Schimbările actuale în materie de politică educaţională şi de reformare curriculară pentru formarea iniţială a psihopedagogilor, ţintesc o pregătire complexă a acestora, în scopul unui spectru larg de calificări profesionale. În acord cu noile standarde, formarea psihopedagilor se înscrie pe direcţii multiple: psihologice, pedagogice, metodice, practice, de îndrumare şi consiliere.
Pe linia acestui demers, se pliază cunoaşterea de ordin psihologic, mai exact înţelegerea şi semnificarea psihologică a situaţiei educaţionale şcolare cu toate componentele şi interacţiunile inerente funcţionării şi dezvoltării eficiente a actanţilor şi beneficiarilor respectivului context.
Cursul “Introducere în management educaţional” este orientat spre acumularea de către studenţi a volumului informaţional necesar pentru a înţelege rolul şi locul fenomenului de management în sistemul educaţional; pentru a cunoaşte diferite abordări şi tendinţe de dezvoltare în ştiinţa şi practica managerială şi spre formarea competenţei de aplicare a instrumentelor elementare indispensabile managementului, relevante în diferite contexte educaţionale.
Cursul ”Introducere în management educaţional” se adresează în mod special formării studenţilor - viitori profesori, de la Facultatea de Psihologie și Ştiinţe ale Educaţiei, specialitatea Psihopedagogie, cu limba de predare română.
Cursul Consilierea psihologică face parte din modulul Consilierea psihopedagogică și este adresat studenților de la Facultatea Psihopedagogie, secția cu frecvență redusă. Cursul cuprinde subiectele teoretice ce alcătuiesc fundamentele consilierii psihologice, pornind de la principale direcţii psihoterapeutice.
Scopul cursului Consilierea psihologică este de a iniţia studenţii în aspectele teoretice ale consilierii psihologice, de a-i însoţi în procesul de analiză a diferitor abordări teoretice şi în procesul de găsire a propriului stil în consiliere. Cursul îşi mai propune ca obiectiv să provoace interesul studentului pentru autoanaliză, pentru identificarea şi înţelegerea propriilor conflicte interioare, ceea ce presupune nu doar pregătirea academică pentru munca de consiliere, ci şi implicarea într-un proces permanent de autocunoaştere şi analiză personală.
Cursul Consilierea psihologică face parte din modulul Consilierea psihopedagogică și este adresat studenților anului III, Psihopedagogie. Cursul cuprinde subiectele teoretice ce alcătuiesc fundamentele consilierii psihologice, pornind de la principale direcţii psihoterapeutice.
Scopul cursului Consilierea psihologică este de a iniţia studenţii în aspectele teoretice ale consilierii psihologice, de a-i însoţi în procesul de analiză a diferitor abordări teoretice şi în procesul de găsire a propriului stil în consiliere. Cursul îşi mai propune ca obiectiv să provoace interesul studentului pentru autoanaliză, pentru identificarea şi înţelegerea propriilor conflicte interioare, ceea ce presupune nu doar pregătirea academică pentru munca de consiliere, ci şi implicarea într-un proces permanent de autocunoaştere şi analiză personală.
Cunoaşterea statisticii constă nu doar în capacitatea de a efectua sau de a înţelege rezultatele unor cercetări ştiinţifice, ci şi în dezvoltarea spiritului critic, atît de necesar unui profesionist în domeniul psihologiei.
Cursul îşi propune să ofere studenţilor informaţii şi metode care să-i îndrume şi să le uşureze efortul în alegerea lucrării de licenţă şi în organizarea activităţii de cercetare, documentare şi elaborare a acesteia.
Psihologia proceselor cognitive constituie alfabetul pentru însuşirea temeinică a celorlalte ramuri ale ştiinţei, în particular, a psihologiei dezvoltării şi a psihologiei personalităţii, pe care studenţii acestei specialităţi le vor studia ulterior. Cunoașterea științifică a fundamentelor psihologiei este inevitabilă pentru studenții facultăţii de psihologie.
Cunoștințele care se cuprind în cadrul psihologiei proceselor cognitive vor ajuta viitorilor specialiști în identificarea particularităților psihice individuale, în caracterizarea psihologică a individului, definirea problemelor de natură psihologică, elaborarea soluțiilor creative în contextul situației concrete etc.
Experienţa ţărilor avansate confirmă că managementul, ca ştiinţă şi artă a conducerii, a devenit o condiţie indispensabilă progresului social, valorificarea căruia într-o eră a schimbărilor asigură eficacitatea şi eficienţa organizaţiei, realizarea aspiraţiilor membrilor ei. Managementul educaţional ca ştiinţă s-a cristalizat relativ recent, prin eforturile depuse de un număr mare de specialişti de pe întreg mapamondul, ca răspuns la stringentele necesităţi ale sistemului educaţional.
Practica managementului în învăţămînt cunoaşte cel puţin trei orizonturi de realizare: managementul sistemului de învăţămînt care se desfăşoară la nivelul ministerului de profil şi a inspectoratelor şcolare; managementul desfăşurat la nivelul unităţilor şcolare; managementul la nivelul clasei. Din această perspectivă, însuşirea unui sistem de cunoştinţe, formarea de capacităţi şi competenţe manageriale, promovarea unei culturi manageriale nu doar de către echipa de conducere a instituţiei, ci de către toţi cei implicaţi în procesul educaţional – cadre didactice, psihologi, părinţi – este condiţia realizării unui proces educaţional de calitate. Prin conţinutul său cursul “Introducere în management educaţional” este orientat spre acumularea de către studenţi a volumului informaţional necesar pentru a înţelege rolul şi locul fenomenului de management în sistemul educaţional; pentru a cunoaşte diferite abordări şi tendinţe de dezvoltare în ştiinţa şi practica managerială şi spre formarea competenţei de aplicare a instrumentelor elementare indispensabile managementului, relevante în diferite contexte educaţionale.
