Cursul de Stilistică și cultivarea limbii este axat pe două principii fundamentale: principiul teoretic ce vizează noţiunile de bază din arsenalul disciplinei, şi principiul aplicativ şi de generalizare, care se răsfrânge asupra materialului faptic. În plan teoretic este urmărită pe scurt istoria stilisticii şi raportul ei cu alte domenii de studiu, implicit cu cele care ţin de lingvistică. Făcându-se distincţia deja clasică între stilistica lingvistică şi stilistica literară, se porneşte de la conceptele de normă standard şi limbă literară pentru a ajunge la efectul stilistic, de cele mai multe ori reprezentând o abatere de la norma standard.
Figurile de stil şi modalităţile de formare a acestora se studiază, în special, în baza textelor, procedându-se atât la analiza unor mostre reprezentative, cât şi la elaborarea unor materiale proprii, în care să fie reflectate particularităţi specifice ale genului, speciei, stilului funcţional concret.
Se urmăreşte scopul de a-i forma studentului de la Facultatea Litere, anul II L, III ŞE, III f/r, specialităţile: Limba şi literatura română, Limba şi literatura română – Limba franceză, Limba şi literatura română – Limba engleză deprinderi de observare a faptelor de limbă ce se caracterizează prin expresivitate, inedit şi adecvare în cadrul formei respective de comunicare, de a-i forma abilităţi de scriere şi descriere a celor mai răspândite tipuri de texte.
Disciplina Lingvistica generală şi romanică este orientat spre aprofundarea conceptelor de bază ale lingvisticii şi formarea unei viziuni de ansamblu asupra limbii ca fenomen social. Cuprinde compartimentele: „Istoria lingvisticii”, „Probleme de teorie a limbii”, „Metode lingvistice”, „Aspecte ale romanisticii contemporane”. Capitolele nominalizate facilitează interpretarea adecvată a problemelor controversate de teorie a limbii, studenţii obţinând dexteritatea de a aplica multipleprocedee ale metodelor tradiţionale şi moderne, de a comenta trăsăturile esenţiale ale limbii.
Aspectul aplicativ al cursului presupune caracterizarea trăsăturilor izomorfe şi a celor alomorfe proprii limbilor în cauză, compararea unor variate fenomene de ordin fonetic, lexical şi morfosintactic, care denotă atât similitudini, cât şi deosebiri. Se reliefează comunitatea materială şi structurală a limbilor romanice, datorată, în bună parte, aceleiaşi origini, în raport cu limbile neromanice. Beneficiarii cursului sunt studenții din anul III și IV (F/R) ai facultății de Litere, atât cei care se specializează în domeniul ”Filologie”, cât și cei de la ”Științe ale educației”. Limba de predare este româna.
Cursul „Sociolingvistică românească” ete orientat spre studierea fenomenelor comunicării actuale, generate de mobilitatea vorbitorilor, de situațiile de bilingvism și multilingvism, de schimbarea permanentă a codurilor și regictrelor lingvistice. în vizorul acestei discipline sunt, de asemenea contactele dintre limbi, formele de bilingvism, interferențele, diglosia,
studenții sunt familiarizați cu situația sociolingvistică din Republica Moldova prin abordarea unorteme majore ca variaționismul lingvistic, formele de existență ale limbii, politicile lingvistice etc.
Studenții își formează abilități practice de observare a formelor de comunicare în diverse grupuri sociale, realizează sondaje și anchete sociologice, colectează și analizează exemple concrete de exprimare în diverse situații de comunicare.