică a literaturii universale, prin relevarea curentelor literare şi a epocilor de răsunet, prin determinarea influenţelor multiculturale în literatura română.

Acest curs aprofundează conexiunea dintre termenii: de literatură comparată, literatura universală şi literatura română. Va ajuta la înţelegerea fenomenelor de evoluţie universală reflectate în spaţiile culturale ale diferitor ţări, inclusiv în spațiul cultural românesc. Selecţia autorilor şi cunoaşterea operelor acestora va contribui la dezvoltarea capacităţilor de interpretare, de sondare. Va dezvolta gustul estetic şi va fi un aport în dialogul multicultural într-un spaţiu european.

În final, abilităţile obţinute vor permite studenţilor să remarce particularităţile perioadelor, axiologia culturală a unei epoci, concepte în evoluţie, fixate în textele artistice. Paralel se va sonda şi evoluţia speciilor literare, specificul acestora într-o epocă sau alta, fenomenul negării şi diversităţii, înscrise în ontologia curentelor, în care concomitent se desprind individualităţi creatoare care au oglindit timpul în care au activat şi au insistă la dialog cu secolul nostru. Un principiu esenţial constituie cerinţele paradigmei curriculare a obiectelor literatura universală în clasele liceale şi limba şi literatura română în şcoală, unde sunt înseraţi şi autorii din literatura universală, făcând paralele cu etapele literaturii române. Importanţa acestui curs constituie în valorile euristice şi estetice, în abordarea legăturii dintre cunoştinţele teoretice, modalităţile de interpretare, care este continuată de unii studenţi în teze de licenţă, la temele de investigare comparată. Disciplina este adresată studenților din anul III LL, secția de zi și secția cu frecvența redusă.

Teoria literaturii
Anul III

Cursul Teoria literaturii este o disciplină propedeutică, având drept obiectiv general pregătirea ştiinţifico-teoretică a studenţilor-filologi în asimilarea şi evaluarea materiei de istorie, teorie şi critică literară. Prezentul curs  este destinat studenţilor de la secţia cu frecvenţă la zi LL, ŞE și F/R.

Demersul nostru s-a axat, cu precădere, pe consolidarea cunoştinţelor asimilate la cursul de Introducere în teoria literaturii la anul I, cât şi pe extinderea studiului asupra unor noi domenii ale teoriei literaturii, în vederea formării abilităţilor necesare interpretării textului literar. În acest scop am inclus explicaţii privind modalităţile moderne de definire a structurii şi finalităţii operei literare, raporturile ştiinţei literaturii cu alte discipline, aspecte ale receptării operei literare, noţiuni de estetică, direcţii şi tendinţe în ştiinţa literaturii.

Disciplina va familiariza  studenții cu aparatul terminologic specific studiului științei literare și aplicarea lui adecvată. De asemenea aceştia vor analiza diversitatea concepțiilor și teoriilor în plan diacronic. Cursul  este orientat spre abordarea complexă și critică a fenomenului literar,  competențele și obiectivele lui sunt orientate spre  interpretarea textelor literare, aplicând metode de analiză și sinteză modernă, fapt ce va asigura interferența cu alte discipline din cadrul facultății. 

 

Stilistică și cultivarea limbii
Anul III

Cursul de Stilistică și cultivarea limbii este axat pe două principii  fundamentale:  principiul teoretic ce vizează noţiunile de bază din arsenalul disciplinei, şi principiul aplicativ şi de generalizare,  care se răsfrânge asupra materialului faptic.  În plan teoretic este urmărită pe scurt istoria stilisticii şi raportul ei cu alte domenii de studiu, implicit cu cele care ţin de lingvistică. Făcându-se distincţia deja clasică între stilistica lingvistică şi stilistica literară, se porneşte de la conceptele de normă standard şi limbă literară pentru a ajunge la efectul stilistic, de cele mai multe ori reprezentând o abatere de la norma standard.

Figurile de stil şi modalităţile de formre a acestora se studiază, în special, în baza textelor, procedându-se atât la analiza unor mostre reprezentative, cât şi la elaborarea unor materiale proprii, în care să fie reflectate particularităţi specifice ale genului, speciei, stilului funcţional concret.

Se urmăreşte scopul de a-i forma studentului de la Facultatea Litere, anul II L, III ŞE, III f/r, specialităţile: Limba şi literatura română,  Limba şi literatura română – Limba franceză, Limba şi literatura română – Limba engleză deprinderi de observare a faptelor de limbă ce se caracterizează prin expresivitate, inedit şi adecvare în cadrul formei respective de comunicare, de a-i forma abilităţi de scriere şi descriere a celor mai răspândite tipuri de texte.

Normă și uz în limba română actuală
Anul III

        Cursul de cultivare a limbii prevede obţinerea unor abilităţi de exprimare corectă, pornindu-se de la aspectul normativ al formelor gramaticale. În acelaşi timp, studenţii capătă obişnuinţa de a observa faptele de limbă greşite atât în exprimarea cotidiană, cât şi în mass-media, în spoturile publicitare etc. În cadrul cursului, se iau în discuţie diverse probleme de corectitudine, se analizează greşelile, devierile de la norma literară întâlnite, propunându-se, de fiecare dată, variante corecte, recomandate.

Pornind de la ideea că însuşirea limbii corecte este un proces complicat, multidimensional, cu implicaţii interdisciplinare, ce presupune un spectru larg de activităţi şi operaţii mentale, activitatea noastră  se va axa pe câteva direcţii, pe care le considerăm esenţiale:

•           corectitudinea gramaticală – condiţie indispensabilă în realizarea textelor scrise şi orale;

•           îmbogăţirea vocabularului – premisă a unei comunicări eficiente, inteligibile şi expresive;

•           cultivarea limbii – imperativ al educaţiei lingvistice.

 

      Cursul este destinat atât studenţilor din anii II-III, modulul opţional, cât şi celor ce doresc să-şi cultive, să-şi cizeleze limba, să se exprime corect şi coerent.

 

Lingvistică generală și romanică
Anul III

Disciplina Lingvistica generală şi romanică este orientat spre aprofundarea conceptelor de bază ale lingvisticii şi formarea unei viziuni de ansamblu asupra limbii ca fenomen social. Cuprinde compartimentele: „Istoria lingvisticii”, „Probleme de teorie a limbii”, „Metode lingvistice”, „Aspecte ale romanisticii contemporane”. Capitolele nominalizate facilitează  interpretarea adecvată a problemelor controversate de teorie a limbii, studenţii obţinând dexteritatea de a aplica multipleprocedee ale metodelor tradiţionale şi moderne, de a comenta trăsăturile esenţiale ale limbii.

Aspectul aplicativ al cursului presupune caracterizarea trăsăturilor izomorfe şi a celor alomorfe proprii limbilor în cauză, compararea unor variate fenomene de ordin fonetic, lexical şi morfosintactic, care denotă atât similitudini, cât şi deosebiri. Se reliefează comunitatea materială şi structurală a limbilor  romanice, datorată, în bună parte, aceleiaşi origini, în raport cu limbile neromanice.  Beneficiarii cursului sunt studenții din anul III și IV (F/R) ai facultății de Litere, atât cei care se specializează în domeniul ”Filologie”, cât și cei de la ”Științe ale educației”. Limba de predare este româna.