Modul. Partea Conciliere psihologica
Cursul Consilierea psihologica este inclus in modul Consilirea psihopedagogica si cuprinde subiectele teoretice ce alcătuiesc fundamentele consilierii psihologice pornind de la principale direcţii psihoterapeutice. La fel, sunt delimitate problemele ce ţin de reperele deontologice şi dezvoltarea personală a consilerului, dat fiind importanţa enormă pe care o are personalitatea psihologului în activitatea de consiliere. Dezvoltarea abilităţilor de consiliere constituie un alt obiectiv didactic redat în acest curriculum şi care ţine de aspectele practice ale activităţii de consiliere.
Astfel, scopul cursului este de a iniţia studenţii în aspectele teoretice ale consilierii psihologice, de a-i însoţi în procesul de analiză a diferitor abordări teoretice şi în procesul de găsire a propriului stil în consiliere. Cursul îşi mai propune ca obicietiv să provoace interesul studentului pentru autoanaliză, pentru indentificarea şi înţelegerea propriilor conflicte interioare, ceea ce presupune nu doar pregătirea academică pentru munca de consiliere, ci şi implicarea într-un proces permanent de autocunoaştere şi analiză personală.
Într-un veac al tehnologiilor avansate în toate domeniile activităţii umane tehnologizarea procesului educaţional este inevitabilă. Utilizarea conceptului de „tehnologie” în pedagogie este un indicator al maturităţii ştiinţelor educaţiei. Tehnologiile educaţionale constitue o cale de creştere a eficienţei activităţii educaţionale. Prin aplicarea tehnologiilor educaţionale productive şcoala va reuşi să facă faţă provocărilor timpului, să răspundă nevoilor educaţionale a viitoarelor generaţii, să presteze servicii educaţionale de calitate. Viitorii specialişti ai domeniului educaţional urmează să însuşească ştiinţa şi arta tehnologiilor educaţionale.
Disciplina „Tehnologii educaţionale moderne” este destinată studenţilor de la facultăţile pedagogice a instituţiilor de formare iniţială a cadrelor didactice şi face parte din sistemul disciplinelor pedagogice. Prin conţinutul şi forma de organizare a procesului educaţional este orientată spre acumularea de către studenţi a volumului informaţional necesar pentru a înţelege multiple abordări ale conceptului de tehnologii educaţionale; pentru a cunoaşte fundamentele teoretice ale tehnologiilor educaţionale moderne şi pentru a obţine abilităţi de selectare şi „asamblare” a elementelor componente ale procesului educaţional respectînd principiile unei tehnologii concrete. Disciplina contribuie la formarea competenţelor generale ale viitorilor pedagogi şi la formarea competenţei de selectare argumentată a tehnologiei educaţionale şi aplicarea acesteea într-un context concret.
Schimbările actuale în materie de politică educaţională şi de reformare curriculară pentru formarea iniţială, la ciclul întâi al psihopedagogilor, ţintesc o pregătire complexă a acestora, în scopul unui spectru larg de calificări profesionale. În acord cu noile standarde, formarea psihopedagogilor se înscrie pe direcţii multiple: psihologice, pedagogice, metodice, practice, de îndrumare şi consiliere. Or, eficienţa unei profesii depinde foarte mult de bazele ştiinţifice ale acesteia (Ed. Thorndike). În cazul psihopedagogilor, formarea teoretică constituie prealabilul pentru gestionarea competentă a practicii educaţionale, inclusiv şcolare.
Pe linia acestui demers, se pliază cunoaşterea de ordin psihologic, mai exact înţelegerea şi semnificarea psihologică a situaţiei educaţionale şcolare cu toate componentele şi interacţiunile inerente funcţionării şi dezvoltării eficiente a actanţilor şi beneficiarilor respectivului context. De aici necesitatea studierii obligatorii a disciplinei „Psihologia școlară” ca disciplină fundamentală.
Acest document poate servi cadrelor didactice care organizează și desfășoară cursuri din arealul psihologiei şi ştiinţelor educaţiei, experţilor domeniului preocupaţi de asigurarea suportului teoretic, practic şi evaluativ pentru respectivul context curricular, studenţilor Ciclului I.
Didactica disciplinelor psihopedagogice opţionale contribuie la formarea competenţelor necesare practicării profesiei de profesor.
Disciplina Didactica disciplinelor psihopedagogice opţionale, constituie baza pregătirii viitorilor pedagogi. Ea presupune o abordare integrată în însuşirea conceptelor, înţelegerea esenţei procesului didactic, formarea unui sistem de competenţe necesar realizării activităţii educative.
Această disciplină iniţiază studenţii în problematica activităţii profesorului şcolar.
Etica profesională prezintă un curs din modulul psihopedagogic, totodată este un curs transdisciplinar, deoarece trasează problematica sa prin toate domeniile existente. Astfel, prin acest curs, ne propunem să formăm/dezvoltăm următoarele competenţe specifice: competenţa etico-gnoseologică , competenţa deontologică , competenţa de comunicare etică , competenţa de relaţionare, competenţa etico-managerială, competenţa culturală și interculturală.
Didactica pedagogiei și psihologiei (Frecvență redusă).